loadingNu ökar priset på mat igen. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Nu ökar priset på mat igen. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Inför mötet om dyra maten – ”än mer utsatta”

Hanna Rasmusson och Björn Berglund/TT

I dag kallas matjättarna till ett nytt möte med regeringen. Ett liknande möte hölls för två år sedan. Sveriges Konsumenter ser inget tydligt resultat sedan dess och efterlyser satsningar för de mest utsatta.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) och landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) har kallat till sig aktörer från livsmedelskedjan med anledning av den allt dyrare maten.

I mars 2023 kallade Svantesson till sig Ica, Coop och Axfood. Matpriserna hade då ökat med 20 procent på ett år.

Men Sveriges Konsumenters generalsekreterare Johanna Hållén ser inget tydligt resultat sedan förra mötet.

– Visserligen dämpades prisökningarna under en period, men vad det berodde på är svårt att säga. Det som är allvarligt är att de tagit fart igen och att de förutspås öka de närmaste åren.

De med höga inkomster kan parera ökningen genom att ändra sitt konsumtionsmönster – jämfört med låginkomsttagare som redan i dag köper lågprisvaror, menar Hållén. Hon vill därför se insatser för grupper med låga inkomster.

– De som är utsatta i dag, de kommer bli än mer utsatta, säger Hållén.

Föreslog åtgärder

I samband med förra mötet fick Konkurrensverket i uppdrag att granska branschen.

I sin rapport från juni 2024 konstaterar myndigheten att konsumenterna har fått betala mer för många varor än som varit motiverat, och att situationen inte hade uppstått med välfungerande konkurrens.

Man kom även med en rad förslag till regeringen på hur man skulle kunna förbättra konkurrensen. Bland annat om att se över plan- och bygglagen (PBL) för att göra det lättare att etablera nya butiker ute i kommunerna.

På Konkurrensverket är man nöjd med hur regeringen har agerat.

– Vi har noterat att regeringen har gett ett uppdrag till Boverket om det här med PBL och hur det kan underlätta inträde av butiker. Så det ser vi positivt på, säger Arvid Fredenberg, chefsekonom på Konkurrensverket.

"Det tar ett tag"

Han konstaterar också att förändringar är på väg i hur aktörerna har samarbetat vid lanseringar av produkter.

– Samarbetet vad gäller lanseringsfönster för produkter har sagts upp från dagligvaruleverantörernas förbund och kommer att avskaffas. Det är också positivt.

Myndigheten har också föreslagit en skärpning av konkurrenslagen, för att motverka förvärv som minskar konkurrensen på lokal nivå, men som regeringen ännu inte tagit ställning till än.

Fredenberg understryker att det tar tid innan åtgärderna märks av i butikerna.

– Det har inte hänt så mycket sedan vi publicerade vår rapport. Det finns fortfarande brister i konkurrensen och det tar ett tag innan de försvinner, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingNu ökar priset på mat igen. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Nu ökar priset på mat igen. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Inför mötet om dyra maten – ”än mer utsatta”

Hanna Rasmusson och Björn Berglund/TT

I dag kallas matjättarna till ett nytt möte med regeringen. Ett liknande möte hölls för två år sedan. Sveriges Konsumenter ser inget tydligt resultat sedan dess och efterlyser satsningar för de mest utsatta.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) och landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) har kallat till sig aktörer från livsmedelskedjan med anledning av den allt dyrare maten.

I mars 2023 kallade Svantesson till sig Ica, Coop och Axfood. Matpriserna hade då ökat med 20 procent på ett år.

Men Sveriges Konsumenters generalsekreterare Johanna Hållén ser inget tydligt resultat sedan förra mötet.

– Visserligen dämpades prisökningarna under en period, men vad det berodde på är svårt att säga. Det som är allvarligt är att de tagit fart igen och att de förutspås öka de närmaste åren.

De med höga inkomster kan parera ökningen genom att ändra sitt konsumtionsmönster – jämfört med låginkomsttagare som redan i dag köper lågprisvaror, menar Hållén. Hon vill därför se insatser för grupper med låga inkomster.

– De som är utsatta i dag, de kommer bli än mer utsatta, säger Hållén.

Föreslog åtgärder

I samband med förra mötet fick Konkurrensverket i uppdrag att granska branschen.

I sin rapport från juni 2024 konstaterar myndigheten att konsumenterna har fått betala mer för många varor än som varit motiverat, och att situationen inte hade uppstått med välfungerande konkurrens.

Man kom även med en rad förslag till regeringen på hur man skulle kunna förbättra konkurrensen. Bland annat om att se över plan- och bygglagen (PBL) för att göra det lättare att etablera nya butiker ute i kommunerna.

På Konkurrensverket är man nöjd med hur regeringen har agerat.

– Vi har noterat att regeringen har gett ett uppdrag till Boverket om det här med PBL och hur det kan underlätta inträde av butiker. Så det ser vi positivt på, säger Arvid Fredenberg, chefsekonom på Konkurrensverket.

"Det tar ett tag"

Han konstaterar också att förändringar är på väg i hur aktörerna har samarbetat vid lanseringar av produkter.

– Samarbetet vad gäller lanseringsfönster för produkter har sagts upp från dagligvaruleverantörernas förbund och kommer att avskaffas. Det är också positivt.

Myndigheten har också föreslagit en skärpning av konkurrenslagen, för att motverka förvärv som minskar konkurrensen på lokal nivå, men som regeringen ännu inte tagit ställning till än.

Fredenberg understryker att det tar tid innan åtgärderna märks av i butikerna.

– Det har inte hänt så mycket sedan vi publicerade vår rapport. Det finns fortfarande brister i konkurrensen och det tar ett tag innan de försvinner, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025