loadingSjöfartsverket ska lägga ner två helikopterbaser för att spara pengar. Då oroar sig Svenska kryssarklubben för sämre sjöräddning. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Sjöfartsverket ska lägga ner två helikopterbaser för att spara pengar. Då oroar sig Svenska kryssarklubben för sämre sjöräddning. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Nedlagda helikopterbaser hot mot sjöräddningen

Mikael Widerberg/TT

Sjöfartsverket befinner sig i ekonomisk kris och kommer att stänga två helikopterbaser för att spara pengar. Det får Svenska kryssarklubben att oroa sig för sämre sjöräddning.

– Många gånger är helikopter det enda alternativet, säger generalsekreterare Fredrik Norén.

Förra året gick Sjöfartsverket hela 600 miljoner back efter finansnetto och för att reda ut den ekonomiska krisen och klara årets budget måste kostymen minskas.

Och det rejält.

Förlängd räddningstid

Två av fem helikopterbaser kommer att stängas – och det väntas påverka både försvaret och sjöräddningen. Något som oroar Svenska kryssarklubben, som är en världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar.

– Totalt finns det sju helikoptrar på fem platser i dag, varav fem helikoptrar alltid är tillgängliga. Om Sjöfartsverket går ner till tre platser, lämnas någon kustremsa utan räddningshelikopter. De som vill ersätta helikopter med båt glömmer ofta bort helikopterns unika förmåga. Till exempel är evakuering i hög sjö omöjlig från båt till båt, säger Svenska kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén till TT.

Sjöräddningshelikoptrar kan snabbt vara på plats vid incidenter, och just tidsaspekten kan vara helt avgörande vid räddningsaktioner.

– Vi är bekymrade över de förlängda tiderna som blir, säger Norén.

– Det kommer så klart att kunna komma en helikopter från en annan bas, men den lär behöva gå ner och tanka innan den kan nå ut till haveristen. Vi har vant oss vid att hjälp anländer inom 60 minuter i 90 procent av tillbuden, ska helikoptern gå ner och tanka lär det nog ta ytterligare 20 till 30 minuter innan helikoptern är på plats. Tiden är helt avgörande.

Har god dialog

Fredrik Norén berättar att Svenska kryssarklubben blev tagna på sängen av Sjöfartsverkets uttalande om stängda helikopterbaser, men att dialogen med myndigheten vanligtvis är väldigt god.

– Vi har en bra dialog med ledningen. Jag uppfattar det som att det här inte är något Sjöfartsverket egentligen vill, utan att det är ett sätt att lyfta en problemfråga om finansiering, säger han.

Socialdemokraterna gick nyligen ut och sade att de kräver att regeringen skjuter till mer pengar för att på så sätt stoppa nedläggningen av helikopterbaser.

– Jag tycker att man ska titta på helheten och se vad som blir bäst. Fem baser, som det är i dag, är ett minimum, inte ett tak. Om så krävs får flera myndigheter samverka, så att vi har en statlig sjöräddning som faktiskt fungerar, säger Fredrik Norén.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSjöfartsverket ska lägga ner två helikopterbaser för att spara pengar. Då oroar sig Svenska kryssarklubben för sämre sjöräddning. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Sjöfartsverket ska lägga ner två helikopterbaser för att spara pengar. Då oroar sig Svenska kryssarklubben för sämre sjöräddning. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Nedlagda helikopterbaser hot mot sjöräddningen

Mikael Widerberg/TT

Sjöfartsverket befinner sig i ekonomisk kris och kommer att stänga två helikopterbaser för att spara pengar. Det får Svenska kryssarklubben att oroa sig för sämre sjöräddning.

– Många gånger är helikopter det enda alternativet, säger generalsekreterare Fredrik Norén.

Förra året gick Sjöfartsverket hela 600 miljoner back efter finansnetto och för att reda ut den ekonomiska krisen och klara årets budget måste kostymen minskas.

Och det rejält.

Förlängd räddningstid

Två av fem helikopterbaser kommer att stängas – och det väntas påverka både försvaret och sjöräddningen. Något som oroar Svenska kryssarklubben, som är en världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar.

– Totalt finns det sju helikoptrar på fem platser i dag, varav fem helikoptrar alltid är tillgängliga. Om Sjöfartsverket går ner till tre platser, lämnas någon kustremsa utan räddningshelikopter. De som vill ersätta helikopter med båt glömmer ofta bort helikopterns unika förmåga. Till exempel är evakuering i hög sjö omöjlig från båt till båt, säger Svenska kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén till TT.

Sjöräddningshelikoptrar kan snabbt vara på plats vid incidenter, och just tidsaspekten kan vara helt avgörande vid räddningsaktioner.

– Vi är bekymrade över de förlängda tiderna som blir, säger Norén.

– Det kommer så klart att kunna komma en helikopter från en annan bas, men den lär behöva gå ner och tanka innan den kan nå ut till haveristen. Vi har vant oss vid att hjälp anländer inom 60 minuter i 90 procent av tillbuden, ska helikoptern gå ner och tanka lär det nog ta ytterligare 20 till 30 minuter innan helikoptern är på plats. Tiden är helt avgörande.

Har god dialog

Fredrik Norén berättar att Svenska kryssarklubben blev tagna på sängen av Sjöfartsverkets uttalande om stängda helikopterbaser, men att dialogen med myndigheten vanligtvis är väldigt god.

– Vi har en bra dialog med ledningen. Jag uppfattar det som att det här inte är något Sjöfartsverket egentligen vill, utan att det är ett sätt att lyfta en problemfråga om finansiering, säger han.

Socialdemokraterna gick nyligen ut och sade att de kräver att regeringen skjuter till mer pengar för att på så sätt stoppa nedläggningen av helikopterbaser.

– Jag tycker att man ska titta på helheten och se vad som blir bäst. Fem baser, som det är i dag, är ett minimum, inte ett tak. Om så krävs får flera myndigheter samverka, så att vi har en statlig sjöräddning som faktiskt fungerar, säger Fredrik Norén.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025