Bara pappor, söner och bröder. Inga mammor, döttrar eller systrar. I bokhyllorna endast religiösa skrifter.
Så ser det ut i en specialutgiven Ikeabroschyr som distribuerats till strängt ortodoxa (haredim) judar i Israel, rapporterar Jerusalem Post.
Ikea Israel motiverar broschyren, som är mycket tunnare än en vanlig Ikeakatalog, med att företaget fått förfrågningar och velat erbjuda ”produkter och lösningar” i enlighet med haredims livsstil.
– Ikea Sverige står för de många människorna och vi vill visa respekt för olikheter och lokala traditioner och behov men också respekt för att inte diskriminera. Vi är övertygade om att de båda är möjliga att förena, säger Ikea Sveriges pressansvarige Jakob Holmström till Dagens Nyheter.
I Sverige brukar Ikea nöja sig med katalogen, det är ovanligt med lokalt anpassade broschyrer.
– I Sverige gör vi det bara ibland, kopplat till erbjudanden, säger Daniela Rogosic, Ikea Sveriges kommunikationschef, till TT.
(TT)