loadingNordiska Museet på Djurgården i Stockholm. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Nordiska Museet på Djurgården i Stockholm. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Museibesöken ökade förra året

Elin Swedenmark/TT

Besöken på landets museer ökade förra året – med Skansen i topp. Allt fler tar också del av samlingar i digitala kanaler.

Under 2024 gjordes 19,4 miljoner fysiska besök, rapporterar 145 museiorganisationer, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med 2023. Dessutom har de digitala besöken ökat – till 26 miljoner på museernas webbplatser, och 11 miljoner besök i de digitala samlingarna.

"Genom att möta publiken där de befinner sig – på sociala medier, i poddar och i digitala samlingar – har museerna inte bara stärkt sitt engagemang, utan också breddat sin räckvidd på ett imponerande sätt", säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer i ett pressmeddelande.

Han framhåller att kulturens finansiering samtidigt har urholkats och understryker att museerna behöver ett långsiktigt stöd.

Under 2024 hade 58 procent av de svarande museiorganisationerna fri entré till hela eller delar av verksamheten.

Mest besökt av alla museer var Skansen, med 1,4 miljoner besökare, följt av Vasamuseet och Nordiska museet som också landar på över en miljon besökare vardera.

De tio mest besökta museerna

Skansen (1 406 770)

Vasamuseet (1 353 503)

Nordiska museet (1 139 225 )

Statens historiska museer (705 412)

Malmö museum (634 166)

Gamla Linköping (480 246)

Statens museer för världskultur (481 220)

Nationalmuseum (419 144)

Wadköping (414 253)

Moderna Museet och Arkdes (411 070)

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNordiska Museet på Djurgården i Stockholm. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Nordiska Museet på Djurgården i Stockholm. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Museibesöken ökade förra året

Elin Swedenmark/TT

Besöken på landets museer ökade förra året – med Skansen i topp. Allt fler tar också del av samlingar i digitala kanaler.

Under 2024 gjordes 19,4 miljoner fysiska besök, rapporterar 145 museiorganisationer, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med 2023. Dessutom har de digitala besöken ökat – till 26 miljoner på museernas webbplatser, och 11 miljoner besök i de digitala samlingarna.

"Genom att möta publiken där de befinner sig – på sociala medier, i poddar och i digitala samlingar – har museerna inte bara stärkt sitt engagemang, utan också breddat sin räckvidd på ett imponerande sätt", säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer i ett pressmeddelande.

Han framhåller att kulturens finansiering samtidigt har urholkats och understryker att museerna behöver ett långsiktigt stöd.

Under 2024 hade 58 procent av de svarande museiorganisationerna fri entré till hela eller delar av verksamheten.

Mest besökt av alla museer var Skansen, med 1,4 miljoner besökare, följt av Vasamuseet och Nordiska museet som också landar på över en miljon besökare vardera.

De tio mest besökta museerna

Skansen (1 406 770)

Vasamuseet (1 353 503)

Nordiska museet (1 139 225 )

Statens historiska museer (705 412)

Malmö museum (634 166)

Gamla Linköping (480 246)

Statens museer för världskultur (481 220)

Nationalmuseum (419 144)

Wadköping (414 253)

Moderna Museet och Arkdes (411 070)

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025