loadingFelix Monsén står i år utanför landslaget men har samlat ihop en budget på nästan en miljon kronor. Foto: Privat
Felix Monsén står i år utanför landslaget men har samlat ihop en budget på nästan en miljon kronor. Foto: Privat
Alpint

”Känslan är att man åker rakt mot en vägg”

Pär Edgren

Lauberhornrennen är ett av världscupens mest spektakulära störtlopp. Den 18 januari är det dags att tävla från bergstoppen Lauberhorn till målet i Wengen. På startlinjen finns svensken Felix Monsén.

Hade banan introducerats i dag, hade den aldrig godkänts på grund av dess farlighet, eftersom säkerhetszonerna anses vara för smala, vilket även gäller vissa passager. Lauberhornrennen är en av de mest prestigefyllda och klassiska tävlingarna inom alpin skidåkning.

Loppet har hållits sedan 1930 med några få avbrott, men då Schweiz var neutralt under andra världskriget kördes tävlingen även dessa år. En av de första rapporterna om skidor från bergstoppen på Lauberhorn till Wengen är från 1912, då Roberts of Candahar Ski Challenge Cup kördes, men officiellt är premiäråret 1930.

Vurporna som namngett banans delar

Många delar av Lauberhornrennen-sträckan har fått sina namn från historiska händelser eller krascher. Här är några av de mest kända passagerna i fallande ordning: Russisprung (Russis hopp): Uppkallat efter den schweiziske olympiske mästaren Bernhard Russi.

Hundschopf (Hundens huvud): Lauberhorns signaturhopp över en klippkant.

Minsch-Kante: Namngivet efter Josef Minsch som föll här 1965.

Canadian Corner: En lång högerkurva där de galna kanadensarna, Dave Irwin och Ken Read, föll 1976.

Kernen-S: Döpt efter 2003 års vinnare Bruno Kernen efter hans krasch 2006.

Silberhornsprung

(Silverhornshoppet): Introducerades 2003 med det pyramidformade Silberhorn-berget i bakgrunden.

Österreicherloch

(Österrikiska hålet): Fick sitt namn 1954 när flera österrikiska åkare, inklusive Toni Sailer, föll där. Ja, även legendaren Karl Schranz har gått i backen här.

Wasserstation-tunneln: En tunnel under järnvägen Wengernalpbahn som utgör en del av den ikoniska banan.

Källa: lauberhorn.ch

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFelix Monsén står i år utanför landslaget men har samlat ihop en budget på nästan en miljon kronor. Foto: Privat
Felix Monsén står i år utanför landslaget men har samlat ihop en budget på nästan en miljon kronor. Foto: Privat
Alpint

”Känslan är att man åker rakt mot en vägg”

Pär Edgren

Lauberhornrennen är ett av världscupens mest spektakulära störtlopp. Den 18 januari är det dags att tävla från bergstoppen Lauberhorn till målet i Wengen. På startlinjen finns svensken Felix Monsén.

Hade banan introducerats i dag, hade den aldrig godkänts på grund av dess farlighet, eftersom säkerhetszonerna anses vara för smala, vilket även gäller vissa passager. Lauberhornrennen är en av de mest prestigefyllda och klassiska tävlingarna inom alpin skidåkning.

Loppet har hållits sedan 1930 med några få avbrott, men då Schweiz var neutralt under andra världskriget kördes tävlingen även dessa år. En av de första rapporterna om skidor från bergstoppen på Lauberhorn till Wengen är från 1912, då Roberts of Candahar Ski Challenge Cup kördes, men officiellt är premiäråret 1930.

Vurporna som namngett banans delar

Många delar av Lauberhornrennen-sträckan har fått sina namn från historiska händelser eller krascher. Här är några av de mest kända passagerna i fallande ordning: Russisprung (Russis hopp): Uppkallat efter den schweiziske olympiske mästaren Bernhard Russi.

Hundschopf (Hundens huvud): Lauberhorns signaturhopp över en klippkant.

Minsch-Kante: Namngivet efter Josef Minsch som föll här 1965.

Canadian Corner: En lång högerkurva där de galna kanadensarna, Dave Irwin och Ken Read, föll 1976.

Kernen-S: Döpt efter 2003 års vinnare Bruno Kernen efter hans krasch 2006.

Silberhornsprung

(Silverhornshoppet): Introducerades 2003 med det pyramidformade Silberhorn-berget i bakgrunden.

Österreicherloch

(Österrikiska hålet): Fick sitt namn 1954 när flera österrikiska åkare, inklusive Toni Sailer, föll där. Ja, även legendaren Karl Schranz har gått i backen här.

Wasserstation-tunneln: En tunnel under järnvägen Wengernalpbahn som utgör en del av den ikoniska banan.

Källa: lauberhorn.ch

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025