Inlämningsuppgifter har minskat kunskaperna i skolan. Kombineras det med digitala verktyg gör vissa elever lite arbete och skriver i stället av och ändrar och lämnar sedan in uppgiften. Skolans mål är att elever ska ta eget ansvar, planera sina studier och sträva efter livslångt lärande. Menar vi allvar med målen får vi inte samtidigt erbjuda eleverna möjlighet att kringgå dem.
Idag är inlämningsuppgifter en mycket vanlig arbetsform i skolan, kanske den dominerande. Att använda inlämningsuppgifter i stället för muntligt förhör eller skriftligt prov kunde framstå som en intressant metod på 1970-talet och beskrevs ofta som aktiv. Vissa inlämningsuppgifter krävde att eleverna skulle använda uppslagsböcker och flera källor för att skriva sin text. Att lyssna på lärarens förklaring och lära sig det som stod i läroboken ansågs däremot som passivt. Tanken var att eleverna skulle lära sig djupt det område som de skrivit om och sedan kunna överföra den kunskapen till andra områden. Det var emellertid aldrig bevisat att sådant överförande var möjligt.