loading
Weekend Nr 17 vecka 17 2024

Majblomma

Redaktionen

Att Chanel N°5 är världens mest kända doft, det håller du säkert med om. Men vet du varifrån den ikoniska parfymen har fått sitt namn och varför den lanserades i maj månad? Snart behöver du inte undra längre.

Av alla parfymer i världen, och det finns onekligen en hel del att välja mellan, är Chanel N°5, som firade 100-årsjubileum för tre år sedan, fortfarande unik. Det går inte att sätta lika stora likhetstecken mellan någon annan doft och begreppet klassisk lyx, som med Coco Chanels skapelse. Företaget Chanel kallar Chanel N°5 för ”destillerad kvinnlighet”, något som vi kan skriva under på. Här följer fem saker som du nog inte kände till om denna klassiker:

Chanel har under de senaste åren uppdaterat sina jordbruks- och produktionsmetoder med hållbarhet i åtanke. Det krävs ett ton blommor för att utvinna ett och ett halvt kilo av den olja som används i parfymen. Prestigeparfymer har vanligtvis en högre koncentration av oljor, och producenterna använder dyrare råvaror, så när efterfrågan stiger kan produktionskostnaderna också öka. Chanel N°5 är ett av de mest kända exemplen på detta. Foto: Vlery Hache/AFP via Getty Images

• Parfymen har kopplingar till Monaco där Coco Chanel befann sig på semester med sin moatjé, storhertigen Dmitrij Pavlovitj, kusin till Nikolaj II, Rysslands siste tsar. I det lilla furstendömet introducerade Pavlovitj Chanel för en bekant, den Moskva-födde fransk-ryske Ernest Beaux, tsarens tidigare parfymör. Mademoiselle Chanel, som redan hade haft funderingar på att lansera en egen parfym, gav Beaux i uppdrag att komponera en blommig doft som skulle sticka ut på ett bra sätt från dåtidens utbud, som dominerades av tunga dofter. Parfymören komponerade en blommig doft som innehöll hela 80 olika ingredienser, alla skördade i Grasse, staden som ligger i bergen norr om Cannes.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Weekend Nr 17 vecka 17 2024

Majblomma

Redaktionen

Att Chanel N°5 är världens mest kända doft, det håller du säkert med om. Men vet du varifrån den ikoniska parfymen har fått sitt namn och varför den lanserades i maj månad? Snart behöver du inte undra längre.

Av alla parfymer i världen, och det finns onekligen en hel del att välja mellan, är Chanel N°5, som firade 100-årsjubileum för tre år sedan, fortfarande unik. Det går inte att sätta lika stora likhetstecken mellan någon annan doft och begreppet klassisk lyx, som med Coco Chanels skapelse. Företaget Chanel kallar Chanel N°5 för ”destillerad kvinnlighet”, något som vi kan skriva under på. Här följer fem saker som du nog inte kände till om denna klassiker:

Chanel har under de senaste åren uppdaterat sina jordbruks- och produktionsmetoder med hållbarhet i åtanke. Det krävs ett ton blommor för att utvinna ett och ett halvt kilo av den olja som används i parfymen. Prestigeparfymer har vanligtvis en högre koncentration av oljor, och producenterna använder dyrare råvaror, så när efterfrågan stiger kan produktionskostnaderna också öka. Chanel N°5 är ett av de mest kända exemplen på detta. Foto: Vlery Hache/AFP via Getty Images

• Parfymen har kopplingar till Monaco där Coco Chanel befann sig på semester med sin moatjé, storhertigen Dmitrij Pavlovitj, kusin till Nikolaj II, Rysslands siste tsar. I det lilla furstendömet introducerade Pavlovitj Chanel för en bekant, den Moskva-födde fransk-ryske Ernest Beaux, tsarens tidigare parfymör. Mademoiselle Chanel, som redan hade haft funderingar på att lansera en egen parfym, gav Beaux i uppdrag att komponera en blommig doft som skulle sticka ut på ett bra sätt från dåtidens utbud, som dominerades av tunga dofter. Parfymören komponerade en blommig doft som innehöll hela 80 olika ingredienser, alla skördade i Grasse, staden som ligger i bergen norr om Cannes.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025