loadingPoliser söker efter överlevande efter jordbävningen i Kumamotoprefekturen i Japan den 17 april. Några kinesiska företag har valt att ”fira” jordbävningen i Japan med olika erbjudanden, vilket lett till ilska. (Foto: Kazuhiro Nogi /AFP/Getty Images)
Poliser söker efter överlevande efter jordbävningen i Kumamotoprefekturen i Japan den 17 april. Några kinesiska företag har valt att ”fira” jordbävningen i Japan med olika erbjudanden, vilket lett till ilska. (Foto: Kazuhiro Nogi /AFP/Getty Images)
Utrikes

Kinesiska företag firar jordbävningen i Japan med rabatter

Juliet Song - Epoch Times

När den japanska ön Kyushu drabbades av två allvarliga jordbävningar den 15 april passade några kinesiska företag på att dra nytta av kinesernas negativa inställning till japaner.

Hongkongtidningen Apple Daily rapporterade den 17 april, att ett kinesiskt säkerhetsföretag i Kunming i sydvästra Kina erbjöd rabatter för att ”fira den stora jordbävningen i Japan”, som ledde till minst ett femtiotal dödsoffer och hundratusentals hemlösa.

Rabatterbjudandet, som postades av företaget på microbloggen Sina Weibo, blev senare borttaget (internetanvändare har sparat det). I annonsen stod det: ”Erbjudandet fortsätter så länge efterskalven pågår. Om jordbävningen når magnituden nio kommer priserna att sänkas ytterligare. Om alla japaner försvinner, blir det en drastisk prissänkning. Om hela Japan sjunker till havets botten är alla våra produkter era!”.

Enligt Apple Daily hade två andra företag i provinserna Zhejiang och Shaanxi, liknande erbjudanden för att ”fira” jordbävningen. Annonsen från företaget i Shaanxi sparades också på en skärmdump innan den togs bort.

Säkerhetsföretaget i Kunming i Yunnanprovinsen, säger att syftet med den provokativa annonsen bara var att tjäna pengar. I ett annat inlägg skriver de att ”en sten ger tusentals ringar på vattnet” och att de uppnått sitt syfte med annonsen.

Antijapanska stämningar har sitt ursprung i Japans ockupation av Kina under andra världskriget. Men propagandan i filmer, tv-program, läromedel och statliga medier, har förstorat och intensifierat de här känslorna, i patriotismens namn.

Fenqing, ett kinesiskt samlingsnamn på arga ungdomar som demoniserar Japan på nätet (och även på andra sätt), är en manifestation av vad den här propagandan leder till. År 2010 angrep till exempel en 22-årig kines en man mycket illa med ett bygellås för att han körde en japansktillverkad bil, med svår kroppsskada som följd.

Trots hat och propaganda känner många kineser sympati med offren för jordbävningen i Japan. Ett inlägg från den 15 april på en officiell sajt för massakern i kinesiska Nanjing 1937, påminde om att det jordbävningsdrabbade området i Japan upprepade gånger bett om ursäkt för massakern. Inlägget delades 30 000 gånger och hade 10 000 kommentarer den 18 april.

”Inför en naturkatastrof är människor i alla länder lika, alla är oskyldiga. Jag ber för er”, löd en kommentar i sociala medier.

En annan skrev: ”Hoppas de där fredsälskarna är välbehållna. Historien kan inte skrivas om, men det kan framtiden.”

Somliga uttryckte även kritik mot de ultranationalistiska stämningarna: ”Ett land som inte vågar skälla ut tjuvar på gatan, men som har mage att skrika om att ’utrota japanerna’, är ett land som inte bryr sig om smärtan hos sina levande landsmän, och än mindre minns de döda”.

Död, bränder och ras i skalvets spår

Fortsatt kamp för att rädda liv i Ecuador

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPoliser söker efter överlevande efter jordbävningen i Kumamotoprefekturen i Japan den 17 april. Några kinesiska företag har valt att ”fira” jordbävningen i Japan med olika erbjudanden, vilket lett till ilska. (Foto: Kazuhiro Nogi /AFP/Getty Images)
Poliser söker efter överlevande efter jordbävningen i Kumamotoprefekturen i Japan den 17 april. Några kinesiska företag har valt att ”fira” jordbävningen i Japan med olika erbjudanden, vilket lett till ilska. (Foto: Kazuhiro Nogi /AFP/Getty Images)
Utrikes

Kinesiska företag firar jordbävningen i Japan med rabatter

Juliet Song - Epoch Times

När den japanska ön Kyushu drabbades av två allvarliga jordbävningar den 15 april passade några kinesiska företag på att dra nytta av kinesernas negativa inställning till japaner.

Hongkongtidningen Apple Daily rapporterade den 17 april, att ett kinesiskt säkerhetsföretag i Kunming i sydvästra Kina erbjöd rabatter för att ”fira den stora jordbävningen i Japan”, som ledde till minst ett femtiotal dödsoffer och hundratusentals hemlösa.

Rabatterbjudandet, som postades av företaget på microbloggen Sina Weibo, blev senare borttaget (internetanvändare har sparat det). I annonsen stod det: ”Erbjudandet fortsätter så länge efterskalven pågår. Om jordbävningen når magnituden nio kommer priserna att sänkas ytterligare. Om alla japaner försvinner, blir det en drastisk prissänkning. Om hela Japan sjunker till havets botten är alla våra produkter era!”.

Enligt Apple Daily hade två andra företag i provinserna Zhejiang och Shaanxi, liknande erbjudanden för att ”fira” jordbävningen. Annonsen från företaget i Shaanxi sparades också på en skärmdump innan den togs bort.

Säkerhetsföretaget i Kunming i Yunnanprovinsen, säger att syftet med den provokativa annonsen bara var att tjäna pengar. I ett annat inlägg skriver de att ”en sten ger tusentals ringar på vattnet” och att de uppnått sitt syfte med annonsen.

Antijapanska stämningar har sitt ursprung i Japans ockupation av Kina under andra världskriget. Men propagandan i filmer, tv-program, läromedel och statliga medier, har förstorat och intensifierat de här känslorna, i patriotismens namn.

Fenqing, ett kinesiskt samlingsnamn på arga ungdomar som demoniserar Japan på nätet (och även på andra sätt), är en manifestation av vad den här propagandan leder till. År 2010 angrep till exempel en 22-årig kines en man mycket illa med ett bygellås för att han körde en japansktillverkad bil, med svår kroppsskada som följd.

Trots hat och propaganda känner många kineser sympati med offren för jordbävningen i Japan. Ett inlägg från den 15 april på en officiell sajt för massakern i kinesiska Nanjing 1937, påminde om att det jordbävningsdrabbade området i Japan upprepade gånger bett om ursäkt för massakern. Inlägget delades 30 000 gånger och hade 10 000 kommentarer den 18 april.

”Inför en naturkatastrof är människor i alla länder lika, alla är oskyldiga. Jag ber för er”, löd en kommentar i sociala medier.

En annan skrev: ”Hoppas de där fredsälskarna är välbehållna. Historien kan inte skrivas om, men det kan framtiden.”

Somliga uttryckte även kritik mot de ultranationalistiska stämningarna: ”Ett land som inte vågar skälla ut tjuvar på gatan, men som har mage att skrika om att ’utrota japanerna’, är ett land som inte bryr sig om smärtan hos sina levande landsmän, och än mindre minns de döda”.

Död, bränder och ras i skalvets spår

Fortsatt kamp för att rädda liv i Ecuador

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024