Utrikes

Kan Trump ta upp kampen med Kinas skeppsbyggare?

Andrew Thornebrooke
loadingSkeppsbygge pågår vid ett varv i Taicang i Jiangsuprovinsen i Kina, den 16 januari. STR/AFP via Getty Images
Skeppsbygge pågår vid ett varv i Taicang i Jiangsuprovinsen i Kina, den 16 januari. STR/AFP via Getty Images

USA:s president Donald Trump vill sätta fart på den inhemska varvsindustrin. Ett nytt kontor och regler för att uppmuntra tillväxten har inrättats. Syftet är att försöka ta sig an Kinas enorma dominans. Det handlar både om kommersiell och militär produktion.

United States Office of Shipbuilding, som kontoret ska heta, kommer att samordna åtgärder för att stärka landets krisande varvsindustri, samtidigt som administrationen utfärdar höga avgifter för kommersiella operatörer av kinesisktillverkade fartyg.

– För att stärka vår försvarsindustriella bas kommer vi också att återuppliva den amerikanska varvsindustrin, inklusive kommersiell och militär varvsindustri, sade Trump i ett tal till kongressen den 4 mars.

Kina dominerar varvsindustrin

53,3 procent av världens oceangående handelsfartyg byggs i Kina. Näst störst producent är Sydkorea (29,1 procent), därefter Japan (13,1 procent). Övriga länder förutom USA uppgår till 4,4 procent. USA producerar mindre än 0,1 procent. Kina, däremot, producerar alltså mer av världens oceangående handelsfartyg än alla andra länder tillsammans. Källa: S&P Global Sea-web. Foto: STR/AFP via Getty Images.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Utrikes

Kan Trump ta upp kampen med Kinas skeppsbyggare?

Andrew Thornebrooke
loadingSkeppsbygge pågår vid ett varv i Taicang i Jiangsuprovinsen i Kina, den 16 januari. STR/AFP via Getty Images
Skeppsbygge pågår vid ett varv i Taicang i Jiangsuprovinsen i Kina, den 16 januari. STR/AFP via Getty Images

USA:s president Donald Trump vill sätta fart på den inhemska varvsindustrin. Ett nytt kontor och regler för att uppmuntra tillväxten har inrättats. Syftet är att försöka ta sig an Kinas enorma dominans. Det handlar både om kommersiell och militär produktion.

United States Office of Shipbuilding, som kontoret ska heta, kommer att samordna åtgärder för att stärka landets krisande varvsindustri, samtidigt som administrationen utfärdar höga avgifter för kommersiella operatörer av kinesisktillverkade fartyg.

– För att stärka vår försvarsindustriella bas kommer vi också att återuppliva den amerikanska varvsindustrin, inklusive kommersiell och militär varvsindustri, sade Trump i ett tal till kongressen den 4 mars.

Kina dominerar varvsindustrin

53,3 procent av världens oceangående handelsfartyg byggs i Kina. Näst störst producent är Sydkorea (29,1 procent), därefter Japan (13,1 procent). Övriga länder förutom USA uppgår till 4,4 procent. USA producerar mindre än 0,1 procent. Kina, däremot, producerar alltså mer av världens oceangående handelsfartyg än alla andra länder tillsammans. Källa: S&P Global Sea-web. Foto: STR/AFP via Getty Images.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025