loadingÄven gosedjur som Squishmallows går hem hos vuxna köpare. Sociala medier driver på trenden. Arkivbild. Foto: Jordan Strauss/AP/TT
Även gosedjur som Squishmallows går hem hos vuxna köpare. Sociala medier driver på trenden. Arkivbild. Foto: Jordan Strauss/AP/TT
Inrikes

Leksugna vuxna räddar krisande bransch

Boel Holm/TT

Barn slutar leka allt tidigare och konsumerar färre leksaker. Men en ny kundgrupp räddar leksaksbranschen. "Kidults – vuxna och tonåringar – köper leksaker som aldrig förr.

Vuxna, över 18 år, har varit den snabbast växande kundgruppen på leksaksmarknaden de senaste två åren. I USA köpte vuxna leksakskonsumenter första kvartalet i år mer än någon annan grupp och gick för första gången om tre- till femåringarna.

Totalt står tonåringar och vuxna för 28,5 procent av leksakskonsumtionen i Europa, enligt siffror från analysbolaget Circana. Det finns ingen statistik för hur det ser ut i Sverige, men Jennifer Rydén, vd för branschorganisationen Lek & baby, ser att utvecklingen här går åt samma håll.

– Många i branschen ser att det här är en kategori som kommer. Spielwarenmesse som är världens största leksaksmässa har sedan ett par år börjat uppmärksamma “kidults”.

Snabb utveckling

Branschen ställer nu om för att ta fram fler produkter som tilltalar en äldre publik. Spel och pussel står för en stor del av försäljningen, men även byggleksaker – med Lego som överlägsen favorit.

Peter Lilja, vd för Legobutiken Ebrix, säger att utvecklingen gått snabbt bara de senaste åren.

– Under våra tio första år sålde vi nästan bara till barn. Men för tre, fyra år sedan kom de första seten för 18 och nu står de för 30–35 procent av omsättningen.

Det finns flera teorier kring varför marknaden svänger mot de äldre kundgrupperna. En är att barn leker mindre än tidigare.

– Man har sett de senaste åren att åldern när man slutar leka går ner, säger Jennifer Rydén.

Peter Lilja såg att försäljningen till barn började sjunka före coronapandemin, men tror också att pandemin kan ha bidragit till ökningen bland vuxna, en teori som delas av flera analytiker.

Svag ekonomi

Skärmar och sociala medier har bidragit, men en svagare ekonomi och lägre barnfödande spelar också in. Det finns helt enkelt mindre pengar att köpa leksaker för och färre barn att sälja leksaker till. Även om barn under tolv fortfarande är den största konsumentgruppen har försäljningen sjunkit märkbart sedan 2021.

– Sedan har det blivit mer okej för vuxna att lägga pengar på leksaker till sig själva, säger Peter Lilja vars dyraste legoset går på runt 10 000 kronor.

Jennifer Rydén ser positiva effekter av de vuxnas leksaksintresse, inte bara för branschens fortlevnad.

– Om barn ser att deras föräldrar leker, samlar på saker och bygger modeller kan det öka deras intresse för att leka – och se hur viktigt det faktiskt är med lek.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÄven gosedjur som Squishmallows går hem hos vuxna köpare. Sociala medier driver på trenden. Arkivbild. Foto: Jordan Strauss/AP/TT
Även gosedjur som Squishmallows går hem hos vuxna köpare. Sociala medier driver på trenden. Arkivbild. Foto: Jordan Strauss/AP/TT
Inrikes

Leksugna vuxna räddar krisande bransch

Boel Holm/TT

Barn slutar leka allt tidigare och konsumerar färre leksaker. Men en ny kundgrupp räddar leksaksbranschen. "Kidults – vuxna och tonåringar – köper leksaker som aldrig förr.

Vuxna, över 18 år, har varit den snabbast växande kundgruppen på leksaksmarknaden de senaste två åren. I USA köpte vuxna leksakskonsumenter första kvartalet i år mer än någon annan grupp och gick för första gången om tre- till femåringarna.

Totalt står tonåringar och vuxna för 28,5 procent av leksakskonsumtionen i Europa, enligt siffror från analysbolaget Circana. Det finns ingen statistik för hur det ser ut i Sverige, men Jennifer Rydén, vd för branschorganisationen Lek & baby, ser att utvecklingen här går åt samma håll.

– Många i branschen ser att det här är en kategori som kommer. Spielwarenmesse som är världens största leksaksmässa har sedan ett par år börjat uppmärksamma “kidults”.

Snabb utveckling

Branschen ställer nu om för att ta fram fler produkter som tilltalar en äldre publik. Spel och pussel står för en stor del av försäljningen, men även byggleksaker – med Lego som överlägsen favorit.

Peter Lilja, vd för Legobutiken Ebrix, säger att utvecklingen gått snabbt bara de senaste åren.

– Under våra tio första år sålde vi nästan bara till barn. Men för tre, fyra år sedan kom de första seten för 18 och nu står de för 30–35 procent av omsättningen.

Det finns flera teorier kring varför marknaden svänger mot de äldre kundgrupperna. En är att barn leker mindre än tidigare.

– Man har sett de senaste åren att åldern när man slutar leka går ner, säger Jennifer Rydén.

Peter Lilja såg att försäljningen till barn började sjunka före coronapandemin, men tror också att pandemin kan ha bidragit till ökningen bland vuxna, en teori som delas av flera analytiker.

Svag ekonomi

Skärmar och sociala medier har bidragit, men en svagare ekonomi och lägre barnfödande spelar också in. Det finns helt enkelt mindre pengar att köpa leksaker för och färre barn att sälja leksaker till. Även om barn under tolv fortfarande är den största konsumentgruppen har försäljningen sjunkit märkbart sedan 2021.

– Sedan har det blivit mer okej för vuxna att lägga pengar på leksaker till sig själva, säger Peter Lilja vars dyraste legoset går på runt 10 000 kronor.

Jennifer Rydén ser positiva effekter av de vuxnas leksaksintresse, inte bara för branschens fortlevnad.

– Om barn ser att deras föräldrar leker, samlar på saker och bygger modeller kan det öka deras intresse för att leka – och se hur viktigt det faktiskt är med lek.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024