loadingButch Wilmore och Suni Williams, med astronautkollegan Nick Hague mellan sig, vid ett direktsänt framträdande på ISS den 4 mars. Foto: Nasa via AP/TT
Butch Wilmore och Suni Williams, med astronautkollegan Nick Hague mellan sig, vid ett direktsänt framträdande på ISS den 4 mars. Foto: Nasa via AP/TT
Vetenskap

Oväntat hårfokus när strandade astronauter ska hem

Henrik Samuelsson/TT

Butch Wilmore och Suni Williams skulle tillbringa ungefär en vecka i rymden. Det blev nio månader. Nu ska de äntligen få komma hem, säger USA:s president Donald Trump på en pressträff – som fick ett oväntat fokus på hur det går för frisyren i rymden.

När Wilmore och Williams skickades upp till Internationella rymdstationen (ISS) i juni förra året var det också ett test av flygjätten Boeings nya rymdskepp Starliner. Men även om uppfärden gick bra fick Starliner långt ifrån godkänt.

Tekniska problem gjorde att USA:s rymdstyrelse Nasa beslöt att de två astronauternas hemfärd av säkerhetsskäl måste vänta tills det fanns plats på den mer beprövade kapseln Crew Dragon från Space X.

Och de lediga platserna finns först nu – när de båda rymdfararna tillbringat över nio månader, jämfört med planerade ungefär nio dagar, där uppe.

Efter säkerhetsproblemen under uppfärden i juni förra året skickades Starliner-kapseln hem tom. Här tas den emot av tekniker i New Mexico i september. Foto: Aubrey Gemignani/Nasa via AP/TT

– Vi kommer upp och hämtar er! sade Trump vid ett lättsamt framträdande i Vita huset i förra veckan.

– Ni vet, de har lämnats kvar där uppe. Jag hoppas de gillar varandra. Kanske älskar de varandra, vad vet jag, log presidenten.

Värre för anhöriga

Hemresan ska ske med en Crew Dragon som flyger upp natten till torsdagen, och på ditfärden har med sig fyra nya besättningsmedlemmar till ISS, amerikanerna Anne McClain och Nichole Ayers plus japanen Takuya Onishi och ryssen Kirill Peskov.

Det har debatterats om Wilmores och Williams oväntat förlängda resa innebär några speciella risker, men de har själva sagt att väntan och ovissheten nog varit värre för anhöriga nere på jorden.

– Det har varit en berg-och-dal-bana för dem, troligen mer än för oss, sade 59-åriga Williams i en webbsändning nyligen.

– Vi är här med ett uppdrag. Vi gör vad vi ska varje dag, och varje dag är intressant bara för att vi är uppe i rymden, det är jättekul.

Ostadig rymdsatsning

Och president Trump verkar avundsjuk på hur yvigt hennes hårsvall blivit i tyngdlösheten.

– Jag har sett henne med det vilda håret, sade han i Vita huset.

– Det är en rejäl, stadig frisyr. Det är inget skämt – hennes hår kollrar man inte bort.

För Boeings rymdsatsning ser det avsevärt ostadigare ut. Den klassiska flygjätten fick kontrakt med Nasa om bemannade rymdfärder samtidigt som Elon Musks uppstickare Space X 2014.

Space X fick med Crew Dragon i gång regelbundna persontransporter upp till ISS 2020. Men om och när Boeings Starliner får tillstånd att flyga igen är oklart.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingButch Wilmore och Suni Williams, med astronautkollegan Nick Hague mellan sig, vid ett direktsänt framträdande på ISS den 4 mars. Foto: Nasa via AP/TT
Butch Wilmore och Suni Williams, med astronautkollegan Nick Hague mellan sig, vid ett direktsänt framträdande på ISS den 4 mars. Foto: Nasa via AP/TT
Vetenskap

Oväntat hårfokus när strandade astronauter ska hem

Henrik Samuelsson/TT

Butch Wilmore och Suni Williams skulle tillbringa ungefär en vecka i rymden. Det blev nio månader. Nu ska de äntligen få komma hem, säger USA:s president Donald Trump på en pressträff – som fick ett oväntat fokus på hur det går för frisyren i rymden.

När Wilmore och Williams skickades upp till Internationella rymdstationen (ISS) i juni förra året var det också ett test av flygjätten Boeings nya rymdskepp Starliner. Men även om uppfärden gick bra fick Starliner långt ifrån godkänt.

Tekniska problem gjorde att USA:s rymdstyrelse Nasa beslöt att de två astronauternas hemfärd av säkerhetsskäl måste vänta tills det fanns plats på den mer beprövade kapseln Crew Dragon från Space X.

Och de lediga platserna finns först nu – när de båda rymdfararna tillbringat över nio månader, jämfört med planerade ungefär nio dagar, där uppe.

Efter säkerhetsproblemen under uppfärden i juni förra året skickades Starliner-kapseln hem tom. Här tas den emot av tekniker i New Mexico i september. Foto: Aubrey Gemignani/Nasa via AP/TT

– Vi kommer upp och hämtar er! sade Trump vid ett lättsamt framträdande i Vita huset i förra veckan.

– Ni vet, de har lämnats kvar där uppe. Jag hoppas de gillar varandra. Kanske älskar de varandra, vad vet jag, log presidenten.

Värre för anhöriga

Hemresan ska ske med en Crew Dragon som flyger upp natten till torsdagen, och på ditfärden har med sig fyra nya besättningsmedlemmar till ISS, amerikanerna Anne McClain och Nichole Ayers plus japanen Takuya Onishi och ryssen Kirill Peskov.

Det har debatterats om Wilmores och Williams oväntat förlängda resa innebär några speciella risker, men de har själva sagt att väntan och ovissheten nog varit värre för anhöriga nere på jorden.

– Det har varit en berg-och-dal-bana för dem, troligen mer än för oss, sade 59-åriga Williams i en webbsändning nyligen.

– Vi är här med ett uppdrag. Vi gör vad vi ska varje dag, och varje dag är intressant bara för att vi är uppe i rymden, det är jättekul.

Ostadig rymdsatsning

Och president Trump verkar avundsjuk på hur yvigt hennes hårsvall blivit i tyngdlösheten.

– Jag har sett henne med det vilda håret, sade han i Vita huset.

– Det är en rejäl, stadig frisyr. Det är inget skämt – hennes hår kollrar man inte bort.

För Boeings rymdsatsning ser det avsevärt ostadigare ut. Den klassiska flygjätten fick kontrakt med Nasa om bemannade rymdfärder samtidigt som Elon Musks uppstickare Space X 2014.

Space X fick med Crew Dragon i gång regelbundna persontransporter upp till ISS 2020. Men om och när Boeings Starliner får tillstånd att flyga igen är oklart.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025