loadingFrånvaron av viktiga vuxna i skolan och på fritiden gör loven till en tuff tid för många barn. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Frånvaron av viktiga vuxna i skolan och på fritiden gör loven till en tuff tid för många barn. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Rekordmånga barn ringde till Bris i jul

Kristina Erkenborn/TT

För tredje året i rad ökade antalet kontakter med Bris under julen. För många barn blir utsattheten mer påtaglig under storhelgerna.

Vårterminen är i gång efter julledigheten, men föreställningen om jullovet som en tid av gemenskap, glädje och vila är för många av de barn som hör av sig till Barnens rätt i samhället (Bris) det rakt motsatta.

Totalt ökade samtalen till Bris med 23 procent jämfört med förra jullovet.

– Bris har aldrig tagit emot så många samtal något jullov tidigare. Det säger något om att det finns ett stort stödbehov bland barn generellt och det blir särskilt tydligt under lovperioderna, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

Det som sticker ut i kontakterna med Bris under loven är familjekonflikter och våld och utsatthet i hemmet.

– Många av samtalen är specifikt kopplade till alkohol, till föräldrar som dricker för mycket. I 25 procent av alla kontakter vi har med barn så hänvisar vi vidare till andra funktioner i samhället. I de verkligt tuffa situationerna försöker vi uppmuntra barnen att kliva ur sin anonymitet så att de ska kunna få hjälp. Vissa väljer att göra det, andra gör det inte, säger Magnus Jägerskog.

Lång telefonkö

Barnrättsorganisationen var bemannad dygnet runt även under julhelgerna, men trots det var det inte alla som kom fram.

– Det är samtal under dygnets alla timmar och det är kö under stor del av dygnet, så hur många barn vi kan ge stöd till är en fråga som hör samman med de resurser vi har, säger Magnus Jägerskog.

Sedan Bris införde dygnet runt-bemanning för den nationella stödlinjen 2021 har antalet samtal om psykisk ohälsa som ångest, nedstämdhet, ätstörningar, självskadebeteende och självmordstankar blivit betydlig fler.

Sänka trösklarna

Den röda tråden i kontakterna med Bris är enligt Magnus Jägerskog att barnet saknar en vuxen att samtala med i sin vardag.

– Att samtalen till Bris har ökat är bra på det sättet att det betyder att fler barn har fått stöd, men det säger också något om att det finns ett behov av stöd som samhället inte riktigt lyckas möta.

Konkret vill Bris sänka trösklarna och möjliggöra samtalsstöd inom skola, elevhälsan och på fritidshem.

– Det är tydligt att många inte känner att det finns någon som de kan vända sig till i sin vardag, men vi alla kan ju vara en viktig vuxen och fråga hur en ung person har det. Det är en viktig insikt inför ett nytt år, säger Magnus Jägerskog.

Så många kontaktade Bris 21/12-6/1 de senaste tre åren

2022 – 2 368 kontakter

2023 – 2 682 kontakter

2024 – 3 310 kontakter

Källa: Bris

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFrånvaron av viktiga vuxna i skolan och på fritiden gör loven till en tuff tid för många barn. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Frånvaron av viktiga vuxna i skolan och på fritiden gör loven till en tuff tid för många barn. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Rekordmånga barn ringde till Bris i jul

Kristina Erkenborn/TT

För tredje året i rad ökade antalet kontakter med Bris under julen. För många barn blir utsattheten mer påtaglig under storhelgerna.

Vårterminen är i gång efter julledigheten, men föreställningen om jullovet som en tid av gemenskap, glädje och vila är för många av de barn som hör av sig till Barnens rätt i samhället (Bris) det rakt motsatta.

Totalt ökade samtalen till Bris med 23 procent jämfört med förra jullovet.

– Bris har aldrig tagit emot så många samtal något jullov tidigare. Det säger något om att det finns ett stort stödbehov bland barn generellt och det blir särskilt tydligt under lovperioderna, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.

Det som sticker ut i kontakterna med Bris under loven är familjekonflikter och våld och utsatthet i hemmet.

– Många av samtalen är specifikt kopplade till alkohol, till föräldrar som dricker för mycket. I 25 procent av alla kontakter vi har med barn så hänvisar vi vidare till andra funktioner i samhället. I de verkligt tuffa situationerna försöker vi uppmuntra barnen att kliva ur sin anonymitet så att de ska kunna få hjälp. Vissa väljer att göra det, andra gör det inte, säger Magnus Jägerskog.

Lång telefonkö

Barnrättsorganisationen var bemannad dygnet runt även under julhelgerna, men trots det var det inte alla som kom fram.

– Det är samtal under dygnets alla timmar och det är kö under stor del av dygnet, så hur många barn vi kan ge stöd till är en fråga som hör samman med de resurser vi har, säger Magnus Jägerskog.

Sedan Bris införde dygnet runt-bemanning för den nationella stödlinjen 2021 har antalet samtal om psykisk ohälsa som ångest, nedstämdhet, ätstörningar, självskadebeteende och självmordstankar blivit betydlig fler.

Sänka trösklarna

Den röda tråden i kontakterna med Bris är enligt Magnus Jägerskog att barnet saknar en vuxen att samtala med i sin vardag.

– Att samtalen till Bris har ökat är bra på det sättet att det betyder att fler barn har fått stöd, men det säger också något om att det finns ett behov av stöd som samhället inte riktigt lyckas möta.

Konkret vill Bris sänka trösklarna och möjliggöra samtalsstöd inom skola, elevhälsan och på fritidshem.

– Det är tydligt att många inte känner att det finns någon som de kan vända sig till i sin vardag, men vi alla kan ju vara en viktig vuxen och fråga hur en ung person har det. Det är en viktig insikt inför ett nytt år, säger Magnus Jägerskog.

Så många kontaktade Bris 21/12-6/1 de senaste tre åren

2022 – 2 368 kontakter

2023 – 2 682 kontakter

2024 – 3 310 kontakter

Källa: Bris

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025