Meta, som bland annat äger Facebook och Instagram, införde förra året en ny prenumerationsmodell som bland annat gjorde det möjligt att betala för att slippa reklam. Modellen anmäldes till EU:s nätverk för konsumentmyndigheter, CPC, som nu riktar flera krav mot företaget.
Det var i höstas som användare uppmanades att göra ett val för att fortsätta använda en del av företagets tjänster. Antingen kunde användarna acceptera att Meta samlade in personliga data för riktad reklam, eller så kunde användarna betala för att slippa reklam helt och hållet.
Flera europeiska konsumentorganisationer, bland annat Sveriges konsumenter, ansåg att tilltaget var en form av utpressning, och anmälde Meta till CPC. Nu meddelar EU-nätverket att det identifierat ett antal punkter som "potentiellt" kan bryta mot två EU-direktiv.
CPC bedömer bland annat att Meta använder ett för "oprecist" språk, och att företaget "pressat" användare att fatta ett beslut utan tillräcklig förvarning om att den nya betalmodellen var på väg.
Meta har nu fram till den 1 september på sig att redovisa åtgärder, annars kan företaget komma att mötas av sanktioner.