Google ändrar sig. Spårningen av vad användare på internet gör blir kvar. Beslutet att inte ta bort de så kallade kakorna får stor effekt på annonsmarknaden – en mångmiljardindustri och grundpelare för Google.
För ett par år sedan meddelade Google att bolaget tänkte sluta med kakor i sin webbläsare Chrome. I stället skulle en ny lösning, kallad "privacy sandbox", byggas. "Sandlådan" är en slags skyddad sfär där användarnas spår online skärmas av och inte delas med alla som vill köpa den, som är fallet med kakor.
Men i måndags meddelade Google att sandlådebygget pausas. I stället vill internetjätten fortsätta med spårningen som den fungerar i nuläget.
– Det här ska ses i ljuset av att en datalag, eprivacy, har förhalats i flera år och nu närmast är för daterad. Google lär därmed inte känna samma behov av att få bort kakorna, säger Peter Mackhé, medieexpert på intresseorganisationen Sveriges annonsörer.
Kritiken mot både kakor och Googles sandlåda har kommit från flera håll. Integritetskränkande, hävdar vissa. Konkurrensfördel, menar andra. Andra stora aktörer online, som Microsoft och Apple, har gått en bitvis annan väg och redan låtit användare själva välja om de vill bli spårade eller inte när de använder respektive företags tjänster.
– Sedan är det alltid en närmast filosofisk diskussion om huruvida du verkligen inte blir spårad ändå, säger Peter Mackhé.
Kan byta ställning igen
2020 kom över 80 procent av Googles moderbolag Alphabets intäkter från deras annonsnätverk, enligt CNBC. Pengamässigt handlade det om 147 miljarder dollar.
Googles särställning på toppen av internetpyramiden gör också att företaget kan byta fot relativt snabbt, om åsiktsvindarna skulle börja blåsa åt ett nytt håll.
– De försöker hålla sig "on par" med lagstiftningen. Skulle det komma ny lagstiftning kan de byta spår igen, säger Peter Mackhé.
Googles skifte flyttar tillbaka spelreglerna för de företag som jobbat för en kakfri framtid online.
– Google gör inte det här som någon välgärning. De har det största annonssystemet. Och annonsörerna vill ju kunna spåra och sälja prylar. Så att allt funkar som det alltid har gjort gör nog att många är nöjda och glada.