loadingSkistars huvudkontor i Sälen. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Skistars huvudkontor i Sälen. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Rekordvinst för Skistar: Prioriterar fjällen

TT

En jul- och nyårshelg med många lediga dagar, plus en svag krona som lockar utländska besökare och får svenskar att semestra på hemmaplan. Det är några av ingredienserna i det rekordstarka kvartal som Skistar nu presenterat.

Skistar ökade sin vinst med 13 procent till 1,2 miljarder kronor under andra kvartalet, det vill säga perioden 1 december–28 februari 2024/2025.

Det samtidigt som omsättningen steg med 6 procent till nästan 2,8 miljarder kronor.

– Trots det oroliga omvärldsläget så ser vi att fjällen fortsätter att vara prioriterat som en familjesemester. Det började egentligen vid jul och nyår när vi nådde en beläggning på 99 procent och sedan har det fortsatt hela vägen till sportlovsveckorna, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Han beskriver rörelseresultatet som "det bästa i bolagets historia".

Den rekordstarka perioden började med den gynnsamma kalendern kring jul och nyår med många röda dagar. Samtidigt har den svenska kronan varit svag, vilket gynnat Skistar på flera sätt.

– Vi får fler internationella gäster som intresserar sig för Sverige för den svaga kronan men vi får också många svenskar som väljer att stanna hemma för att det helt enkelt är för dyrt att åka utomlands, säger Stefan Sjöstrand.

För kommande vintersäsong, 2025-26, är bokningsläget 5 procent högre jämfört med samma period föregående år och 15 procent av säsongens volymer är bokade.

Skistar fortsätter den närmaste framtiden sin strategi med att investera i det bolaget kallar för gästupplevelsen. Det handlar bland annat om en ny gondollift i Trysil, ett nytt skidområde i Vemdalen samt en ny lift i Åre Björnen.

Investeringarna innebär höjda priser för Skistars gäster.

– Vi har haft en prisökning ganska generellt på mellan 3-5 procent på våra produkter de senaste åren. För oss är det viktigt att vi kan balansera våra kostnader så klart. Vi ser att det är våra gäster beredda att betala för när vi får en bra kvalitet och en bra gästupplevelse, säger Stefan Sjöstrand.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingSkistars huvudkontor i Sälen. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Skistars huvudkontor i Sälen. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Rekordvinst för Skistar: Prioriterar fjällen

TT

En jul- och nyårshelg med många lediga dagar, plus en svag krona som lockar utländska besökare och får svenskar att semestra på hemmaplan. Det är några av ingredienserna i det rekordstarka kvartal som Skistar nu presenterat.

Skistar ökade sin vinst med 13 procent till 1,2 miljarder kronor under andra kvartalet, det vill säga perioden 1 december–28 februari 2024/2025.

Det samtidigt som omsättningen steg med 6 procent till nästan 2,8 miljarder kronor.

– Trots det oroliga omvärldsläget så ser vi att fjällen fortsätter att vara prioriterat som en familjesemester. Det började egentligen vid jul och nyår när vi nådde en beläggning på 99 procent och sedan har det fortsatt hela vägen till sportlovsveckorna, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Han beskriver rörelseresultatet som "det bästa i bolagets historia".

Den rekordstarka perioden började med den gynnsamma kalendern kring jul och nyår med många röda dagar. Samtidigt har den svenska kronan varit svag, vilket gynnat Skistar på flera sätt.

– Vi får fler internationella gäster som intresserar sig för Sverige för den svaga kronan men vi får också många svenskar som väljer att stanna hemma för att det helt enkelt är för dyrt att åka utomlands, säger Stefan Sjöstrand.

För kommande vintersäsong, 2025-26, är bokningsläget 5 procent högre jämfört med samma period föregående år och 15 procent av säsongens volymer är bokade.

Skistar fortsätter den närmaste framtiden sin strategi med att investera i det bolaget kallar för gästupplevelsen. Det handlar bland annat om en ny gondollift i Trysil, ett nytt skidområde i Vemdalen samt en ny lift i Åre Björnen.

Investeringarna innebär höjda priser för Skistars gäster.

– Vi har haft en prisökning ganska generellt på mellan 3-5 procent på våra produkter de senaste åren. För oss är det viktigt att vi kan balansera våra kostnader så klart. Vi ser att det är våra gäster beredda att betala för när vi får en bra kvalitet och en bra gästupplevelse, säger Stefan Sjöstrand.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025