loadingLyft för importen av bilar och bildelar till USA inför Donald Trumps tullar. Arkivbild Foto: Martin Meissner AP/TT
Lyft för importen av bilar och bildelar till USA inför Donald Trumps tullar. Arkivbild Foto: Martin Meissner AP/TT
Utrikes

Kraftig ökning av bilexport till USA inför nya tullar

Joakim Goksör/TT

Det syns ett tydligt lyft i bilexporten till USA inför president Donald Trumps nästa omgång tullar, som väntas den 2 april.

– Våra kunders volymer från Asien är större än vad vi klarar av, säger Lasse Kristoffersen, vd på fraktrederiet Wallenius Wilhelmsen till Financial Times.

Fraktvolymerna av bilar och bildelar till USA skulle vara ännu större om det fanns mer fraktkapacitet i segmentet, enligt Kristoffersen.

Jämfört med motsvarande månad i fjol ökade fordonsexporten från EU till USA med 22 procent i februari. Exporten från Japan till USA har samtidigt ökat med 14 procent, medan den sydkoreanska fordonsexporten till USA har ökat med 15 procent, rapporterar tidningen.

Lager till USA

Trump har flaggat för en ny typ av strafftullar den 2 april, där USA-tullar införs som svar på vad som beskrivs som handelshinder som gör amerikanska varor dyrare utomlands – bland annat vilka momssatser som tas ut i andra länder. Trump har även talat om specifika biltullar – tillsammans med tullar på halvledare, läkemedel och timmer – men de väntas komma i ett senare skede.

De pausade 25-procentiga tullarna på import från Mexiko och Kanada ska dock också införas den 2 april, enligt Trumps senaste besked.

Biltillverkare med produktion i Mexiko och Kanada förbereder sig på tullarna genom att flytta lager och tidigarelägga leveranser till USA.

– Den stora frågan är hur detta kommer att påverka handeln med bilar över tid. Kunder är väldigt osäkra på åt vilket håll detta går, säger Kristoffersen till tidningen.

Flyttar produktion

Sedan Trump tog över som president igen i januari har tullar på varor från Kina höjts med 20 procent. Detta kommer ovanpå de 100-procentiga tullar som infördes av Bidenregeringen i fjol, rapporterar The Wall Street Journal med hänvisning till en talesperson för Volvo Cars.

Talespersonen säger till tidningen att Volvo Cars planerar att flytta en del produktion från Kina till Belgien framöver – även om belgiska produkter framöver också kan drabbas av nya USA-tullar på import från EU.

Trumpregeringen införde den 12 mars 25-procentiga tullar på all import av stål och aluminium till USA, vilket har fått EU och Kanada att svara med motåtgärder.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingLyft för importen av bilar och bildelar till USA inför Donald Trumps tullar. Arkivbild Foto: Martin Meissner AP/TT
Lyft för importen av bilar och bildelar till USA inför Donald Trumps tullar. Arkivbild Foto: Martin Meissner AP/TT
Utrikes

Kraftig ökning av bilexport till USA inför nya tullar

Joakim Goksör/TT

Det syns ett tydligt lyft i bilexporten till USA inför president Donald Trumps nästa omgång tullar, som väntas den 2 april.

– Våra kunders volymer från Asien är större än vad vi klarar av, säger Lasse Kristoffersen, vd på fraktrederiet Wallenius Wilhelmsen till Financial Times.

Fraktvolymerna av bilar och bildelar till USA skulle vara ännu större om det fanns mer fraktkapacitet i segmentet, enligt Kristoffersen.

Jämfört med motsvarande månad i fjol ökade fordonsexporten från EU till USA med 22 procent i februari. Exporten från Japan till USA har samtidigt ökat med 14 procent, medan den sydkoreanska fordonsexporten till USA har ökat med 15 procent, rapporterar tidningen.

Lager till USA

Trump har flaggat för en ny typ av strafftullar den 2 april, där USA-tullar införs som svar på vad som beskrivs som handelshinder som gör amerikanska varor dyrare utomlands – bland annat vilka momssatser som tas ut i andra länder. Trump har även talat om specifika biltullar – tillsammans med tullar på halvledare, läkemedel och timmer – men de väntas komma i ett senare skede.

De pausade 25-procentiga tullarna på import från Mexiko och Kanada ska dock också införas den 2 april, enligt Trumps senaste besked.

Biltillverkare med produktion i Mexiko och Kanada förbereder sig på tullarna genom att flytta lager och tidigarelägga leveranser till USA.

– Den stora frågan är hur detta kommer att påverka handeln med bilar över tid. Kunder är väldigt osäkra på åt vilket håll detta går, säger Kristoffersen till tidningen.

Flyttar produktion

Sedan Trump tog över som president igen i januari har tullar på varor från Kina höjts med 20 procent. Detta kommer ovanpå de 100-procentiga tullar som infördes av Bidenregeringen i fjol, rapporterar The Wall Street Journal med hänvisning till en talesperson för Volvo Cars.

Talespersonen säger till tidningen att Volvo Cars planerar att flytta en del produktion från Kina till Belgien framöver – även om belgiska produkter framöver också kan drabbas av nya USA-tullar på import från EU.

Trumpregeringen införde den 12 mars 25-procentiga tullar på all import av stål och aluminium till USA, vilket har fått EU och Kanada att svara med motåtgärder.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025