I dag trillar tusentals orange kuvert, med årsbesked om den allmänna pensionen, ned i svenskarnas brevlådor. Det är ett tillfälle för oseriösa aktörer att kontakta pensionssparare.
Över en halv miljon känner sig lurade av oseriösa telefonrådgivare, visar en Sifo-undersökning.
Trots att Pensionsmyndigheten har uppmärksammat risken för bedrägerier och säkrat tillgången till pensionssystemet, finns det fortfarande en utbredd risk att bli lurad på sin premiepension, säger Johan Florén, kommunikationschef på statliga fonden AP7 Såfa.
– Det är uppseendeväckande hur många svenska som upplever att de har blivit lurade. Förr var det vanligare att lurendrejare tog betalt för rådgivning. Men nu kan det också ske grövre fall där oseriösa aktörer ber om personens bank-id, flyttar premiepensionen till nya fonder och därefter försvinner pengarna, säger han.
Även om Sifo-mätningen visar att antalet klagomål mot bedragare har ökat, har polisen inte sett några indikationer på brott.
– Att ringa upp och erbjuda personer att byta fond är inget konstigt i sig. Bank-id är fullkomligt säkert. Det handlar om den mänskliga faktorn. Du får inte lämna ut dina inloggningsuppgifter till någon, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter.
(TT)
Fem varningstecken på oseriösa telefonrådgivare |
Förvaltaren ber dig lämna ut koder. Du erbjuds en bättre avkastning utan att nämna tillkommande avgifter. Personen erbjuder sig att göra ett fondbyte åt dig. Sedan 2014 får en förvaltare bara ge rekommendationer. Förvaltaren vill skicka gratis rådgivning. Det kan innebära att du förbinder dig till något utan din vetskap. Rådgivaren påstår att de samarbetar med Pensionsmyndigheten. Källa: AP7 Såfa |