loadingLidls butik vid Sveavägen i Stockholm. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Lidls butik vid Sveavägen i Stockholm. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Lidls mål: 100 nya butiker i Sverige

Tobias Österberg/TT

Lågpriskedjan Lidl tar kunder från sina konkurrenter, enligt bolagets senaste bokslut. Och expansionsplanerna fortsätter. Drygt 200 butiker ska bli 300 på sikt, enligt Sverige-vd:n Jakob Josefsson.

Under förra årets inflationssmäll låg mycket fokus på de kraftigt stigande matpriserna. Den tyska lågpriskedjan Lidl gick då ut och frös priserna på ett stort antal produkter.

Resultatet av greppet syns nu när bokslutet redovisas för verksamhetsåret 1 mars 2023–29 februari 2024. Minusresultatet på 185 miljoner är en konsekvens av satsningen enligt företaget, men samtidigt växer bolaget snabbare än marknaden och omsättningen ökar med 11 procent till 18,6 miljarder kronor.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLidls butik vid Sveavägen i Stockholm. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Lidls butik vid Sveavägen i Stockholm. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Lidls mål: 100 nya butiker i Sverige

Tobias Österberg/TT

Lågpriskedjan Lidl tar kunder från sina konkurrenter, enligt bolagets senaste bokslut. Och expansionsplanerna fortsätter. Drygt 200 butiker ska bli 300 på sikt, enligt Sverige-vd:n Jakob Josefsson.

Under förra årets inflationssmäll låg mycket fokus på de kraftigt stigande matpriserna. Den tyska lågpriskedjan Lidl gick då ut och frös priserna på ett stort antal produkter.

Resultatet av greppet syns nu när bokslutet redovisas för verksamhetsåret 1 mars 2023–29 februari 2024. Minusresultatet på 185 miljoner är en konsekvens av satsningen enligt företaget, men samtidigt växer bolaget snabbare än marknaden och omsättningen ökar med 11 procent till 18,6 miljarder kronor.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024