loadingHistorien upprepar sig. Kultursponsring blir återigen ett allt vanligare fenomen. Foto: Kungliga Operan/Håkan Larsson
Historien upprepar sig. Kultursponsring blir återigen ett allt vanligare fenomen. Foto: Kungliga Operan/Håkan Larsson
Scenkonst

Kultursponsring ett tecken i tiden

Staffan Erfors

Likt en medeltida furste. H&M-miljardären Stefan Persson skänker 100 miljoner kronor till Kungliga Operan. Kultursponsring och donationer blir allt vanligare i Sverige och egentligen är det historien som vi ser upprepa sig.

Det är ett faktum att högkulturer i vår historia inte hade uppstått om inte dess konstnärliga genier fått underhåll från de rika furstarna.

– Alltifrån kungar till handelsmän har gått in som me­cenater för att få popularitet hos folket. Då pratade man inte om varumärke, men de såg till att förknippas med saker som folk gillar och på så sätt blev de mer populära själva, säger varumärkes­experten Niklas Turner Olovzon till Epoch Times.

Stor och komplex miljardrenovering

Kungliga Operan i Stockholm stänger för renovering den 1 juli 2026 och håller stängt i fem år. Från och med 1 februari 2027 flyttas verksamheten till scenen Gasometer i Gasklockan i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Renoveringsplanen för Operan finansieras delvis med stöd på 300 miljoner kronor från privata donatorer. Hela projektet beräknas kosta 3,2 miljarder kronor.

I fallet Kungliga Operan är oppositionen och regeringen överens om att det är bra med pengar från privata finansiärer.

Det blir en fullständig renovering av hela byggnaden, med en ny påbyggnad mot Kungsträdgården. Hovkapellet blir kvar i operahuset och en ny andrascen tillkommer, för bland annat barn- och ungdomsverksamhet. Tillkommer gör också tre nya balettsalar.

Enligt Statens fastighetsverk blir renoveringen den största och mest komplexa som förvaltningsmyndigheten har åtagit sig någonsin.

Det är uppåt 1 400 rum som ska renoveras, hela huset är 40 000 kvadratmeter. El, avlopp, värme, vatten och ventilation måste bytas ut.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHistorien upprepar sig. Kultursponsring blir återigen ett allt vanligare fenomen. Foto: Kungliga Operan/Håkan Larsson
Historien upprepar sig. Kultursponsring blir återigen ett allt vanligare fenomen. Foto: Kungliga Operan/Håkan Larsson
Scenkonst

Kultursponsring ett tecken i tiden

Staffan Erfors

Likt en medeltida furste. H&M-miljardären Stefan Persson skänker 100 miljoner kronor till Kungliga Operan. Kultursponsring och donationer blir allt vanligare i Sverige och egentligen är det historien som vi ser upprepa sig.

Det är ett faktum att högkulturer i vår historia inte hade uppstått om inte dess konstnärliga genier fått underhåll från de rika furstarna.

– Alltifrån kungar till handelsmän har gått in som me­cenater för att få popularitet hos folket. Då pratade man inte om varumärke, men de såg till att förknippas med saker som folk gillar och på så sätt blev de mer populära själva, säger varumärkes­experten Niklas Turner Olovzon till Epoch Times.

Stor och komplex miljardrenovering

Kungliga Operan i Stockholm stänger för renovering den 1 juli 2026 och håller stängt i fem år. Från och med 1 februari 2027 flyttas verksamheten till scenen Gasometer i Gasklockan i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Renoveringsplanen för Operan finansieras delvis med stöd på 300 miljoner kronor från privata donatorer. Hela projektet beräknas kosta 3,2 miljarder kronor.

I fallet Kungliga Operan är oppositionen och regeringen överens om att det är bra med pengar från privata finansiärer.

Det blir en fullständig renovering av hela byggnaden, med en ny påbyggnad mot Kungsträdgården. Hovkapellet blir kvar i operahuset och en ny andrascen tillkommer, för bland annat barn- och ungdomsverksamhet. Tillkommer gör också tre nya balettsalar.

Enligt Statens fastighetsverk blir renoveringen den största och mest komplexa som förvaltningsmyndigheten har åtagit sig någonsin.

Det är uppåt 1 400 rum som ska renoveras, hela huset är 40 000 kvadratmeter. El, avlopp, värme, vatten och ventilation måste bytas ut.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025