Ica ska fortsätta hålla matpriserna nere, men man vågar inte lova kunderna några prissänkningar framåt.
– Vi vet att kunderna har det ganska tufft, säger vd Nina Jönsson.
Ica-gruppen redovisar ett rörelseresultat på 2,2 miljarder kronor för andra kvartalet, vilket kan jämföras med 2,0 miljarder samma period året före.
Omsättningen låg på 39,8 miljarder kronor i kvartalet, upp från 37,8 för ett år sedan.
– Den positiva trenden som vi inledde året med håller i sig. Matprisinflationen har stabiliserats på en lägre nivå, säger Nina Jönsson.
I mars sjösatte man en miljardsatsning för att sänka priserna på mat.
– Miljardinvesteringen i priserna påverkar rörelseresultatet negativt.
Men enligt Jönsson är det fortsatt fokus på att ha konkurrenskraftiga priser på vardagsvaror och hålla ökningstakterna nere.
– Det är det viktigaste – att kunderna känner att de får bra varor till ett bra pris.
– Vi tror att kunderna fortsatt kommer att ha det tufft. Det förväntas en räntesänkning, men det är fortfarande ett högt kostnadsläge, tillägger hon.
Vad kan då påverka matpriserna åt fel håll? En fortsatt orolig omvärld med bland annat ett krig i Europa, säger Nina Jönsson.
– Det handlar också om klimatet. Det regnar mycket och det påverkar skördarna. Det är fortfarande ingen normalsituationen.
Sett till det turbulenta omvärldsläget satsar Ica ännu mer på svenska råvaror för att kunna säkra mattillgången.
– Det är ett av våra främsta fokusområden just nu. Vi har till exempel ökat andelen svensk ost från 26 till 45 procent, och för kött, nöt och gris har vi gått från 80 till 90 procent.