loadingNorska skidanläggningen vid Trysil ingår i Skistarfamiljen. Arkivbild. Foto: Erik Johansen/NTB scanpix/TT
Norska skidanläggningen vid Trysil ingår i Skistarfamiljen. Arkivbild. Foto: Erik Johansen/NTB scanpix/TT
Inrikes

Ökat bokningstryck på skidanläggningar

Karin Rader/TT

Bokningstrycket hos Skidanläggningsföretaget Skistar fortsätter att öka. Och det är framförallt de danska gästerna som står för ökningen i år.

– Trots den tuffa ekonomin, prioriterar ändå många en skidsemester, säger vd Stefan Sjöstrand.

Skidanläggningsföretaget Skistar hade en bra vår. Rörelsevinsten under perioden mars-maj steg med 18 procent till 418 miljoner kronor, jämfört med samma period i fjol. Intäkterna steg med sex procent till 1 490 miljoner kronor.

– Det var en lång och fin vinter som redan startade i november och höll på ända in i maj. Det har gjort att vi har haft väldigt många gäster, säger Stefan Sjöstrand.

– Sen har vi fortsatt att utveckla och investera i vår verksamhet. Det har varit nya liftar som har kortat våra liftköer.

Inför nästa säsong planeras investeringar på 330 miljoner kronor, bland annat i bättre snöproduktion och en ny stollift i Trysil.

Fler utländska gäster

Fastän vintersäsongen är långt borta i tid, fortsätter bokningstrycket hos skidanläggningskoncernen att öka, jämfört med förgående år. Inför kommande vintersäsong är bokningsläget nio procent bättre än vid samma tid i fjol, mätt i antal nätter, enligt kvartalsrapporten. Enligt vd Stefan Sjöstrand finns det fler orsaker till det, bland annat på grund av den svenska kronan.

– Många väljer att stanna hemma på grund av den svaga valutan och många utländska gäster kommer hit av samma anledning.

Men också på grund av att det finns en snögaranti här uppe i norra Europa på grund av klimatförändringarna, menar Stefan Sjöstrand.

– För oss är det ju positivt såklart, men för klimatet är det ju inte bra.

Ökat pris på liftkort

Även utländska turister har ökat kraftigt. Tyskar, holländare och britter har ökat med sammanlagt 60 procent i år. Men den största enskilda ökningen i år står danskarna för.

– Vi ser ju att internationella gäster väljer att komma till oss på ett helt annat sätt än vad de har gjort tidigare.

I dagsläget är omkring 30 procent av Skistars utbud uppbokat inför den kommande säsongen, enligt Stefan Sjöstrand.

Och när det gäller priset på liftkort – så ökar snittpriset med 4 procent i år. Vilket främst beror på ökade kostnader.

– Reservdelar och allt material har ökat kraftigt i pris. Vi köper ju allt i euro, och på grund av den svaga svenska valutan, så blir det ökade kostnader.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNorska skidanläggningen vid Trysil ingår i Skistarfamiljen. Arkivbild. Foto: Erik Johansen/NTB scanpix/TT
Norska skidanläggningen vid Trysil ingår i Skistarfamiljen. Arkivbild. Foto: Erik Johansen/NTB scanpix/TT
Inrikes

Ökat bokningstryck på skidanläggningar

Karin Rader/TT

Bokningstrycket hos Skidanläggningsföretaget Skistar fortsätter att öka. Och det är framförallt de danska gästerna som står för ökningen i år.

– Trots den tuffa ekonomin, prioriterar ändå många en skidsemester, säger vd Stefan Sjöstrand.

Skidanläggningsföretaget Skistar hade en bra vår. Rörelsevinsten under perioden mars-maj steg med 18 procent till 418 miljoner kronor, jämfört med samma period i fjol. Intäkterna steg med sex procent till 1 490 miljoner kronor.

– Det var en lång och fin vinter som redan startade i november och höll på ända in i maj. Det har gjort att vi har haft väldigt många gäster, säger Stefan Sjöstrand.

– Sen har vi fortsatt att utveckla och investera i vår verksamhet. Det har varit nya liftar som har kortat våra liftköer.

Inför nästa säsong planeras investeringar på 330 miljoner kronor, bland annat i bättre snöproduktion och en ny stollift i Trysil.

Fler utländska gäster

Fastän vintersäsongen är långt borta i tid, fortsätter bokningstrycket hos skidanläggningskoncernen att öka, jämfört med förgående år. Inför kommande vintersäsong är bokningsläget nio procent bättre än vid samma tid i fjol, mätt i antal nätter, enligt kvartalsrapporten. Enligt vd Stefan Sjöstrand finns det fler orsaker till det, bland annat på grund av den svenska kronan.

– Många väljer att stanna hemma på grund av den svaga valutan och många utländska gäster kommer hit av samma anledning.

Men också på grund av att det finns en snögaranti här uppe i norra Europa på grund av klimatförändringarna, menar Stefan Sjöstrand.

– För oss är det ju positivt såklart, men för klimatet är det ju inte bra.

Ökat pris på liftkort

Även utländska turister har ökat kraftigt. Tyskar, holländare och britter har ökat med sammanlagt 60 procent i år. Men den största enskilda ökningen i år står danskarna för.

– Vi ser ju att internationella gäster väljer att komma till oss på ett helt annat sätt än vad de har gjort tidigare.

I dagsläget är omkring 30 procent av Skistars utbud uppbokat inför den kommande säsongen, enligt Stefan Sjöstrand.

Och när det gäller priset på liftkort – så ökar snittpriset med 4 procent i år. Vilket främst beror på ökade kostnader.

– Reservdelar och allt material har ökat kraftigt i pris. Vi köper ju allt i euro, och på grund av den svaga svenska valutan, så blir det ökade kostnader.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024