loadingTyvärr funkar inte det heller i glesbygden. Foto: Privat
Tyvärr funkar inte det heller i glesbygden. Foto: Privat
Krönika

Hur åker man kollektivt utan kollektivtrafik?

Inez Abrahamzon

Det är både dyrt och orättvist att vara glesbygdsbo. Om krisen kommer behöver vi mer än en bok i brevlådan från MSB. Trots att vi bor i ett land med så olika geografiska och demografiska förutsättningar utgår centrala beslut från storstadsnormer. Sjukresor till exempel, när ska poletten trilla ner, att det inte går att åka kollektivt när den möjligheten inte finns.

Bakom den politiska fasaden om likvärdighet ökar klyftorna och orättvisorna. Tunnelseende präglar allt från elpriser till skolpolitik. Det sker i stort och i smått. Jag måste erkänna att inte ens jag, som bott många år i glesbygd, hade en aning om att till och med hålet för posten i brevlådorna är olika. Jag blev varse det när min son skulle hjälpa en företagare att posta en leverans i byns brevlåda. Det gick inte! För att posta försändelsen behövde han åka till närmaste tätort. Fem mil blev det. När jag senare berättade för företagaren att öppningen i brevlådan i just min hemby var för liten, skrattade hon och sade: ”Så är det i alla byar jag känner till. Jag måste själv åka in till tätorten.” Sex mil blir det.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTyvärr funkar inte det heller i glesbygden. Foto: Privat
Tyvärr funkar inte det heller i glesbygden. Foto: Privat
Krönika

Hur åker man kollektivt utan kollektivtrafik?

Inez Abrahamzon

Det är både dyrt och orättvist att vara glesbygdsbo. Om krisen kommer behöver vi mer än en bok i brevlådan från MSB. Trots att vi bor i ett land med så olika geografiska och demografiska förutsättningar utgår centrala beslut från storstadsnormer. Sjukresor till exempel, när ska poletten trilla ner, att det inte går att åka kollektivt när den möjligheten inte finns.

Bakom den politiska fasaden om likvärdighet ökar klyftorna och orättvisorna. Tunnelseende präglar allt från elpriser till skolpolitik. Det sker i stort och i smått. Jag måste erkänna att inte ens jag, som bott många år i glesbygd, hade en aning om att till och med hålet för posten i brevlådorna är olika. Jag blev varse det när min son skulle hjälpa en företagare att posta en leverans i byns brevlåda. Det gick inte! För att posta försändelsen behövde han åka till närmaste tätort. Fem mil blev det. När jag senare berättade för företagaren att öppningen i brevlådan i just min hemby var för liten, skrattade hon och sade: ”Så är det i alla byar jag känner till. Jag måste själv åka in till tätorten.” Sex mil blir det.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024