loadingSvartsö i Stockholms skärgård är ett av många natursköna områden som erbjuder glamping, en mer glamorös form av tältning. Foto: Rebecka Fogelmarck/TT
Svartsö i Stockholms skärgård är ett av många natursköna områden som erbjuder glamping, en mer glamorös form av tältning. Foto: Rebecka Fogelmarck/TT
Inrikes

Lyxig camping trendar – både service och natur

Ellen Ahinko Andersson/TT

Mjuka sängar, kristallkrona, eller en kanot och badstege vid flotten som tältet står på. "Glamping" som boendeform fortsätter att locka campare som vill sätta guldkant på tältningen.

Intresset för glamping, en ihopskrivning av orden glamour och camping, fortsätter och har ökat och förfinats.

Några exakta siffror för just glamping finns inte, men flera nya ställen har tillkommit de senaste åren och ökningen bekräftas av glampingplatserna.

Ursprungsidén, att sova i en säng i ett tält, har utvecklats till olika nischer och påminner nu om hotellens olika stjärnor och inriktningar, enligt glampingägaren Julia Aspnäs, som tillsammans med sin man driver nyöppnade Lugnet utanför Ängelholm.

Juli är fullbokat och bokningar rullar även in för augusti på Bjärehalvön.

– Jag tror det gör väldigt mycket för människan att få vara lite mer ute i naturen, att sova och vakna upp till fågelkvitter, säger Julia Aspnäs.

Konjunkturen märks

På Slite strand resort på Gotland finns 18 tält. Här har glamping funnits i några år och beskrivs av vd Jonas Henning som en trend som har blivit något mer bestående.

– Nu har glamping utvecklats till en etablerad boendeform, säger han och lägger till att det, precis som i andra boendeformer, handlar om läget.

I det här fallet handlar det om huruvida den bakre tältraden med 50 meter till vattnet blir bokad eller om det är den dyrare och främre, bara 15 meter från vattnet.

– Där märker vi av en konjunkturkänsla och ränteläget, för de platserna är ju dyrare. De har tidigare gått först men nu går de inte längre först, säger han.

"En naturupplevelse"

För den glampare som inte nöjer sig med att sova i tält vid vattnet utan vill sova ovanpå det, finns det tält på flottar på Marholmen i Roslagens skärgård. Där syns en ökning i år med 8 procent i antal bokningar, jämfört med perioden mitten på maj till mitten av juli, förra året.

– Intresset håller i sig. Jag tror att det är den här outdoor-trenden, att man vill vara i naturen och få den här naturupplevelsen som ju glamping verkligen är, men ändå behålla de här bekvämligheterna, som en skön säng och serverad mat, säger marknadschef Bibi Rydbacken på Marholmen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSvartsö i Stockholms skärgård är ett av många natursköna områden som erbjuder glamping, en mer glamorös form av tältning. Foto: Rebecka Fogelmarck/TT
Svartsö i Stockholms skärgård är ett av många natursköna områden som erbjuder glamping, en mer glamorös form av tältning. Foto: Rebecka Fogelmarck/TT
Inrikes

Lyxig camping trendar – både service och natur

Ellen Ahinko Andersson/TT

Mjuka sängar, kristallkrona, eller en kanot och badstege vid flotten som tältet står på. "Glamping" som boendeform fortsätter att locka campare som vill sätta guldkant på tältningen.

Intresset för glamping, en ihopskrivning av orden glamour och camping, fortsätter och har ökat och förfinats.

Några exakta siffror för just glamping finns inte, men flera nya ställen har tillkommit de senaste åren och ökningen bekräftas av glampingplatserna.

Ursprungsidén, att sova i en säng i ett tält, har utvecklats till olika nischer och påminner nu om hotellens olika stjärnor och inriktningar, enligt glampingägaren Julia Aspnäs, som tillsammans med sin man driver nyöppnade Lugnet utanför Ängelholm.

Juli är fullbokat och bokningar rullar även in för augusti på Bjärehalvön.

– Jag tror det gör väldigt mycket för människan att få vara lite mer ute i naturen, att sova och vakna upp till fågelkvitter, säger Julia Aspnäs.

Konjunkturen märks

På Slite strand resort på Gotland finns 18 tält. Här har glamping funnits i några år och beskrivs av vd Jonas Henning som en trend som har blivit något mer bestående.

– Nu har glamping utvecklats till en etablerad boendeform, säger han och lägger till att det, precis som i andra boendeformer, handlar om läget.

I det här fallet handlar det om huruvida den bakre tältraden med 50 meter till vattnet blir bokad eller om det är den dyrare och främre, bara 15 meter från vattnet.

– Där märker vi av en konjunkturkänsla och ränteläget, för de platserna är ju dyrare. De har tidigare gått först men nu går de inte längre först, säger han.

"En naturupplevelse"

För den glampare som inte nöjer sig med att sova i tält vid vattnet utan vill sova ovanpå det, finns det tält på flottar på Marholmen i Roslagens skärgård. Där syns en ökning i år med 8 procent i antal bokningar, jämfört med perioden mitten på maj till mitten av juli, förra året.

– Intresset håller i sig. Jag tror att det är den här outdoor-trenden, att man vill vara i naturen och få den här naturupplevelsen som ju glamping verkligen är, men ändå behålla de här bekvämligheterna, som en skön säng och serverad mat, säger marknadschef Bibi Rydbacken på Marholmen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024