loading15-åringar får ta körkort för A-traktor även i framtiden. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
15-åringar får ta körkort för A-traktor även i framtiden. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Ingen höjd åldersgräns för A-traktor

Alice Nordevik/TT

Åldersgränsen på 15 år för att köra A-traktor blir kvar. Det kom EU-parlamentet och EU:s medlemsländer överens om i förhandlingar under natten till tisdagen.

– Det säkrar ungdomars möjlighet att röra sig, även där avstånden är långa, vintrarna kalla och kollektivtrafiken inte alltid räcker till, säger EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S).

Förhandlingarna pågick sent under natten till tisdagen.

– Det är bra att vi får en överenskommelse på plats som möjliggör för Sverige att få behålla 15 år som åldersgräns, och samtidigt ställer krav på ordentlig utbildning med teori och körprov för att stärka säkerheten, säger Johan Danielsson vid 01:30-tiden.

Det är en viktig vinst, poängterar han.

– Det är en vardagsnära fråga som är viktig för människor. Det är viktigt för unga som behöver möjlighet att röra på sig, att ha en frihet att ta sig till och från kompisar och fotbollsträningen.

Beslutet om åldersgränsen ingår i en bredare uppgörelse om uppdaterade körkortsregler i EU som nåtts efter slutförhandlingar i Bryssel. Ursprungligen var både parlamentet och ministerrådet inne på att höja åldersgränsen för A-traktorerna till 16 år – men så blir alltså inte fallet.

– Det skapas en möjlighet för medlemsstaterna att sänka åldern till 15 år efter godkännande från EU-kommissionen. Men den möjligheten är ju i princip där för Sverige, för ingen annan medlemsstat har A-traktorer att söka tillstånd för, säger Johan Danielsson och tillägger:

– Nu är det upp till regeringen att se till att kommissionen godkänner det här så fort som möjligt.

Definitiva godkännanden av uppgörelsen väntas inom kort bli gjorda i omröstningar i hela EU-parlamentet och EU:s ministerråd.

EU

EU-kommissionen lade våren 2023 fram sitt förslag till uppdaterade körkortsregler, där bland annat ingick en fastare reglering kring de A-traktorer som är unika för Sverige inom EU.

Enligt förslaget skulle A-traktorerna få vara kvar, men med 16-årsgräns och krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. Samtidigt höjs maxhastigheten till 45 kilometer i timmen.

EU:s medlemsländer enades om sin syn på förslaget i december 2023 och EU-parlamentet i februari 2024. Efter slutförhandlingar står det klart att medlemsländer får möjlighet att sänka åldersgränsen till 15 år efter godkännande från EU-kommissionen.

De nya reglerna kommer tidigast att kunna gälla från 2026.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading15-åringar får ta körkort för A-traktor även i framtiden. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
15-åringar får ta körkort för A-traktor även i framtiden. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Ingen höjd åldersgräns för A-traktor

Alice Nordevik/TT

Åldersgränsen på 15 år för att köra A-traktor blir kvar. Det kom EU-parlamentet och EU:s medlemsländer överens om i förhandlingar under natten till tisdagen.

– Det säkrar ungdomars möjlighet att röra sig, även där avstånden är långa, vintrarna kalla och kollektivtrafiken inte alltid räcker till, säger EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S).

Förhandlingarna pågick sent under natten till tisdagen.

– Det är bra att vi får en överenskommelse på plats som möjliggör för Sverige att få behålla 15 år som åldersgräns, och samtidigt ställer krav på ordentlig utbildning med teori och körprov för att stärka säkerheten, säger Johan Danielsson vid 01:30-tiden.

Det är en viktig vinst, poängterar han.

– Det är en vardagsnära fråga som är viktig för människor. Det är viktigt för unga som behöver möjlighet att röra på sig, att ha en frihet att ta sig till och från kompisar och fotbollsträningen.

Beslutet om åldersgränsen ingår i en bredare uppgörelse om uppdaterade körkortsregler i EU som nåtts efter slutförhandlingar i Bryssel. Ursprungligen var både parlamentet och ministerrådet inne på att höja åldersgränsen för A-traktorerna till 16 år – men så blir alltså inte fallet.

– Det skapas en möjlighet för medlemsstaterna att sänka åldern till 15 år efter godkännande från EU-kommissionen. Men den möjligheten är ju i princip där för Sverige, för ingen annan medlemsstat har A-traktorer att söka tillstånd för, säger Johan Danielsson och tillägger:

– Nu är det upp till regeringen att se till att kommissionen godkänner det här så fort som möjligt.

Definitiva godkännanden av uppgörelsen väntas inom kort bli gjorda i omröstningar i hela EU-parlamentet och EU:s ministerråd.

EU

EU-kommissionen lade våren 2023 fram sitt förslag till uppdaterade körkortsregler, där bland annat ingick en fastare reglering kring de A-traktorer som är unika för Sverige inom EU.

Enligt förslaget skulle A-traktorerna få vara kvar, men med 16-årsgräns och krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. Samtidigt höjs maxhastigheten till 45 kilometer i timmen.

EU:s medlemsländer enades om sin syn på förslaget i december 2023 och EU-parlamentet i februari 2024. Efter slutförhandlingar står det klart att medlemsländer får möjlighet att sänka åldersgränsen till 15 år efter godkännande från EU-kommissionen.

De nya reglerna kommer tidigast att kunna gälla från 2026.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025