loading395|000 samtal, vart femte samtal, sållades bort av ett så kallat överbelastningsskydd innan de kom fram till telefonkön hos Arbetsförmedlingen. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
395|000 samtal, vart femte samtal, sållades bort av ett så kallat överbelastningsskydd innan de kom fram till telefonkön hos Arbetsförmedlingen. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Inrikes

Regeringen: Allvarlig kritik mot myndigheten

TT

Regeringen ser allvarligt på den kritik som riktats mot Arbetsförmedlingens service. Under ett år kopplades 395 000 samtal bort innan uppringaren hade nått fram till telefonkön.

– Tillgängligheten är vår största utmaning just nu, säger myndigheten i en kommentar.

Redan i november 2023 riktade Justitieombudsmannen (JO) kritik mot Arbetsförmedlingen för bristande tillgänglighet och sedan dess har nya anmälningar inkommit.

Enligt uppgifter i Altinget nådde nästan hälften av alla arbetssökande som ringde Arbetsförmedlingen under ett års tid inte fram. Nio av tio försök att använda förmedlingens chatt besvarades heller inte.

Nu kommenterar regeringen kritiken som riktas mot myndighetens tillgänglighet.

Följer frågan noga

"Regeringen ser allvarligt på den kritik som Justitieombudsmannen har riktat mot Arbetsförmedlingen gällande myndighetens tillgänglighet och service. Det är av största vikt att arbetssökande kan komma i kontakt med Arbetsförmedlingen och att de kommer till rätta med de brister som JO identifierat", skriver Sophia Metelius, statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet, i ett mejl till TT.

Hon uppger vidare att regeringen följer frågan noga och "kommer att ha dialog med Arbetsförmedlingen och följa upp myndighetens arbete med att förbättra tillgängligheten".

Beklagar situationen

Arbetsförmedlingen konstaterar själv "att myndighetens tillgänglighet inte är tillfredsställande".

"Vi beklagar situationen med den låga tillgängligheten och jag skulle säga att det är vår största utmaning just nu. Vi är naturligtvis inte nöjda och framkomligheten är inte acceptabel. Det pågår ett arbete med detta hela tiden för att förbättra framkomligheten, men det har dessvärre ännu inte gett något resultat", skriver myndigheten i en kommentar till TT.

Bristerna förklaras bland annat av den stigande arbetslösheten. Myndigheten har även fått i regeringsuppdrag att prioritera personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, vilket är resurskrävande. Till följd av minskade budgetanslag har myndigheten också tvingats minska personalstyrkan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading395|000 samtal, vart femte samtal, sållades bort av ett så kallat överbelastningsskydd innan de kom fram till telefonkön hos Arbetsförmedlingen. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
395|000 samtal, vart femte samtal, sållades bort av ett så kallat överbelastningsskydd innan de kom fram till telefonkön hos Arbetsförmedlingen. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Inrikes

Regeringen: Allvarlig kritik mot myndigheten

TT

Regeringen ser allvarligt på den kritik som riktats mot Arbetsförmedlingens service. Under ett år kopplades 395 000 samtal bort innan uppringaren hade nått fram till telefonkön.

– Tillgängligheten är vår största utmaning just nu, säger myndigheten i en kommentar.

Redan i november 2023 riktade Justitieombudsmannen (JO) kritik mot Arbetsförmedlingen för bristande tillgänglighet och sedan dess har nya anmälningar inkommit.

Enligt uppgifter i Altinget nådde nästan hälften av alla arbetssökande som ringde Arbetsförmedlingen under ett års tid inte fram. Nio av tio försök att använda förmedlingens chatt besvarades heller inte.

Nu kommenterar regeringen kritiken som riktas mot myndighetens tillgänglighet.

Följer frågan noga

"Regeringen ser allvarligt på den kritik som Justitieombudsmannen har riktat mot Arbetsförmedlingen gällande myndighetens tillgänglighet och service. Det är av största vikt att arbetssökande kan komma i kontakt med Arbetsförmedlingen och att de kommer till rätta med de brister som JO identifierat", skriver Sophia Metelius, statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet, i ett mejl till TT.

Hon uppger vidare att regeringen följer frågan noga och "kommer att ha dialog med Arbetsförmedlingen och följa upp myndighetens arbete med att förbättra tillgängligheten".

Beklagar situationen

Arbetsförmedlingen konstaterar själv "att myndighetens tillgänglighet inte är tillfredsställande".

"Vi beklagar situationen med den låga tillgängligheten och jag skulle säga att det är vår största utmaning just nu. Vi är naturligtvis inte nöjda och framkomligheten är inte acceptabel. Det pågår ett arbete med detta hela tiden för att förbättra framkomligheten, men det har dessvärre ännu inte gett något resultat", skriver myndigheten i en kommentar till TT.

Bristerna förklaras bland annat av den stigande arbetslösheten. Myndigheten har även fått i regeringsuppdrag att prioritera personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, vilket är resurskrävande. Till följd av minskade budgetanslag har myndigheten också tvingats minska personalstyrkan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025