loadingStatsisbrytaren Frej assisterar ett lastfartyg i Östersjön. Arkivbild. Foto: Överstyrman Ola Andersson/statsisbrytaren Frej
Statsisbrytaren Frej assisterar ett lastfartyg i Östersjön. Arkivbild. Foto: Överstyrman Ola Andersson/statsisbrytaren Frej
Inrikes

Många färre fartyg får isbrytarhjälp i mildvädret

Tomas Bengtsson/TT

Milt väder och fördelaktigt isläge har gjort att säsongen för landets isbrytare är mycket lugnare än den förra. Hittills har nio gånger färre lastfartyg fått hjälp till och från hamnarna i norr.

– Den största orsaken är ju att vädret varit mycket mildare och att den is som finns är mycket enklare för fartygen att gå själva igenom, säger Annika Hjelmsten, driftoperatör vid Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Till och med i onsdags hade fem av de sex statsisbrytarna assisterat 62 fartyg till och från hamnarna i norr under säsongen, jämfört med 573 fartyg vid samma tid i fjol, visar siffror som Sjöfartsverket har tagit fram åt TT.

Då hade fem statsisbrytare, plus fem inhyrda resurser, varit i operativ drift under 3 120 timmar – att jämföra med 431 timmar under den här säsongen.

En månad senare

Isutbredningen under den nuvarande säsongen – cirka 52 000 kvadratkilometer – är ungefär två och en halv gång mindre än under den förra.

Vädret gör också att den is som finns nu är mindre hård och tjock.

Den första isbrytningsinsatsen gjordes den 4 januari, ungefär en månad senare än under den föregående säsongen.

Förra säsongens belastning betraktades som normal. Den nuvarande säsongen kommer sannolikt, när den avslutas, fortfarande att betecknas som mild.

Frågan är då vad Sjöfartsverket kan få tid att göra med sina fartyg under den frist som det milda vädret innebär.

– En sådan här säsong finns det större möjligheter till löpande underhåll vid kaj om det uppstår några problem, säger Hjelmsten.

"Extra resurs"

För närvarande är fyra statsisbrytare – Ale, Frej, Oden och Ymer – ute och jobbar i Bottenviken. Atle ligger som resurs vid kaj i Luleå.

Nykomlingen i skaran, Idun som köptes begagnad från Norge i fjol, kan komma att sättas i drift sent under säsongen efter ombyggnation på varv.

– Framför allt kommer hon att bli en extra resurs framöver. Vi får möjlighet att täcka upp fler hamnar utan att behöva hyra in externa resurser, säger Hjelmsten.

 

Isbrytare

Sjöfartsverket har de sex statsisbrytarna Ale, Atle, Frej, Idun, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett nära samarbete om isbrytningen. Det kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStatsisbrytaren Frej assisterar ett lastfartyg i Östersjön. Arkivbild. Foto: Överstyrman Ola Andersson/statsisbrytaren Frej
Statsisbrytaren Frej assisterar ett lastfartyg i Östersjön. Arkivbild. Foto: Överstyrman Ola Andersson/statsisbrytaren Frej
Inrikes

Många färre fartyg får isbrytarhjälp i mildvädret

Tomas Bengtsson/TT

Milt väder och fördelaktigt isläge har gjort att säsongen för landets isbrytare är mycket lugnare än den förra. Hittills har nio gånger färre lastfartyg fått hjälp till och från hamnarna i norr.

– Den största orsaken är ju att vädret varit mycket mildare och att den is som finns är mycket enklare för fartygen att gå själva igenom, säger Annika Hjelmsten, driftoperatör vid Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Till och med i onsdags hade fem av de sex statsisbrytarna assisterat 62 fartyg till och från hamnarna i norr under säsongen, jämfört med 573 fartyg vid samma tid i fjol, visar siffror som Sjöfartsverket har tagit fram åt TT.

Då hade fem statsisbrytare, plus fem inhyrda resurser, varit i operativ drift under 3 120 timmar – att jämföra med 431 timmar under den här säsongen.

En månad senare

Isutbredningen under den nuvarande säsongen – cirka 52 000 kvadratkilometer – är ungefär två och en halv gång mindre än under den förra.

Vädret gör också att den is som finns nu är mindre hård och tjock.

Den första isbrytningsinsatsen gjordes den 4 januari, ungefär en månad senare än under den föregående säsongen.

Förra säsongens belastning betraktades som normal. Den nuvarande säsongen kommer sannolikt, när den avslutas, fortfarande att betecknas som mild.

Frågan är då vad Sjöfartsverket kan få tid att göra med sina fartyg under den frist som det milda vädret innebär.

– En sådan här säsong finns det större möjligheter till löpande underhåll vid kaj om det uppstår några problem, säger Hjelmsten.

"Extra resurs"

För närvarande är fyra statsisbrytare – Ale, Frej, Oden och Ymer – ute och jobbar i Bottenviken. Atle ligger som resurs vid kaj i Luleå.

Nykomlingen i skaran, Idun som köptes begagnad från Norge i fjol, kan komma att sättas i drift sent under säsongen efter ombyggnation på varv.

– Framför allt kommer hon att bli en extra resurs framöver. Vi får möjlighet att täcka upp fler hamnar utan att behöva hyra in externa resurser, säger Hjelmsten.

 

Isbrytare

Sjöfartsverket har de sex statsisbrytarna Ale, Atle, Frej, Idun, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett nära samarbete om isbrytningen. Det kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025