Besöken på landets museer ökade förra året – med Skansen i topp. Allt fler tar också del av samlingar i digitala kanaler.
Under 2024 gjordes 19,4 miljoner fysiska besök, rapporterar 145 museiorganisationer, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med 2023. Dessutom har de digitala besöken ökat – till 26 miljoner på museernas webbplatser, och 11 miljoner besök i de digitala samlingarna.
"Genom att möta publiken där de befinner sig – på sociala medier, i poddar och i digitala samlingar – har museerna inte bara stärkt sitt engagemang, utan också breddat sin räckvidd på ett imponerande sätt", säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer i ett pressmeddelande.
Han framhåller att kulturens finansiering samtidigt har urholkats och understryker att museerna behöver ett långsiktigt stöd.
Under 2024 hade 58 procent av de svarande museiorganisationerna fri entré till hela eller delar av verksamheten.
Mest besökt av alla museer var Skansen, med 1,4 miljoner besökare, följt av Vasamuseet och Nordiska museet som också landar på över en miljon besökare vardera.