loadingMatpriserna fortsätter att öka. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Matpriserna fortsätter att öka. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Matpriserna rusar – största ökningen på två år

Jens Bornemann/TT

Matpriserna fortsätter att rusa i höjden. I februari blev ökningen den största på två år, enligt Matpriskollen.

– Det är en riktig kalldusch att det fortsätter, säger vd:n Ulf Mazur.

Det var relativt lugnt på matprisfronten under stora delar av 2023 och 2024.

I år har priserna dock ökat rejält igen. De gick upp kraftigt redan i januari och i februari vände kurvan uppåt ytterligare, enligt Matpriskollen.

– Det som ökat är mycket chokladprodukter. I januari var det även till exempel kaffe och juicer, alla de ökningarna är ju klimatrelaterade, säger Ulf Mazur.

Inte minst är det dock även tungviktaren mejerivaror som ökat i pris, fortsätter han.

– Det är brist på mjölk. Men det är egentligen inte mjölken vi svenskar är ute efter, utan smör och grädde, alltså de fetare produkterna.

– Problemet är att det inte finns tillräckligt med mjölkproduktion i Europa. Det driver upp mejeripriserna rejält.

"Finns obalanser"

Enligt undersökningen – som bygger på 44 000 produkter i svenska livsmedelsbutiker – ökade priset för matrelaterade produkter med 1,3 procent under februari, medan ökningen för alla dagligvaror totalt blev 1,0 procent.

Det är den största ökningen sedan inledningen av 2023.

För mejeriprodukter – inklusive ost och kylda juicer – var ökningen i februari 3,8 procent och för choklad hela 9,2 procent. Enligt Ulf Mazur finns anledning att tro att priserna kommer att öka ytterligare under mars.

– Det känns som att det fortfarande finns en del obalanser. Det finns livsmedelskedjor där priserna ökat mer än snittet, så det finns en risk att de andra följer efter, säger han.

– Men jag tror att ökningen kommer att vara lägre.

Minskar utrymmet

Matprisrusningen kommer i en situation då både producenter och konsumenter redan är hårt pressade, konstaterar Ulf Mazur.

– Maten är en så stor del av månadsutläggen. Men vi måste nog vänja oss vid att maten trycker bort annat konsumtionsutrymme, säger han.

– Man kanske inte kan köpa lika mycket nya kläder eller åka på semester lika mycket, för maten tar och kommer fortsätta att ta en stor del av månadsbudgeten.

Av de undersökta produkterna ökade 38 procent i pris i februari jämfört med januari. 54 procent av priserna var oförändrade medan 8 procent av produkterna blivit billigare.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMatpriserna fortsätter att öka. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Matpriserna fortsätter att öka. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Matpriserna rusar – största ökningen på två år

Jens Bornemann/TT

Matpriserna fortsätter att rusa i höjden. I februari blev ökningen den största på två år, enligt Matpriskollen.

– Det är en riktig kalldusch att det fortsätter, säger vd:n Ulf Mazur.

Det var relativt lugnt på matprisfronten under stora delar av 2023 och 2024.

I år har priserna dock ökat rejält igen. De gick upp kraftigt redan i januari och i februari vände kurvan uppåt ytterligare, enligt Matpriskollen.

– Det som ökat är mycket chokladprodukter. I januari var det även till exempel kaffe och juicer, alla de ökningarna är ju klimatrelaterade, säger Ulf Mazur.

Inte minst är det dock även tungviktaren mejerivaror som ökat i pris, fortsätter han.

– Det är brist på mjölk. Men det är egentligen inte mjölken vi svenskar är ute efter, utan smör och grädde, alltså de fetare produkterna.

– Problemet är att det inte finns tillräckligt med mjölkproduktion i Europa. Det driver upp mejeripriserna rejält.

"Finns obalanser"

Enligt undersökningen – som bygger på 44 000 produkter i svenska livsmedelsbutiker – ökade priset för matrelaterade produkter med 1,3 procent under februari, medan ökningen för alla dagligvaror totalt blev 1,0 procent.

Det är den största ökningen sedan inledningen av 2023.

För mejeriprodukter – inklusive ost och kylda juicer – var ökningen i februari 3,8 procent och för choklad hela 9,2 procent. Enligt Ulf Mazur finns anledning att tro att priserna kommer att öka ytterligare under mars.

– Det känns som att det fortfarande finns en del obalanser. Det finns livsmedelskedjor där priserna ökat mer än snittet, så det finns en risk att de andra följer efter, säger han.

– Men jag tror att ökningen kommer att vara lägre.

Minskar utrymmet

Matprisrusningen kommer i en situation då både producenter och konsumenter redan är hårt pressade, konstaterar Ulf Mazur.

– Maten är en så stor del av månadsutläggen. Men vi måste nog vänja oss vid att maten trycker bort annat konsumtionsutrymme, säger han.

– Man kanske inte kan köpa lika mycket nya kläder eller åka på semester lika mycket, för maten tar och kommer fortsätta att ta en stor del av månadsbudgeten.

Av de undersökta produkterna ökade 38 procent i pris i februari jämfört med januari. 54 procent av priserna var oförändrade medan 8 procent av produkterna blivit billigare.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025