Den nya postlagen som presenterades under hösten motiveras bland annat med ökad digitalisering och färre fysiska brev. Men när man prioriterar bort det analoga så är det glesbygden som drabbas, säger Timrås kommunchef Andreaz Strömgren. Han är orolig för att postflyget till Norrland på sikt kommer att tas bort, och att inlandet därmed får post exempelvis varannan dag.
Tills idag har det funnits ett krav på att posten ska delas ut fem dagar i veckan. Enda undantagen är de som Post- och telestyrelsen angivit. Med de nya reglerna som utredningen ”Till sista utposten. En översyn av postlagstiftningen i ett digitaliserat samhälle” tagit fram, kommer Post- och telestyrelsen att få större makt, och ”vid behov” besluta fritt om inskränkningar i postutdelning i olika regioner.
Ny postlag kan drabba företagare i glesbygden
Översynen av postlagstiftningen för inte med sig några stora förändringar i regeln om postutdelning varje vardag. Men läser man mellan raderna så inser man vad förändringarna kan leda till, säger Timrås kommunchef Andreaz Strömgren.
Enligt de nya kraven ska service och kvalitet inte försämras, men samtidigt kan den komma att ”omprövas beroende på ändrade förutsättningar på marknaden”.
– Det är det här godtycket som kan få allvarliga konsekvenser. Om man läser mellan raderna, och hör med transportörer hur de tolkar den här förändringen, så inser man att man kan använda samhällsekonomiska kalkyler för att enkelt motivera avsteg, säger Strömgren.
Timrå kommun har tagit över Sundsvall-Timrå airport som tidigare var statlig. Med denna satsning vill man främja näringslivet i Norrland. Postflyget är en av grundpelarna i flygplatsens verksamhet.
En kritisk punkt i förslaget om den nya postlagen är att hänvisa till ökad digitalisering, säger Strömgren. Man sköter mer av posten digitalt, och det analoga är inte lika viktigt längre. Han befarar att man ska använda färre brev som förevändning för att ta bort det dagliga postflyget till Norrland, och ersätta det med tåg- eller biltransport med lägre utdelningsintervall som följd.
Om postflyget överges skulle det vara ett hårt slag mot infrastrukturen för företagande, och möjligheter till snabb samhällsservice, säger han.
I förlängningen skulle den nya lagen kunna innebära att norra Sveriges inland får posten utdelad med tvådagarsintervall, säger han.
Samtidigt är det bara 20 procent av landsbygdens hushåll och företag har tillgång till snabbt bredband idag, enligt Lantbrukarnas riksförbund, LRF. Utredningen tar inte hänsyn till att behovet ser olika ut på olika håll i landet, sade förbundets infrastrukturansvarige Sofia Lundblad till TT.
Näringslivet som är beroende av en fungerande postgång är oroliga.
Nedsläckningen ett ”dråpslag” för landsbygden
– Man talar med kluven tunga när man talar om samhällsservice i alla landsdelar. Staten kan inte ta ett steg tillbaka om man samtidigt säger att hela Sverige ska leva. Jag skulle beskriva det som ett sluttande plan, säger Andreaz Strömgren.