loadingGratisversioner av Facebook och Instagram ska få färre riktade annonser inom EU. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Gratisversioner av Facebook och Instagram ska få färre riktade annonser inom EU. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Utrikes

Meta går EU till mötes

TT

Det blir färre riktade annonser på Facebook och Instagram inom EU. Det uppger Meta efter att EU satt press på sociala medier-jätten.

Ändringen gäller de användare inom EU som inte betalar för Facebook och Instagram, och kommer efter hot om höga böter.

Metas nya annonser kommer att bli mindre skräddarsydda, och bara baseras på datainsamling från det aktuella tillfälle användaren är aktiv på tjänsterna. Dessutom kommer bara användarens kön, ålder och plats att användas.

Användarna måste dock aktivt välja bort de mer riktade annonserna. Ändringarna kommer att införas "de närmaste veckorna".

EU-domstolen slog i oktober fast att Meta måste minimera den insamling av användarnas data man gör för att skapa riktade annonser.

"Sociala medier-företag som Facebook kan inte använda alla personliga data som de samlar in i syfte att skapa riktade annonser utan tidsbegränsning och utan att särskilja olika typer av data", skrev domstolen då.

EU-kommissionen anklagade i somras Meta för att bryta mot unionens digitala marknadslagar DMA efter att förra året ha infört en ny prenumerationsmodell som bland annat gjorde det möjligt att slippa reklam – om man betalade för det.

Meta riskerade böter på upp till tio procent av företagets globala intäkter om man inte ändrade användarvillkoren.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingGratisversioner av Facebook och Instagram ska få färre riktade annonser inom EU. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Gratisversioner av Facebook och Instagram ska få färre riktade annonser inom EU. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Utrikes

Meta går EU till mötes

TT

Det blir färre riktade annonser på Facebook och Instagram inom EU. Det uppger Meta efter att EU satt press på sociala medier-jätten.

Ändringen gäller de användare inom EU som inte betalar för Facebook och Instagram, och kommer efter hot om höga böter.

Metas nya annonser kommer att bli mindre skräddarsydda, och bara baseras på datainsamling från det aktuella tillfälle användaren är aktiv på tjänsterna. Dessutom kommer bara användarens kön, ålder och plats att användas.

Användarna måste dock aktivt välja bort de mer riktade annonserna. Ändringarna kommer att införas "de närmaste veckorna".

EU-domstolen slog i oktober fast att Meta måste minimera den insamling av användarnas data man gör för att skapa riktade annonser.

"Sociala medier-företag som Facebook kan inte använda alla personliga data som de samlar in i syfte att skapa riktade annonser utan tidsbegränsning och utan att särskilja olika typer av data", skrev domstolen då.

EU-kommissionen anklagade i somras Meta för att bryta mot unionens digitala marknadslagar DMA efter att förra året ha infört en ny prenumerationsmodell som bland annat gjorde det möjligt att slippa reklam – om man betalade för det.

Meta riskerade böter på upp till tio procent av företagets globala intäkter om man inte ändrade användarvillkoren.

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024