Det dröjde ända till 1915 innan Sverige begåvades med en direktlinje till Amerika, då den mäktige redaren Dan Broström startade Rederiaktiebolaget Sverige-Nordamerika. Affärsidén var att fånga upp alla de emigranter som fortfarande ville starta ett nytt liv på andra sidan Atlanten. Svenska Amerika Linien, SAL, som rederiet bytte namn till 1925, blev med tiden en världsomspännande koncern inom sjönäringen och under en period ett av Sveriges mest framgångsrika företag. SAL:s första fartyg M/S Stockholm, och särskilt de närmast efterföljande M/S Gripsholm och M/S Kungsholm, byggdes och inreddes av de allra främsta inom respektive skrå. Fartygens generöst tilltagna volymer, exklusiva interiörer och väldrillade svenska besättningar satte en ny standard i branschen.
M/S Gripsholm fick epitetet ”det flytande palatset” då flera av fartygets salonger hade modellerats efter Gripsholms slott. Den så kallade vikingahallen hämtade sin inspiration från 1500-talet och var försedd med kraftiga träbjälkar och blyinfattade fönster. Andra klass ville inte vara mycket sämre, och här var det Hertig Karls förmak och rikssalen på Gripsholms slott som hade fått agera förlaga. Men den mest iögonfallande interiören fick ändå M/S Kungsholm. Amerikansk press prisade skeppet med sin förnämliga inredning som ”det praktfullaste fartyg som någonsin kommit till New Yorks hamn”.