loadingKlarna uppfyller kriterierna för en börsnotering enligt vd Sebastian Siemiatkowski. Arkivbild Foto: Martin Öberg/Klarna/TT
Klarna uppfyller kriterierna för en börsnotering enligt vd Sebastian Siemiatkowski. Arkivbild Foto: Martin Öberg/Klarna/TT
Inrikes

Klarna redo för börsen – ”fråga om tajming”

Joakim Goksör/TT

Kriterierna för en börsnotering är på plats, enligt Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski. Långsiktiga mål för kundvolym, global närvaro och lönsamhet är uppnådda.

– Nu är det mest en fråga om tajming, säger han om börsplanerna.

Den Stockholmsbaserade finanskoncernen Klarna är enligt den senaste rundan medieuppgifter på väg mot en notering av sin aktie i New York inom ett halvår.

Sebastian Siemiatkowski bekräftar att det börjar dra ihop sig till ett avgörande beslut.

– Vi har klarat kriterierna för en börsnotering och nu är det mest en fråga om tajming. Så vi jobbar aktivt med att göra allt som behövs för att kunna bli ett publikt bolag, säger han i en TT-intervju.

Vill bli bank för konsumenter

Enligt nyhetsbyrån Bloombergs källor ska det just nu föras samtal med investerare om en försäljning av befintliga Klarna-aktier innan noteringen. Siktet uppges vara inställt på en värdering på över 200 miljarder kronor.

Inför noteringen genomgår Klarna en omvandling. I juni kom beskedet att man säljer kassalösningen, Klarna Checkout, som verkar i ett segment där konkurrensen från globala spelare som Stripe, Adyen och Shopify är stenhård. Detta är samtidigt företag som Klarna samarbetar med runt om i världen, för att kunna erbjuda betalningar via de företagens kassalösningar.

– Själva betaldelen som handlarna behöver finns det andra aktörer som är bättre på. Därför valde vi att sälja av Klarna Checkout. Vi vill bli mer ett nätverk och en kortutgivare, en bank för konsumenter, säger Siemiatkowski.

Han pekar ut American Express (Amex) som förebild, som både ger ut kort och har byggt upp ett globalt nätverk.

Klarna ger sedan en tid ut fysiska betalkort med koppling till Visa och har även sparkonton. I veckan kom dessutom Klarna saldo, en typ av transaktionskonto med ränta för insättningar, överföringar och betalningar samt ett nytt verktyg för att hantera cashback-erbjudanden.

"Potential att växa"

Lönekonton, bolån och fondsparande kan mycket väl ingå i utbudet i framtiden, enligt Siemiatkowski.

– Men vi har valt att inte börja där.

Fotfäste finns på stora marknader som USA, Tyskland och Storbritannien.

– Nu har vi varit lönsamma i USA i ett och ett halvt år.

Geografisk expansion är också ett tema framöver. Ökad marknadsandel i USA är prioriterat.

– Vi har mycket kvar att göra. Vi har otroligt mycket potential att växa.

EU är också viktigt.

– Vi har några mindre länder kvar i EU: Estland, Lettland och Litauen och några till – så att vi täcker hela EU. Sedan har vi den globala täckning vi behöver för att vara med och konkurrera.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKlarna uppfyller kriterierna för en börsnotering enligt vd Sebastian Siemiatkowski. Arkivbild Foto: Martin Öberg/Klarna/TT
Klarna uppfyller kriterierna för en börsnotering enligt vd Sebastian Siemiatkowski. Arkivbild Foto: Martin Öberg/Klarna/TT
Inrikes

Klarna redo för börsen – ”fråga om tajming”

Joakim Goksör/TT

Kriterierna för en börsnotering är på plats, enligt Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski. Långsiktiga mål för kundvolym, global närvaro och lönsamhet är uppnådda.

– Nu är det mest en fråga om tajming, säger han om börsplanerna.

Den Stockholmsbaserade finanskoncernen Klarna är enligt den senaste rundan medieuppgifter på väg mot en notering av sin aktie i New York inom ett halvår.

Sebastian Siemiatkowski bekräftar att det börjar dra ihop sig till ett avgörande beslut.

– Vi har klarat kriterierna för en börsnotering och nu är det mest en fråga om tajming. Så vi jobbar aktivt med att göra allt som behövs för att kunna bli ett publikt bolag, säger han i en TT-intervju.

Vill bli bank för konsumenter

Enligt nyhetsbyrån Bloombergs källor ska det just nu föras samtal med investerare om en försäljning av befintliga Klarna-aktier innan noteringen. Siktet uppges vara inställt på en värdering på över 200 miljarder kronor.

Inför noteringen genomgår Klarna en omvandling. I juni kom beskedet att man säljer kassalösningen, Klarna Checkout, som verkar i ett segment där konkurrensen från globala spelare som Stripe, Adyen och Shopify är stenhård. Detta är samtidigt företag som Klarna samarbetar med runt om i världen, för att kunna erbjuda betalningar via de företagens kassalösningar.

– Själva betaldelen som handlarna behöver finns det andra aktörer som är bättre på. Därför valde vi att sälja av Klarna Checkout. Vi vill bli mer ett nätverk och en kortutgivare, en bank för konsumenter, säger Siemiatkowski.

Han pekar ut American Express (Amex) som förebild, som både ger ut kort och har byggt upp ett globalt nätverk.

Klarna ger sedan en tid ut fysiska betalkort med koppling till Visa och har även sparkonton. I veckan kom dessutom Klarna saldo, en typ av transaktionskonto med ränta för insättningar, överföringar och betalningar samt ett nytt verktyg för att hantera cashback-erbjudanden.

"Potential att växa"

Lönekonton, bolån och fondsparande kan mycket väl ingå i utbudet i framtiden, enligt Siemiatkowski.

– Men vi har valt att inte börja där.

Fotfäste finns på stora marknader som USA, Tyskland och Storbritannien.

– Nu har vi varit lönsamma i USA i ett och ett halvt år.

Geografisk expansion är också ett tema framöver. Ökad marknadsandel i USA är prioriterat.

– Vi har mycket kvar att göra. Vi har otroligt mycket potential att växa.

EU är också viktigt.

– Vi har några mindre länder kvar i EU: Estland, Lettland och Litauen och några till – så att vi täcker hela EU. Sedan har vi den globala täckning vi behöver för att vara med och konkurrera.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024