loadingMeta får kritik av EU. Arkivbild. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Meta får kritik av EU. Arkivbild. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Utrikes

EU ställer krav på Meta efter ny betalmodell

TT

Meta, som bland annat äger Facebook och Instagram, införde förra året en ny prenumerationsmodell som bland annat gjorde det möjligt att betala för att slippa reklam. Modellen anmäldes till EU:s nätverk för konsumentmyndigheter, CPC, som nu riktar flera krav mot företaget.

Det var i höstas som användare uppmanades att göra ett val för att fortsätta använda en del av företagets tjänster. Antingen kunde användarna acceptera att Meta samlade in personliga data för riktad reklam, eller så kunde användarna betala för att slippa reklam helt och hållet.

Flera europeiska konsumentorganisationer, bland annat Sveriges konsumenter, ansåg att tilltaget var en form av utpressning, och anmälde Meta till CPC. Nu meddelar EU-nätverket att det identifierat ett antal punkter som "potentiellt" kan bryta mot två EU-direktiv.

CPC bedömer bland annat att Meta använder ett för "oprecist" språk, och att företaget "pressat" användare att fatta ett beslut utan tillräcklig förvarning om att den nya betalmodellen var på väg.

Meta har nu fram till den 1 september på sig att redovisa åtgärder, annars kan företaget komma att mötas av sanktioner.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMeta får kritik av EU. Arkivbild. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Meta får kritik av EU. Arkivbild. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Utrikes

EU ställer krav på Meta efter ny betalmodell

TT

Meta, som bland annat äger Facebook och Instagram, införde förra året en ny prenumerationsmodell som bland annat gjorde det möjligt att betala för att slippa reklam. Modellen anmäldes till EU:s nätverk för konsumentmyndigheter, CPC, som nu riktar flera krav mot företaget.

Det var i höstas som användare uppmanades att göra ett val för att fortsätta använda en del av företagets tjänster. Antingen kunde användarna acceptera att Meta samlade in personliga data för riktad reklam, eller så kunde användarna betala för att slippa reklam helt och hållet.

Flera europeiska konsumentorganisationer, bland annat Sveriges konsumenter, ansåg att tilltaget var en form av utpressning, och anmälde Meta till CPC. Nu meddelar EU-nätverket att det identifierat ett antal punkter som "potentiellt" kan bryta mot två EU-direktiv.

CPC bedömer bland annat att Meta använder ett för "oprecist" språk, och att företaget "pressat" användare att fatta ett beslut utan tillräcklig förvarning om att den nya betalmodellen var på väg.

Meta har nu fram till den 1 september på sig att redovisa åtgärder, annars kan företaget komma att mötas av sanktioner.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024