loadingNatos generalsekreterare Mark Rutte meddelar att försvarsalliansen ska utreda havsrätten vid en pressträff i Helsingfors. Foto: Anders Wiklund/TT
Natos generalsekreterare Mark Rutte meddelar att försvarsalliansen ska utreda havsrätten vid en pressträff i Helsingfors. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Nato ska utreda havsrätten: ”Blev riktigt glad”

Cornelia Mikaelsson/TT

Nato ska utreda vilka befogenheter alliansens medlemmar har inom ramen för havsrätten. Det är högst nödvändigt för att kunna skydda kritisk infrastruktur, enligt professor Henrik Ringbom.

– Jag blev riktigt glad när jag hörde att man ska lägga resurser på det här, säger han till TT.

Under Nato-toppmötet i Helsingfors nämndes Finland otaliga gånger som ett föregångsland för sin hantering av Eagle S, tankfartyget som misstänks ha skadat en rad viktiga kablar i Östersjön.

Natos generalsekreterare Mark Rutte underströk att Finland bevisat att det går att agera resolut inom havsrättens snäva ramar.

– Den som tror att havsrätten förhindrar nationer inom Nato att agera har fel. Det finns flera möjligheter att agera. Jag kommer inte att gå in på detaljer, men jag kan garantera att vi är fast beslutna att skydda kritisk infrastruktur.

Påverkar juridiken

Kort därefter meddelade Alexander Stubb, Finlands president och värd för toppmötet, att Nato ska utreda frågan grundligt med hjälp av en expertgrupp bestående av Östersjöländernas utrikesdepartement.

Om flera stater kommer överens om hur de ska agera kan det påverka juridiken på sikt, enligt Henrik Ringbom, professor i havsjuridik vid Åbo Akademi.

– Jag tror att det kan mynna ut i en ny praxis. Det är viktigt eftersom det funnits en viss ängslighet, säger han och understryker att havsrätten inte är entydig när det gäller sabotage utanför territorialvatten.

I fallet Yi Peng 3, där Sverige utreder misstänkt sabotage av undervattenskablar, tog det 32 dagar för myndigheter att stiga ombord på fartyget.

"Kan inte bara titta på"

Precis som Eagle S befann det sig utanför territorialvatten när det misstänkta sabotaget upptäcktes, säger Henrik Ringbom.

– En väsentlig skillnad är att Eagle S samarbetade med finländska myndigheter när de bad fartyget att röra sig mot territorialvatten. Det gjorde att man inte behövde ställa saker på sin spets.

– Oavsett tycker jag inte att länder bara kan sitta och titta på när sjökablar förstörs. Det som är intressant att titta på är om länder har befogenhet att agera även när fartyg inte rör sig frivilligt mot territorialvatten.

Kan Sverige i sådana fall agera på samma sätt som Finland om en liknande situation skulle uppstå i framtiden?

– Det är en intressant fråga, sade statsminister Ulf Kristersson direkt efter toppmötet.

– Vi kan ju inte acceptera att en regelbaserad ordning missbrukas på ett sådant sätt att infrastruktur systematiskt förstörs. Det gjorde att vi enades om att ta fram en legal analys om exakt vad man kan göra.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNatos generalsekreterare Mark Rutte meddelar att försvarsalliansen ska utreda havsrätten vid en pressträff i Helsingfors. Foto: Anders Wiklund/TT
Natos generalsekreterare Mark Rutte meddelar att försvarsalliansen ska utreda havsrätten vid en pressträff i Helsingfors. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Nato ska utreda havsrätten: ”Blev riktigt glad”

Cornelia Mikaelsson/TT

Nato ska utreda vilka befogenheter alliansens medlemmar har inom ramen för havsrätten. Det är högst nödvändigt för att kunna skydda kritisk infrastruktur, enligt professor Henrik Ringbom.

– Jag blev riktigt glad när jag hörde att man ska lägga resurser på det här, säger han till TT.

Under Nato-toppmötet i Helsingfors nämndes Finland otaliga gånger som ett föregångsland för sin hantering av Eagle S, tankfartyget som misstänks ha skadat en rad viktiga kablar i Östersjön.

Natos generalsekreterare Mark Rutte underströk att Finland bevisat att det går att agera resolut inom havsrättens snäva ramar.

– Den som tror att havsrätten förhindrar nationer inom Nato att agera har fel. Det finns flera möjligheter att agera. Jag kommer inte att gå in på detaljer, men jag kan garantera att vi är fast beslutna att skydda kritisk infrastruktur.

Påverkar juridiken

Kort därefter meddelade Alexander Stubb, Finlands president och värd för toppmötet, att Nato ska utreda frågan grundligt med hjälp av en expertgrupp bestående av Östersjöländernas utrikesdepartement.

Om flera stater kommer överens om hur de ska agera kan det påverka juridiken på sikt, enligt Henrik Ringbom, professor i havsjuridik vid Åbo Akademi.

– Jag tror att det kan mynna ut i en ny praxis. Det är viktigt eftersom det funnits en viss ängslighet, säger han och understryker att havsrätten inte är entydig när det gäller sabotage utanför territorialvatten.

I fallet Yi Peng 3, där Sverige utreder misstänkt sabotage av undervattenskablar, tog det 32 dagar för myndigheter att stiga ombord på fartyget.

"Kan inte bara titta på"

Precis som Eagle S befann det sig utanför territorialvatten när det misstänkta sabotaget upptäcktes, säger Henrik Ringbom.

– En väsentlig skillnad är att Eagle S samarbetade med finländska myndigheter när de bad fartyget att röra sig mot territorialvatten. Det gjorde att man inte behövde ställa saker på sin spets.

– Oavsett tycker jag inte att länder bara kan sitta och titta på när sjökablar förstörs. Det som är intressant att titta på är om länder har befogenhet att agera även när fartyg inte rör sig frivilligt mot territorialvatten.

Kan Sverige i sådana fall agera på samma sätt som Finland om en liknande situation skulle uppstå i framtiden?

– Det är en intressant fråga, sade statsminister Ulf Kristersson direkt efter toppmötet.

– Vi kan ju inte acceptera att en regelbaserad ordning missbrukas på ett sådant sätt att infrastruktur systematiskt förstörs. Det gjorde att vi enades om att ta fram en legal analys om exakt vad man kan göra.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025