Milt väder och fördelaktigt isläge har gjort att säsongen för landets isbrytare är mycket lugnare än den förra. Hittills har nio gånger färre lastfartyg fått hjälp till och från hamnarna i norr.
– Den största orsaken är ju att vädret varit mycket mildare och att den is som finns är mycket enklare för fartygen att gå själva igenom, säger Annika Hjelmsten, driftoperatör vid Sjöfartsverkets isbrytarledning.
Till och med i onsdags hade fem av de sex statsisbrytarna assisterat 62 fartyg till och från hamnarna i norr under säsongen, jämfört med 573 fartyg vid samma tid i fjol, visar siffror som Sjöfartsverket har tagit fram åt TT.
Då hade fem statsisbrytare, plus fem inhyrda resurser, varit i operativ drift under 3 120 timmar – att jämföra med 431 timmar under den här säsongen.
En månad senare
Isutbredningen under den nuvarande säsongen – cirka 52 000 kvadratkilometer – är ungefär två och en halv gång mindre än under den förra.
Vädret gör också att den is som finns nu är mindre hård och tjock.
Den första isbrytningsinsatsen gjordes den 4 januari, ungefär en månad senare än under den föregående säsongen.
Förra säsongens belastning betraktades som normal. Den nuvarande säsongen kommer sannolikt, när den avslutas, fortfarande att betecknas som mild.
Frågan är då vad Sjöfartsverket kan få tid att göra med sina fartyg under den frist som det milda vädret innebär.
– En sådan här säsong finns det större möjligheter till löpande underhåll vid kaj om det uppstår några problem, säger Hjelmsten.
"Extra resurs"
För närvarande är fyra statsisbrytare – Ale, Frej, Oden och Ymer – ute och jobbar i Bottenviken. Atle ligger som resurs vid kaj i Luleå.
Nykomlingen i skaran, Idun som köptes begagnad från Norge i fjol, kan komma att sättas i drift sent under säsongen efter ombyggnation på varv.
– Framför allt kommer hon att bli en extra resurs framöver. Vi får möjlighet att täcka upp fler hamnar utan att behöva hyra in externa resurser, säger Hjelmsten.