loadingFlygbolag dominerar när det kommer till att strunta i EU:s regler om kompensation vid inställda eller försenade resor. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Flygbolag dominerar när det kommer till att strunta i EU:s regler om kompensation vid inställda eller försenade resor. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Rekordmånga företag på svarta listan

TT

Rekordmånga företag finns med på tidningen Råd & Röns svarta lista. Motorbranschen och resebranschen är överrepresenterade på listan.

Listan är baserad på företag som struntar i Allmänna reklamationsnämndens (Arn) rekommendationer på kunders klagomål.

På höstens uppdatering av svarta listan är 235 företag med, vilket är den högsta siffran någonsin. Senaste toppnoteringen var 2022, då rörde det sig om 227 företag.

Det är motorbranschen som toppar med 71 företag och totalt 95 ärenden.

Bland annat finns Tesla med på listan för andra gången. Företaget har inte åtgärdat ett problem med felmonterade dörrar på en av sina kunders bilar, trots att Arn rekommenderat detta.

Andra vanliga klagomål avser begagnade bilar där säljare inte velat åtgärda dolda fel.

I resebranschen har det inkommit 76 ärenden på 27 företag. Flygbolagen dominerar, där det ofta handlar om att bolaget valt att strunta i EU:s regler om kompensation vid inställda eller försenade resor.

Bland företagen finns Turkish airlines, Ryan air och Wizz air.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFlygbolag dominerar när det kommer till att strunta i EU:s regler om kompensation vid inställda eller försenade resor. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Flygbolag dominerar när det kommer till att strunta i EU:s regler om kompensation vid inställda eller försenade resor. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Rekordmånga företag på svarta listan

TT

Rekordmånga företag finns med på tidningen Råd & Röns svarta lista. Motorbranschen och resebranschen är överrepresenterade på listan.

Listan är baserad på företag som struntar i Allmänna reklamationsnämndens (Arn) rekommendationer på kunders klagomål.

På höstens uppdatering av svarta listan är 235 företag med, vilket är den högsta siffran någonsin. Senaste toppnoteringen var 2022, då rörde det sig om 227 företag.

Det är motorbranschen som toppar med 71 företag och totalt 95 ärenden.

Bland annat finns Tesla med på listan för andra gången. Företaget har inte åtgärdat ett problem med felmonterade dörrar på en av sina kunders bilar, trots att Arn rekommenderat detta.

Andra vanliga klagomål avser begagnade bilar där säljare inte velat åtgärda dolda fel.

I resebranschen har det inkommit 76 ärenden på 27 företag. Flygbolagen dominerar, där det ofta handlar om att bolaget valt att strunta i EU:s regler om kompensation vid inställda eller försenade resor.

Bland företagen finns Turkish airlines, Ryan air och Wizz air.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024