loadingMed sin tidlösa design och imponerande tekniska specifikationer har P1800 blivit en älskad klassiker som fortsätter att närmast trollbinda bilentusiaster världen över. Volvo P1800 är känd för sin slanka och sportiga siluett. Den har en lång front med en kort bakdel, vilket ger bilen ett aggressivt men ändå elegant utseende. De rundade formerna och den låga taklinjen bidrar till bilens aerodynamik och stil. Frontgrillen har en distinkt Volvo-logotyp och de stora strålkastarna ger bilen en uttrycksfull look. Färgalternativen varierade under åren, men klassiska färger som röd, vit och grön är de mest eftertraktade bland samlare i dag. Lacken var av hög kvalitet, vilket hjälpte bilen att behålla sitt utseende genom åren. Volvo P1800 kom initialt med en 1,8-liters fyrcylindrig motor, vilket gav en effekt på omkring 100 hästkrafter. Detta var en bra prestanda för sin tid och gav bilen en toppfart på cirka 185 km/h. Med en manuell växellåda var acceleration från 0 till 100 km/h möjlig på omkring 10 sekunder. Under åren uppgraderades motorn till en 2,0-liters variant med insprutning i P1800E-modellen, vilket ökade effekten till omkring 130 hästkrafter. Denna uppgradering förbättrade inte bara prestandan, utan också bränsleekonomin. P1800:S Chassi är robust och välbyggt, vilket ger en stabil körupplevelse. Bilen har en dubbel A-upphängning fram och en bladfjäder bak, vilket ger en fin balans mellan komfort och sportig känsla. Den låga tyngdpunkten bidrar också till bättre köregenskaper, särskilt i kurvor. Bromssystemet var också avancerat för sin tid, med skivbromsar fram och trumbromsar bak, vilket gav bilen bra bromsprestanda. P1800 var inte bara en estetiskt tilltalande bil, utan även en teknologisk framgång. Volvo var en av de första tillverkarna att introducera säkerhetsfunktioner som trepunktsbälten och en styv kaross-struktur för att skydda passagerarna vid kollisioner. Dessa funktioner var banbrytande för sin tid och har sedan dess blivit standard inom bilindustrin.
Foto: Volvo Car Group
Med sin tidlösa design och imponerande tekniska specifikationer har P1800 blivit en älskad klassiker som fortsätter att närmast trollbinda bilentusiaster världen över. Volvo P1800 är känd för sin slanka och sportiga siluett. Den har en lång front med en kort bakdel, vilket ger bilen ett aggressivt men ändå elegant utseende. De rundade formerna och den låga taklinjen bidrar till bilens aerodynamik och stil. Frontgrillen har en distinkt Volvo-logotyp och de stora strålkastarna ger bilen en uttrycksfull look. Färgalternativen varierade under åren, men klassiska färger som röd, vit och grön är de mest eftertraktade bland samlare i dag. Lacken var av hög kvalitet, vilket hjälpte bilen att behålla sitt utseende genom åren. Volvo P1800 kom initialt med en 1,8-liters fyrcylindrig motor, vilket gav en effekt på omkring 100 hästkrafter. Detta var en bra prestanda för sin tid och gav bilen en toppfart på cirka 185 km/h. Med en manuell växellåda var acceleration från 0 till 100 km/h möjlig på omkring 10 sekunder. Under åren uppgraderades motorn till en 2,0-liters variant med insprutning i P1800E-modellen, vilket ökade effekten till omkring 130 hästkrafter. Denna uppgradering förbättrade inte bara prestandan, utan också bränsleekonomin. P1800:S Chassi är robust och välbyggt, vilket ger en stabil körupplevelse. Bilen har en dubbel A-upphängning fram och en bladfjäder bak, vilket ger en fin balans mellan komfort och sportig känsla. Den låga tyngdpunkten bidrar också till bättre köregenskaper, särskilt i kurvor. Bromssystemet var också avancerat för sin tid, med skivbromsar fram och trumbromsar bak, vilket gav bilen bra bromsprestanda. P1800 var inte bara en estetiskt tilltalande bil, utan även en teknologisk framgång. Volvo var en av de första tillverkarna att introducera säkerhetsfunktioner som trepunktsbälten och en styv kaross-struktur för att skydda passagerarna vid kollisioner. Dessa funktioner var banbrytande för sin tid och har sedan dess blivit standard inom bilindustrin. Foto: Volvo Car Group
Weekend Nr 44 vecka 44 2024

