loadingFartyget Eagle S misstänks ligga bakom en rad förstörda kablar mellan Finland och Estland. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Fartyget Eagle S misstänks ligga bakom en rad förstörda kablar mellan Finland och Estland. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Inrikes

Inspektion inledd – Eagle S kan tas ur drift

TT

Transport- och kommunikationsverket Traficom har inlett en så kallad hamnstatskontroll av tankfartyget Eagle S, rapporterar Hufvudstadsbladet.

Syftet är att utreda om fartyget uppfyller de krav som ställs i internationella konventioner och förhindra att flaggstater kringgår regler.

”Inspektionen av Eagle S är en rutinåtgärd, men den kan ta flera dagar. Vi genomför inspektionen så att polisens operation och utredning inte störs”, uppger Traficoms sjöfartsdirektör Sanna Sonninen i ett pressmeddelande enligt Hufvudstadsbladet.

Om kontrollen visar allvarliga brister kan fartyget tas ur drift fram tills att problemen är åtgärdade.

Eagle S, som är flaggat på Cooköarna och tros tillhöra den ryska skuggflottan, misstänks ligga bakom en rad förstörda undervattenskablar mellan Estland och Finland.

En åttonde besättningsman misstänks nu för brott och har belagts med reseförbud, enligt Centralkriminalpolisen, rapporterar Yle. Brottsmisstankarna är i nuläget grovt sabotage och grovt telekommunikationsbrott.

Vid en tidigare hamnstatskontroll av tankfartyget konstaterades brister i bland annat brandsäkerheten och i personalens sanitära förhållanden, skriver den finska nyhetsbyrån STT med hänvisning till organisationen Paris Mou, som främjar en enhetlig hamnstatskontroll.

Andra problem observerades också. Till exempel var alla dörrar inte vattentäta.

Den tidigare inspektionen gjordes i Antwerpen, Belgien i juni 2023, då fartyget var flaggat i Marshallöarna och gick under namnet Norstar Intrepid.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFartyget Eagle S misstänks ligga bakom en rad förstörda kablar mellan Finland och Estland. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Fartyget Eagle S misstänks ligga bakom en rad förstörda kablar mellan Finland och Estland. Arkivbild. Foto: Jussi Nukari/AP/TT
Inrikes

Inspektion inledd – Eagle S kan tas ur drift

TT

Transport- och kommunikationsverket Traficom har inlett en så kallad hamnstatskontroll av tankfartyget Eagle S, rapporterar Hufvudstadsbladet.

Syftet är att utreda om fartyget uppfyller de krav som ställs i internationella konventioner och förhindra att flaggstater kringgår regler.

”Inspektionen av Eagle S är en rutinåtgärd, men den kan ta flera dagar. Vi genomför inspektionen så att polisens operation och utredning inte störs”, uppger Traficoms sjöfartsdirektör Sanna Sonninen i ett pressmeddelande enligt Hufvudstadsbladet.

Om kontrollen visar allvarliga brister kan fartyget tas ur drift fram tills att problemen är åtgärdade.

Eagle S, som är flaggat på Cooköarna och tros tillhöra den ryska skuggflottan, misstänks ligga bakom en rad förstörda undervattenskablar mellan Estland och Finland.

En åttonde besättningsman misstänks nu för brott och har belagts med reseförbud, enligt Centralkriminalpolisen, rapporterar Yle. Brottsmisstankarna är i nuläget grovt sabotage och grovt telekommunikationsbrott.

Vid en tidigare hamnstatskontroll av tankfartyget konstaterades brister i bland annat brandsäkerheten och i personalens sanitära förhållanden, skriver den finska nyhetsbyrån STT med hänvisning till organisationen Paris Mou, som främjar en enhetlig hamnstatskontroll.

Andra problem observerades också. Till exempel var alla dörrar inte vattentäta.

Den tidigare inspektionen gjordes i Antwerpen, Belgien i juni 2023, då fartyget var flaggat i Marshallöarna och gick under namnet Norstar Intrepid.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025