Bokningstrycket hos Skidanläggningsföretaget Skistar fortsätter att öka. Och det är framförallt de danska gästerna som står för ökningen i år.
– Trots den tuffa ekonomin, prioriterar ändå många en skidsemester, säger vd Stefan Sjöstrand.
Skidanläggningsföretaget Skistar hade en bra vår. Rörelsevinsten under perioden mars-maj steg med 18 procent till 418 miljoner kronor, jämfört med samma period i fjol. Intäkterna steg med sex procent till 1 490 miljoner kronor.
– Det var en lång och fin vinter som redan startade i november och höll på ända in i maj. Det har gjort att vi har haft väldigt många gäster, säger Stefan Sjöstrand.
– Sen har vi fortsatt att utveckla och investera i vår verksamhet. Det har varit nya liftar som har kortat våra liftköer.
Inför nästa säsong planeras investeringar på 330 miljoner kronor, bland annat i bättre snöproduktion och en ny stollift i Trysil.
Fler utländska gäster
Fastän vintersäsongen är långt borta i tid, fortsätter bokningstrycket hos skidanläggningskoncernen att öka, jämfört med förgående år. Inför kommande vintersäsong är bokningsläget nio procent bättre än vid samma tid i fjol, mätt i antal nätter, enligt kvartalsrapporten. Enligt vd Stefan Sjöstrand finns det fler orsaker till det, bland annat på grund av den svenska kronan.
– Många väljer att stanna hemma på grund av den svaga valutan och många utländska gäster kommer hit av samma anledning.
Men också på grund av att det finns en snögaranti här uppe i norra Europa på grund av klimatförändringarna, menar Stefan Sjöstrand.
– För oss är det ju positivt såklart, men för klimatet är det ju inte bra.
Ökat pris på liftkort
Även utländska turister har ökat kraftigt. Tyskar, holländare och britter har ökat med sammanlagt 60 procent i år. Men den största enskilda ökningen i år står danskarna för.
– Vi ser ju att internationella gäster väljer att komma till oss på ett helt annat sätt än vad de har gjort tidigare.
I dagsläget är omkring 30 procent av Skistars utbud uppbokat inför den kommande säsongen, enligt Stefan Sjöstrand.
Och när det gäller priset på liftkort – så ökar snittpriset med 4 procent i år. Vilket främst beror på ökade kostnader.
– Reservdelar och allt material har ökat kraftigt i pris. Vi köper ju allt i euro, och på grund av den svaga svenska valutan, så blir det ökade kostnader.