loadingSkador har upptäckts på två telekommunikationskablar som ligger på Östersjöns botten, C-Lion 1 går mellan Finland och Tyskland och BCS East-West går mellan Litauen och Sverige. Foto: Anders Humlebo/TT
Skador har upptäckts på två telekommunikationskablar som ligger på Östersjöns botten, C-Lion 1 går mellan Finland och Tyskland och BCS East-West går mellan Litauen och Sverige. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

Kabelägaren: ”Mysko hur den gått sönder”

Cornelia Mikaelsson / TT

Inga störningar i telekommunikationen har märkts av i samband med den trasiga kabeln mellan Sverige och Litauen. Om vädret tillåter kan den vara reparerad redan nästa vecka.

– Man måste ta ner bra många kablar för att det ska bli en större påverkan, säger Mattias Fridström, chef på företaget Arelion som äger kabeln.

Två fiberkablar för datatrafik i Östersjön, en mellan Finland och Tyskland och en mellan Sverige och Litauen, har på kort tid gått av eller skadats. Men när enstaka kablar skadas leds mycket av trafiken om genom alternativa vägar.

– Det är så Sveriges internettrafik är uppbyggd. Om många skulle gå sönder samtidigt kommer det att bli mycket trafik på de vägar som fungerar. Då blir det i värsta fall kö och då går det långsamt, säger Roger Gustafsson, ställföreträdande avdelningschef på Post- och telestyrelsen.

Ankare kan skada

Totalt finns det cirka 30 internationella sjökablar från Sverige och det förekommer att de skadas av misstag.

– Det kan absolut hända att sjökablar går sönder. Ett fartyg kan till exempel lägga sitt ankare på fel plats.

Post- och telestyrelsen äger inte kablar men ställer säkerhetskrav på operatörer via föreskrifter.

– Vi ser till att operatörerna har ett systematiskt säkerhetsarbete. De ska identifiera sina risker, verka för att minska dem och rapportera allvarliga störningar till oss, säger Gustafsson.

"Klara nästa vecka"

Enligt det svenska bolaget Arelion riskerar data- och telekommunikationen först att påverkas om flera kablar skulle gå sönder samtidigt.

– Skulle man börja kapa fem till sex kablar börjar det att bli knas. Sedan är det också väldigt beroende på vilka kablar som kapas. Det är relativt lite trafik som går mot Litauen. Sverige är mer beroende av kablar söder- och västerut, säger Mattias Fridström.

Det är fortsatt oklart om kabeln gått av på mitten eller om den bara skadats.

– Vi har en båt som åker i morgon (torsdag) om vädret tillåter det. Om kabeln är i två delar får vi se när vi ska reparera den. Förhoppningsvis är vi klara någon gång nästa vecka, säger Fridström.

Inte heller han anser att det är något konstigt att kablar skadas.

– Det som är mysko är hur den har gått sönder. Men det lämnar jag till polisen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSkador har upptäckts på två telekommunikationskablar som ligger på Östersjöns botten, C-Lion 1 går mellan Finland och Tyskland och BCS East-West går mellan Litauen och Sverige. Foto: Anders Humlebo/TT
Skador har upptäckts på två telekommunikationskablar som ligger på Östersjöns botten, C-Lion 1 går mellan Finland och Tyskland och BCS East-West går mellan Litauen och Sverige. Foto: Anders Humlebo/TT
Inrikes

Kabelägaren: ”Mysko hur den gått sönder”

Cornelia Mikaelsson / TT

Inga störningar i telekommunikationen har märkts av i samband med den trasiga kabeln mellan Sverige och Litauen. Om vädret tillåter kan den vara reparerad redan nästa vecka.

– Man måste ta ner bra många kablar för att det ska bli en större påverkan, säger Mattias Fridström, chef på företaget Arelion som äger kabeln.

Två fiberkablar för datatrafik i Östersjön, en mellan Finland och Tyskland och en mellan Sverige och Litauen, har på kort tid gått av eller skadats. Men när enstaka kablar skadas leds mycket av trafiken om genom alternativa vägar.

– Det är så Sveriges internettrafik är uppbyggd. Om många skulle gå sönder samtidigt kommer det att bli mycket trafik på de vägar som fungerar. Då blir det i värsta fall kö och då går det långsamt, säger Roger Gustafsson, ställföreträdande avdelningschef på Post- och telestyrelsen.

Ankare kan skada

Totalt finns det cirka 30 internationella sjökablar från Sverige och det förekommer att de skadas av misstag.

– Det kan absolut hända att sjökablar går sönder. Ett fartyg kan till exempel lägga sitt ankare på fel plats.

Post- och telestyrelsen äger inte kablar men ställer säkerhetskrav på operatörer via föreskrifter.

– Vi ser till att operatörerna har ett systematiskt säkerhetsarbete. De ska identifiera sina risker, verka för att minska dem och rapportera allvarliga störningar till oss, säger Gustafsson.

"Klara nästa vecka"

Enligt det svenska bolaget Arelion riskerar data- och telekommunikationen först att påverkas om flera kablar skulle gå sönder samtidigt.

– Skulle man börja kapa fem till sex kablar börjar det att bli knas. Sedan är det också väldigt beroende på vilka kablar som kapas. Det är relativt lite trafik som går mot Litauen. Sverige är mer beroende av kablar söder- och västerut, säger Mattias Fridström.

Det är fortsatt oklart om kabeln gått av på mitten eller om den bara skadats.

– Vi har en båt som åker i morgon (torsdag) om vädret tillåter det. Om kabeln är i två delar får vi se när vi ska reparera den. Förhoppningsvis är vi klara någon gång nästa vecka, säger Fridström.

Inte heller han anser att det är något konstigt att kablar skadas.

– Det som är mysko är hur den har gått sönder. Men det lämnar jag till polisen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024