loadingGoogle gör en komplett u-sväng när det gäller så kallade kakor online. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT
Google gör en komplett u-sväng när det gäller så kallade kakor online. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT
Utrikes

Google gör u-sväng – behåller kakorna

Marcus Alexandersson/TT

Google ändrar sig. Spårningen av vad användare på internet gör blir kvar. Beslutet att inte ta bort de så kallade kakorna får stor effekt på annonsmarknaden – en mångmiljardindustri och grundpelare för Google.

För ett par år sedan meddelade Google att bolaget tänkte sluta med kakor i sin webbläsare Chrome. I stället skulle en ny lösning, kallad "privacy sandbox", byggas. "Sandlådan" är en slags skyddad sfär där användarnas spår online skärmas av och inte delas med alla som vill köpa den, som är fallet med kakor.

Men i måndags meddelade Google att sandlådebygget pausas. I stället vill internetjätten fortsätta med spårningen som den fungerar i nuläget.

– Det här ska ses i ljuset av att en datalag, eprivacy, har förhalats i flera år och nu närmast är för daterad. Google lär därmed inte känna samma behov av att få bort kakorna, säger Peter Mackhé, medieexpert på intresseorganisationen Sveriges annonsörer.

Kritiken mot både kakor och Googles sandlåda har kommit från flera håll. Integritetskränkande, hävdar vissa. Konkurrensfördel, menar andra. Andra stora aktörer online, som Microsoft och Apple, har gått en bitvis annan väg och redan låtit användare själva välja om de vill bli spårade eller inte när de använder respektive företags tjänster.

– Sedan är det alltid en närmast filosofisk diskussion om huruvida du verkligen inte blir spårad ändå, säger Peter Mackhé.

Kan byta ställning igen

2020 kom över 80 procent av Googles moderbolag Alphabets intäkter från deras annonsnätverk, enligt CNBC. Pengamässigt handlade det om 147 miljarder dollar.

Googles särställning på toppen av internetpyramiden gör också att företaget kan byta fot relativt snabbt, om åsiktsvindarna skulle börja blåsa åt ett nytt håll.

– De försöker hålla sig "on par" med lagstiftningen. Skulle det komma ny lagstiftning kan de byta spår igen, säger Peter Mackhé.

Googles skifte flyttar tillbaka spelreglerna för de företag som jobbat för en kakfri framtid online.

– Google gör inte det här som någon välgärning. De har det största annonssystemet. Och annonsörerna vill ju kunna spåra och sälja prylar. Så att allt funkar som det alltid har gjort gör nog att många är nöjda och glada.

Olika sorters kakor

Varje gång du besöker en sajt sparas en cookie (kaka) på din enhet. Svensk lag kräver att du informeras och aktivt accepterar detta.

Förstapartskakor, information från när du varit inloggad på en sajt, är ovanligare än tredjepartskakor. Tredjepartskakor är något förenklat uppgifter om dina surfvanor som säljs vidare mellan olika företag.

Alla kakor, kombinerat med andra system, används för att kartlägga dig online och gör det möjligt för företag att hitta annonser som du förmodligen kommer interagera med.

De senaste åren har det på olika håll debatterats om vem som bör äga rätten till datan som sparas om användare och hur den får säljas vidare.

Det går att, genom att läsa det finstilta, neka åtkomst för kakor på de flesta sajter. Det går även att använda tredjepartsprogram som gör samma sak.

Att tacka nej till kakor innebär i de allra flesta fall att man ändå kan använda sajten eller tjänsten, men utan att bli "spårad". Det är dock inget hundraprocentigt skydd för den som vill vara helt anonym online.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingGoogle gör en komplett u-sväng när det gäller så kallade kakor online. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT
Google gör en komplett u-sväng när det gäller så kallade kakor online. Arkivbild. Foto: Richard Drew/AP/TT
Utrikes

Google gör u-sväng – behåller kakorna

Marcus Alexandersson/TT

Google ändrar sig. Spårningen av vad användare på internet gör blir kvar. Beslutet att inte ta bort de så kallade kakorna får stor effekt på annonsmarknaden – en mångmiljardindustri och grundpelare för Google.

För ett par år sedan meddelade Google att bolaget tänkte sluta med kakor i sin webbläsare Chrome. I stället skulle en ny lösning, kallad "privacy sandbox", byggas. "Sandlådan" är en slags skyddad sfär där användarnas spår online skärmas av och inte delas med alla som vill köpa den, som är fallet med kakor.

Men i måndags meddelade Google att sandlådebygget pausas. I stället vill internetjätten fortsätta med spårningen som den fungerar i nuläget.

– Det här ska ses i ljuset av att en datalag, eprivacy, har förhalats i flera år och nu närmast är för daterad. Google lär därmed inte känna samma behov av att få bort kakorna, säger Peter Mackhé, medieexpert på intresseorganisationen Sveriges annonsörer.

Kritiken mot både kakor och Googles sandlåda har kommit från flera håll. Integritetskränkande, hävdar vissa. Konkurrensfördel, menar andra. Andra stora aktörer online, som Microsoft och Apple, har gått en bitvis annan väg och redan låtit användare själva välja om de vill bli spårade eller inte när de använder respektive företags tjänster.

– Sedan är det alltid en närmast filosofisk diskussion om huruvida du verkligen inte blir spårad ändå, säger Peter Mackhé.

Kan byta ställning igen

2020 kom över 80 procent av Googles moderbolag Alphabets intäkter från deras annonsnätverk, enligt CNBC. Pengamässigt handlade det om 147 miljarder dollar.

Googles särställning på toppen av internetpyramiden gör också att företaget kan byta fot relativt snabbt, om åsiktsvindarna skulle börja blåsa åt ett nytt håll.

– De försöker hålla sig "on par" med lagstiftningen. Skulle det komma ny lagstiftning kan de byta spår igen, säger Peter Mackhé.

Googles skifte flyttar tillbaka spelreglerna för de företag som jobbat för en kakfri framtid online.

– Google gör inte det här som någon välgärning. De har det största annonssystemet. Och annonsörerna vill ju kunna spåra och sälja prylar. Så att allt funkar som det alltid har gjort gör nog att många är nöjda och glada.

Olika sorters kakor

Varje gång du besöker en sajt sparas en cookie (kaka) på din enhet. Svensk lag kräver att du informeras och aktivt accepterar detta.

Förstapartskakor, information från när du varit inloggad på en sajt, är ovanligare än tredjepartskakor. Tredjepartskakor är något förenklat uppgifter om dina surfvanor som säljs vidare mellan olika företag.

Alla kakor, kombinerat med andra system, används för att kartlägga dig online och gör det möjligt för företag att hitta annonser som du förmodligen kommer interagera med.

De senaste åren har det på olika håll debatterats om vem som bör äga rätten till datan som sparas om användare och hur den får säljas vidare.

Det går att, genom att läsa det finstilta, neka åtkomst för kakor på de flesta sajter. Det går även att använda tredjepartsprogram som gör samma sak.

Att tacka nej till kakor innebär i de allra flesta fall att man ändå kan använda sajten eller tjänsten, men utan att bli "spårad". Det är dock inget hundraprocentigt skydd för den som vill vara helt anonym online.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024