Strömningstjänsten Spotify, en av årets vinnare bland teknikbolagen på Wall Street, redovisar en vinst på 454 miljoner euro, motsvarande 5,3 miljarder kronor, för årets tredje kvartal.
Bolagets intäkter ökade med 19 procent till 4 miljarder euro.
Antalet månatliga aktiva användare uppgick till 640 miljoner, en ökning med 11 procent jämfört med motsvarande period förra året. Antalet så kallade premiumanvändare, som betalar för tjänsten, ökade med 12 procent till 252 miljoner.
Aktien i Spotify hade inför rapporten mer än fördubblat sitt värde sedan årsskiftet.
Strömningstjänsten har på senare tid höjt priserna, dragit ned på kostnaderna och ökat exponeringen mot poddutbudet och annonsmarknaden, vilket borde leda till högre vinstmarginaler, enligt Geetha Ranganathan, analytiker på Bloomberg Intelligence.
Spotify, med medgrundaren Daniel Ek som vd, hade enligt bolagets egna prognos räknat med en ökning av antalet månatliga användare med 13 miljoner till 639 miljoner under tredje kvartalet. Bolagets prognos för antalet så kallade premiumabonnenter låg på en ökning med 5 miljoner till 251 miljoner.
Spotifys prognos för rörelsevinsten i tredje kvartalet låg på 405 miljoner euro, medan intäktsprognosen låg på 4,0 miljarder euro.