loadingDe kinesiska ”ultra-fast-fashion”-bolagen Temu och Shein har snabbt tagit över stora marknadsandelar i Sverige och övriga västvärlden. Foto: Stefani Reunolds/AFP Via Getty Images
De kinesiska ”ultra-fast-fashion”-bolagen Temu och Shein har snabbt tagit över stora marknadsandelar i Sverige och övriga västvärlden. Foto: Stefani Reunolds/AFP Via Getty Images
Inrikes

Kinesiska e-handelsjättar konkurrerar på oschyssta villkor

Malin Nordstrand

Med låga priser och lockande reklam har shoppingapparna Temu och Shein slagit sig in på den svenska marknaden. Bolagen anklagas dock för illojal konkurrens och flera allvarliga brister, vilket hotar både svensk handel och konsumenters säkerhet.

De kinesiska e-handelsjättarna Temu och Shein har på kort tid vuxit explosionsartat på den svenska marknaden. Även i övriga Europa, USA och andra delar av världen har plattformarna snabbt blivit bland de mest populära när det gäller nätshopping och så kallad ”ultra-fast-fashion”.

Hos både Temu och Shein kan köparen enkelt och snabbt klicka hem trendiga kläder och prylar till extremt låga priser. Konceptet bygger på att man hoppar över mellanleden i leveranskedjan, och att produkterna skickas direkt från producenterna i Kina till köparen. På så sätt kan priserna hållas nere.

E-handelsbolagen Temu och Shein

Affärsidén bygger på ultrafast-fashion (supersnabbt mode). Flera tusentals fabriker i Kina säljer produkter på plattformarna, och varorna skickas direkt till kund utan mellanhänder. Priserna är oftast orimligt låga.

Bolagen anklagas bland annat för koppling till tvångsarbete, giftiga kemikalier i produkterna, aggressiv och vilseledande reklam, motverkande av hållbarhet och insamling av stora mängder användardata.

Temu har hundratals miljoner användare globalt. Deras svenska sajt har cirka 200 000 organiska besökare per månad (en fördubbling på fem månader). Plattformen ägs av PDD Holding, som också äger shoppingappen Pinduoduo som har anklagats för att samla in stora mängder personlig data och spionera på sina användare.

Shein brister enligt en ny rapport från schweiziska Public Eye i sin transparens vad gäller ägare, företagsstruktur och vinster. Man vet dock att de verkar på 150 marknader globalt och har planer på börsnotering.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDe kinesiska ”ultra-fast-fashion”-bolagen Temu och Shein har snabbt tagit över stora marknadsandelar i Sverige och övriga västvärlden. Foto: Stefani Reunolds/AFP Via Getty Images
De kinesiska ”ultra-fast-fashion”-bolagen Temu och Shein har snabbt tagit över stora marknadsandelar i Sverige och övriga västvärlden. Foto: Stefani Reunolds/AFP Via Getty Images
Inrikes

Kinesiska e-handelsjättar konkurrerar på oschyssta villkor

Malin Nordstrand

Med låga priser och lockande reklam har shoppingapparna Temu och Shein slagit sig in på den svenska marknaden. Bolagen anklagas dock för illojal konkurrens och flera allvarliga brister, vilket hotar både svensk handel och konsumenters säkerhet.

De kinesiska e-handelsjättarna Temu och Shein har på kort tid vuxit explosionsartat på den svenska marknaden. Även i övriga Europa, USA och andra delar av världen har plattformarna snabbt blivit bland de mest populära när det gäller nätshopping och så kallad ”ultra-fast-fashion”.

Hos både Temu och Shein kan köparen enkelt och snabbt klicka hem trendiga kläder och prylar till extremt låga priser. Konceptet bygger på att man hoppar över mellanleden i leveranskedjan, och att produkterna skickas direkt från producenterna i Kina till köparen. På så sätt kan priserna hållas nere.

E-handelsbolagen Temu och Shein

Affärsidén bygger på ultrafast-fashion (supersnabbt mode). Flera tusentals fabriker i Kina säljer produkter på plattformarna, och varorna skickas direkt till kund utan mellanhänder. Priserna är oftast orimligt låga.

Bolagen anklagas bland annat för koppling till tvångsarbete, giftiga kemikalier i produkterna, aggressiv och vilseledande reklam, motverkande av hållbarhet och insamling av stora mängder användardata.

Temu har hundratals miljoner användare globalt. Deras svenska sajt har cirka 200 000 organiska besökare per månad (en fördubbling på fem månader). Plattformen ägs av PDD Holding, som också äger shoppingappen Pinduoduo som har anklagats för att samla in stora mängder personlig data och spionera på sina användare.

Shein brister enligt en ny rapport från schweiziska Public Eye i sin transparens vad gäller ägare, företagsstruktur och vinster. Man vet dock att de verkar på 150 marknader globalt och har planer på börsnotering.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024