loadingPostutdelningen kan komma att bli glesare i norra Sveriges inland.
Postutdelningen kan komma att bli glesare i norra Sveriges inland.
Inrikes

Postflyget till Norrland hotas av ny lag

Susanne W Lamm - Epoch Times Sverige

Den nya postlagen som presenterades under hösten motiveras bland annat med ökad digitalisering och färre fysiska brev. Men när man prioriterar bort det analoga så är det glesbygden som drabbas, säger Timrås kommunchef Andreaz Strömgren. Han är orolig för att postflyget till Norrland på sikt kommer att tas bort, och att inlandet därmed får post exempelvis varannan dag.

Tills idag har det funnits ett krav på att posten ska delas ut fem dagar i veckan. Enda undantagen är de som Post- och telestyrelsen angivit. Med de nya reglerna som utredningen ”Till sista utposten. En översyn av postlagstiftningen i ett digitaliserat samhälle” tagit fram, kommer Post- och telestyrelsen att få större makt, och ”vid behov” besluta fritt om inskränkningar i postutdelning i olika regioner.

Ny postlag kan drabba företagare i glesbygden

Översynen av postlagstiftningen för inte med sig några stora förändringar i regeln om postutdelning varje vardag. Men läser man mellan raderna så inser man vad förändringarna kan leda till, säger Timrås kommunchef Andreaz Strömgren.

Enligt de nya kraven ska service och kvalitet inte försämras, men samtidigt kan den komma att ”omprövas beroende på ändrade förutsättningar på marknaden”.

Andreaz Strömlund, kommunchef i Timrå. (Foto: Marie Zetterlund)

Andreaz Strömlund, kommunchef i Timrå. (Foto: Marie Zetterlund)

– Det är det här godtycket som kan få allvarliga konsekvenser. Om man läser mellan raderna, och hör med transportörer hur de tolkar den här förändringen, så inser man att man kan använda samhällsekonomiska kalkyler för att enkelt motivera avsteg, säger Strömgren.

Timrå kommun har tagit över Sundsvall-Timrå airport som tidigare var statlig. Med denna satsning vill man främja näringslivet i Norrland. Postflyget är en av grundpelarna i flygplatsens verksamhet.

En kritisk punkt i förslaget om den nya postlagen är att hänvisa till ökad digitalisering, säger Strömgren. Man sköter mer av posten digitalt, och det analoga är inte lika viktigt längre. Han befarar att man ska använda färre brev som förevändning för att ta bort det dagliga postflyget till Norrland, och ersätta det med tåg- eller biltransport med lägre utdelningsintervall som följd.

Om postflyget överges skulle det vara ett hårt slag mot infrastrukturen för företagande, och möjligheter till snabb samhällsservice, säger han.

I förlängningen skulle den nya lagen kunna innebära att norra Sveriges inland får posten utdelad med tvådagarsintervall, säger han.

Samtidigt är det bara 20 procent av landsbygdens hushåll och företag har tillgång till snabbt bredband idag, enligt Lantbrukarnas riksförbund, LRF. Utredningen tar inte hänsyn till att behovet ser olika ut på olika håll i landet, sade förbundets infrastrukturansvarige Sofia Lundblad till TT.

Näringslivet som är beroende av en fungerande postgång är oroliga.

Nedsläckningen ett ”dråpslag” för landsbygden

– Man talar med kluven tunga när man talar om samhällsservice i alla landsdelar. Staten kan inte ta ett steg tillbaka om man samtidigt säger att hela Sverige ska leva. Jag skulle beskriva det som ett sluttande plan, säger Andreaz Strömgren.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPostutdelningen kan komma att bli glesare i norra Sveriges inland.
Postutdelningen kan komma att bli glesare i norra Sveriges inland.
Inrikes

Postflyget till Norrland hotas av ny lag

Susanne W Lamm - Epoch Times Sverige

Den nya postlagen som presenterades under hösten motiveras bland annat med ökad digitalisering och färre fysiska brev. Men när man prioriterar bort det analoga så är det glesbygden som drabbas, säger Timrås kommunchef Andreaz Strömgren. Han är orolig för att postflyget till Norrland på sikt kommer att tas bort, och att inlandet därmed får post exempelvis varannan dag.

Tills idag har det funnits ett krav på att posten ska delas ut fem dagar i veckan. Enda undantagen är de som Post- och telestyrelsen angivit. Med de nya reglerna som utredningen ”Till sista utposten. En översyn av postlagstiftningen i ett digitaliserat samhälle” tagit fram, kommer Post- och telestyrelsen att få större makt, och ”vid behov” besluta fritt om inskränkningar i postutdelning i olika regioner.

Ny postlag kan drabba företagare i glesbygden

Översynen av postlagstiftningen för inte med sig några stora förändringar i regeln om postutdelning varje vardag. Men läser man mellan raderna så inser man vad förändringarna kan leda till, säger Timrås kommunchef Andreaz Strömgren.

Enligt de nya kraven ska service och kvalitet inte försämras, men samtidigt kan den komma att ”omprövas beroende på ändrade förutsättningar på marknaden”.

Andreaz Strömlund, kommunchef i Timrå. (Foto: Marie Zetterlund)

Andreaz Strömlund, kommunchef i Timrå. (Foto: Marie Zetterlund)

– Det är det här godtycket som kan få allvarliga konsekvenser. Om man läser mellan raderna, och hör med transportörer hur de tolkar den här förändringen, så inser man att man kan använda samhällsekonomiska kalkyler för att enkelt motivera avsteg, säger Strömgren.

Timrå kommun har tagit över Sundsvall-Timrå airport som tidigare var statlig. Med denna satsning vill man främja näringslivet i Norrland. Postflyget är en av grundpelarna i flygplatsens verksamhet.

En kritisk punkt i förslaget om den nya postlagen är att hänvisa till ökad digitalisering, säger Strömgren. Man sköter mer av posten digitalt, och det analoga är inte lika viktigt längre. Han befarar att man ska använda färre brev som förevändning för att ta bort det dagliga postflyget till Norrland, och ersätta det med tåg- eller biltransport med lägre utdelningsintervall som följd.

Om postflyget överges skulle det vara ett hårt slag mot infrastrukturen för företagande, och möjligheter till snabb samhällsservice, säger han.

I förlängningen skulle den nya lagen kunna innebära att norra Sveriges inland får posten utdelad med tvådagarsintervall, säger han.

Samtidigt är det bara 20 procent av landsbygdens hushåll och företag har tillgång till snabbt bredband idag, enligt Lantbrukarnas riksförbund, LRF. Utredningen tar inte hänsyn till att behovet ser olika ut på olika håll i landet, sade förbundets infrastrukturansvarige Sofia Lundblad till TT.

Näringslivet som är beroende av en fungerande postgång är oroliga.

Nedsläckningen ett ”dråpslag” för landsbygden

– Man talar med kluven tunga när man talar om samhällsservice i alla landsdelar. Staten kan inte ta ett steg tillbaka om man samtidigt säger att hela Sverige ska leva. Jag skulle beskriva det som ett sluttande plan, säger Andreaz Strömgren.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024