loadingKlimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) . Arkivbild Foto: Jessica Gow/TT
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) . Arkivbild Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Krav på elbil när skrotningspremien införs

Maria Davidsson/TT

Har du en bil som är minst 15 år kan du få 10 000 kronor för att skrota den, föreslår regeringen. Kravet är att du köper eller leasar en elbil. Men förslaget ger ingen större effekt på utsläppen av koldioxid.

Regeringen är nu klar med sitt förslag för hur den tillfälliga skrotningspremien ska fungera. Tanken är att gamla, utsläppsstinna bilar ska fasas ut och ersättas av elbilar. För trots att elbilarna blir fler består 90 procent av fordonsflottan fortfarande av bensin- och dieselbilar.

Förslaget går ut på att den som skrotar sin gamla bil får 10 000 kronor, om man samtidigt köper eller leasar en elbil – ny eller begagnad.

Endast privatpersoner ska kunna ansöka om premien, som är tänkt att införas den 15 augusti i år.

Räcker till 50 000

Regeringen har öronmärkt 250 miljoner kronor för skrotningspremien under 2024 och 2025. Det innebär att pengarna räcker till 25 000 skrotningspremier per år.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) lyfter ofta fram premien som ett exempel på vad regeringen gör för att minska utsläppen. Men enligt beräkningarna i regeringens promemoria kommer effekten inte bli jättestor.

Förslaget bedöms minska koldioxidutsläppen med upp till 200 000 ton, om man antar att bilarna skulle ha körts vidare i två år till utan premien.

Det kan jämföras med att sänkningen av reduktionsplikten vid årsskiftet ökar utsläppen med fyra miljoner ton i år jämfört med 2023. Och årets sänkning av drivmedelsskatten ökar utsläppen med runt 350 000 ton.

Fler ska köra elbil

Frågan är hur många som kommer att lockas till att skaffa elbil på grund av att de får en skrotningspremie.

Enligt uppgifter från Transportstyrelsen var det 800 personer som både skrotade en bil och köpte eller leasade en elbil under 2023. Syftet med skrotningspremien är att öka detta antal, skriver regeringen i promemorian.

TT

Skrotningspremien är på 10 000 kronor. Endast privatpersoner kan ansöka.

Den skrotade bilen bör vara klassificerad i utsläppsklass Euro 4 eller i tidigare utsläppsklass.

Bilen som skrotas får inte vara avställd, utan måste användas.

Förordningen ska träda i kraft den 15 augusti 2024 och upphör att gälla vid utgången av 2025.

Källa: Regeringens promemoria

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKlimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) . Arkivbild Foto: Jessica Gow/TT
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) . Arkivbild Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Krav på elbil när skrotningspremien införs

Maria Davidsson/TT

Har du en bil som är minst 15 år kan du få 10 000 kronor för att skrota den, föreslår regeringen. Kravet är att du köper eller leasar en elbil. Men förslaget ger ingen större effekt på utsläppen av koldioxid.

Regeringen är nu klar med sitt förslag för hur den tillfälliga skrotningspremien ska fungera. Tanken är att gamla, utsläppsstinna bilar ska fasas ut och ersättas av elbilar. För trots att elbilarna blir fler består 90 procent av fordonsflottan fortfarande av bensin- och dieselbilar.

Förslaget går ut på att den som skrotar sin gamla bil får 10 000 kronor, om man samtidigt köper eller leasar en elbil – ny eller begagnad.

Endast privatpersoner ska kunna ansöka om premien, som är tänkt att införas den 15 augusti i år.

Räcker till 50 000

Regeringen har öronmärkt 250 miljoner kronor för skrotningspremien under 2024 och 2025. Det innebär att pengarna räcker till 25 000 skrotningspremier per år.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) lyfter ofta fram premien som ett exempel på vad regeringen gör för att minska utsläppen. Men enligt beräkningarna i regeringens promemoria kommer effekten inte bli jättestor.

Förslaget bedöms minska koldioxidutsläppen med upp till 200 000 ton, om man antar att bilarna skulle ha körts vidare i två år till utan premien.

Det kan jämföras med att sänkningen av reduktionsplikten vid årsskiftet ökar utsläppen med fyra miljoner ton i år jämfört med 2023. Och årets sänkning av drivmedelsskatten ökar utsläppen med runt 350 000 ton.

Fler ska köra elbil

Frågan är hur många som kommer att lockas till att skaffa elbil på grund av att de får en skrotningspremie.

Enligt uppgifter från Transportstyrelsen var det 800 personer som både skrotade en bil och köpte eller leasade en elbil under 2023. Syftet med skrotningspremien är att öka detta antal, skriver regeringen i promemorian.

TT

Skrotningspremien är på 10 000 kronor. Endast privatpersoner kan ansöka.

Den skrotade bilen bör vara klassificerad i utsläppsklass Euro 4 eller i tidigare utsläppsklass.

Bilen som skrotas får inte vara avställd, utan måste användas.

Förordningen ska träda i kraft den 15 augusti 2024 och upphör att gälla vid utgången av 2025.

Källa: Regeringens promemoria

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024