loadingKarin Brynell, vd Svensk dagligvaruhandel, var på ett möte med finansministern och landsbygdsministern om de stigande livsmedelspriserna. Foto: Jessica Gow/TT
Karin Brynell, vd Svensk dagligvaruhandel, var på ett möte med finansministern och landsbygdsministern om de stigande livsmedelspriserna. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Matjättar förklarar höga priser med yttre faktorer

Beatrice Nordensson, Hanna Rasmusson, Kristina Erkenborn och Maja Steen Danielsson/TT

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallade på torsdagen representanter för livsmedelsbranschen till ett möte med anledning av de höga matpriserna. Men matjättarna skyller prisstegringarna på omständigheter de inte rår över.

Erik Lundberg, vd för Ica Sverige, säger efter mötet att konkurrensen är hård i livsmedelshandeln i Sverige.

– De fakta som vi har redovisat visar att importpriserna och producentpriserna har ökat mer än konsumentpriserna. Det visar tydligt att vi inte har kunnat ta ut de prisökningar som vi har fått för att konkurrensen är väldigt, väldigt tuff därute, säger han.

Anders Torell, vd för Coop Sverige, menar att företaget har effektiviserat både butik- och, lagerverksamhet, men att ökade priser på material, löner och el tvingar Coop till prishöjningar.

Eric Lundberg är vd för Ica Sverige. Foto: Jessica Gow/TT

– De förslag vi lyfte fram för att hålla ner priserna är sänkt moms, framför allt på frukt och grönt. Sänkta arbetsgivaravgifter och regelförändringar som kan göra att vi kan dra ned på kostnaderna, säger han.

Konkurrensen kan bli bättre

Vad gäller konkurrensen menar han att den är fungerande men kan bli bättre.

– Vi är öppna för regelförändringar som kan öka konkurrensen.

Simone Margulies, vd för Axfood. Foto: Jessica Gow/TT

Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel, anser att diskussionen med regeringen var konstruktiv och att hon fått gehör för sin organisations förslag om regelförenklingar, bland annat när det gäller möjligheten att etablera livsmedelsbutiker.

– Jag tycker vi gick därifrån och kände att alla har samma bild av verkligheten. Det vill säga att vi har en prisutvecklingstakt som beror på externa faktorer och att vi har exakt samma utveckling i alla europeiska länder. Så eventuella lösningar går inte att hitta i Sverige, säger Karin Brynell.

När det gäller de höga livsmedelspriserna tycker hon inte att det är branschen som kan påverka dem.

Jakob Josefsson, Sverigechef för Lidl, önskar att det vore lättare att etablera lågprisbutiker. Foto: Jessica Gow/TT

Vill se fler lågprisbutiker

Simone Margulies, koncernchef på Axfood, är också positiv till mötet med regeringen.

– Vi fick lägga fram fyra konkreta förslag som politiken kan hjälpa till med för att hålla nere kostnadsökningar och prisökningar, säger hon och fortsätter.

– Det absoluta viktigaste vi ser är att möjliggöra att det blir fler lågprisbutiker. I Sverige saknar en tredjedel av Sveriges kommuner lågprisalternativ.

Även Lidls vd Jakob Josefsson önskar möjlighet att etablera fler lågprisbutiker i landet.

– Och då framför allt med fokus på planmonopolet som finns ute i kommunerna, säger han.

Det vill säga att kommunerna bestämmer hur deras mark får användas, något som lågprisaktörer länge menat har missgynnat dem.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingKarin Brynell, vd Svensk dagligvaruhandel, var på ett möte med finansministern och landsbygdsministern om de stigande livsmedelspriserna. Foto: Jessica Gow/TT
Karin Brynell, vd Svensk dagligvaruhandel, var på ett möte med finansministern och landsbygdsministern om de stigande livsmedelspriserna. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Matjättar förklarar höga priser med yttre faktorer

Beatrice Nordensson, Hanna Rasmusson, Kristina Erkenborn och Maja Steen Danielsson/TT

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallade på torsdagen representanter för livsmedelsbranschen till ett möte med anledning av de höga matpriserna. Men matjättarna skyller prisstegringarna på omständigheter de inte rår över.

Erik Lundberg, vd för Ica Sverige, säger efter mötet att konkurrensen är hård i livsmedelshandeln i Sverige.

– De fakta som vi har redovisat visar att importpriserna och producentpriserna har ökat mer än konsumentpriserna. Det visar tydligt att vi inte har kunnat ta ut de prisökningar som vi har fått för att konkurrensen är väldigt, väldigt tuff därute, säger han.

Anders Torell, vd för Coop Sverige, menar att företaget har effektiviserat både butik- och, lagerverksamhet, men att ökade priser på material, löner och el tvingar Coop till prishöjningar.

Eric Lundberg är vd för Ica Sverige. Foto: Jessica Gow/TT

– De förslag vi lyfte fram för att hålla ner priserna är sänkt moms, framför allt på frukt och grönt. Sänkta arbetsgivaravgifter och regelförändringar som kan göra att vi kan dra ned på kostnaderna, säger han.

Konkurrensen kan bli bättre

Vad gäller konkurrensen menar han att den är fungerande men kan bli bättre.

– Vi är öppna för regelförändringar som kan öka konkurrensen.

Simone Margulies, vd för Axfood. Foto: Jessica Gow/TT

Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel, anser att diskussionen med regeringen var konstruktiv och att hon fått gehör för sin organisations förslag om regelförenklingar, bland annat när det gäller möjligheten att etablera livsmedelsbutiker.

– Jag tycker vi gick därifrån och kände att alla har samma bild av verkligheten. Det vill säga att vi har en prisutvecklingstakt som beror på externa faktorer och att vi har exakt samma utveckling i alla europeiska länder. Så eventuella lösningar går inte att hitta i Sverige, säger Karin Brynell.

När det gäller de höga livsmedelspriserna tycker hon inte att det är branschen som kan påverka dem.

Jakob Josefsson, Sverigechef för Lidl, önskar att det vore lättare att etablera lågprisbutiker. Foto: Jessica Gow/TT

Vill se fler lågprisbutiker

Simone Margulies, koncernchef på Axfood, är också positiv till mötet med regeringen.

– Vi fick lägga fram fyra konkreta förslag som politiken kan hjälpa till med för att hålla nere kostnadsökningar och prisökningar, säger hon och fortsätter.

– Det absoluta viktigaste vi ser är att möjliggöra att det blir fler lågprisbutiker. I Sverige saknar en tredjedel av Sveriges kommuner lågprisalternativ.

Även Lidls vd Jakob Josefsson önskar möjlighet att etablera fler lågprisbutiker i landet.

– Och då framför allt med fokus på planmonopolet som finns ute i kommunerna, säger han.

Det vill säga att kommunerna bestämmer hur deras mark får användas, något som lågprisaktörer länge menat har missgynnat dem.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025