Det blir färre riktade annonser på Facebook och Instagram inom EU. Det uppger Meta efter att EU satt press på sociala medier-jätten.
Ändringen gäller de användare inom EU som inte betalar för Facebook och Instagram, och kommer efter hot om höga böter.
Metas nya annonser kommer att bli mindre skräddarsydda, och bara baseras på datainsamling från det aktuella tillfälle användaren är aktiv på tjänsterna. Dessutom kommer bara användarens kön, ålder och plats att användas.
Användarna måste dock aktivt välja bort de mer riktade annonserna. Ändringarna kommer att införas "de närmaste veckorna".
EU-domstolen slog i oktober fast att Meta måste minimera den insamling av användarnas data man gör för att skapa riktade annonser.
"Sociala medier-företag som Facebook kan inte använda alla personliga data som de samlar in i syfte att skapa riktade annonser utan tidsbegränsning och utan att särskilja olika typer av data", skrev domstolen då.
EU-kommissionen anklagade i somras Meta för att bryta mot unionens digitala marknadslagar DMA efter att förra året ha infört en ny prenumerationsmodell som bland annat gjorde det möjligt att slippa reklam – om man betalade för det.
Meta riskerade böter på upp till tio procent av företagets globala intäkter om man inte ändrade användarvillkoren.