From Sweden with löv

Redaktionen

Volvo P1800, bilen som skänkte ytterligare elegans åt Mr Simon Templar, var ju faktiskt svensk. Därför sträckte man lite extra på sig när man såg bilen på tv. Och det kunde även Roger Moore göra eftersom bilen hade generösa utrymmen jämfört med konkurrenterna.

Volvo P1800 introducerades första gången 1961 som en sportbil, och produktionen pågick fram till 1973. Lanseringen av P1800 var en del av Volvos strategi att diversifiera sin produktlinje – och ta marknadsandelar från exempelvis Jaguar och MG. För att särskilja sig satsade Volvo bland annat på att erbjuda bättre ergonomi än konkurrenterna. Trots att P1800 är en sportbil, erbjuder den förvånansvärt gott om utrymme och komfort för både förare och passagerare.

Många känner till den spännande historien om den 25-årige Pelle Petterson (född 1932) – sonen till Helmer Pettersson, designansvarig på Volvo – som i slutet av 1950-talet praktiserade hos designföretaget Frua i Italien. Pelle Pettersons skisser var de som Volvo valde när de hade anlitat Frua för att rita en elegant och aerodynamisk GT-bil, som skulle vara efterföljare till sportmodellen Volvo Sport (P1900). Att det var Pelle Pettersson, som ju är betydligt mer känd för sina båtmodeller, som hade ritat bilen hölls dock hemligt fram till slutet av 1990-talet. Anledningen var att Volvo inte tyckte att det skulle falla i god jord om man gick ut och berättade att det var en okänd yngling som hade ritat modellen som skulle ge Ferrari och de andra legendariska märkena en match om köparna.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMed sin tidlösa design och imponerande tekniska specifikationer har P1800 blivit en älskad klassiker som fortsätter att närmast trollbinda bilentusiaster världen över. Volvo P1800 är känd för sin slanka och sportiga siluett. Den har en lång front med en kort bakdel, vilket ger bilen ett aggressivt men ändå elegant utseende. De rundade formerna och den låga taklinjen bidrar till bilens aerodynamik och stil. Frontgrillen har en distinkt Volvo-logotyp och de stora strålkastarna ger bilen en uttrycksfull look. Färgalternativen varierade under åren, men klassiska färger som röd, vit och grön är de mest eftertraktade bland samlare i dag. Lacken var av hög kvalitet, vilket hjälpte bilen att behålla sitt utseende genom åren. Volvo P1800 kom initialt med en 1,8-liters fyrcylindrig motor, vilket gav en effekt på omkring 100 hästkrafter. Detta var en bra prestanda för sin tid och gav bilen en toppfart på cirka 185 km/h. Med en manuell växellåda var acceleration från 0 till 100 km/h möjlig på omkring 10 sekunder. Under åren uppgraderades motorn till en 2,0-liters variant med insprutning i P1800E-modellen, vilket ökade effekten till omkring 130 hästkrafter. Denna uppgradering förbättrade inte bara prestandan, utan också bränsleekonomin. P1800:S Chassi är robust och välbyggt, vilket ger en stabil körupplevelse. Bilen har en dubbel A-upphängning fram och en bladfjäder bak, vilket ger en fin balans mellan komfort och sportig känsla. Den låga tyngdpunkten bidrar också till bättre köregenskaper, särskilt i kurvor. Bromssystemet var också avancerat för sin tid, med skivbromsar fram och trumbromsar bak, vilket gav bilen bra bromsprestanda. P1800 var inte bara en estetiskt tilltalande bil, utan även en teknologisk framgång. Volvo var en av de första tillverkarna att introducera säkerhetsfunktioner som trepunktsbälten och en styv kaross-struktur för att skydda passagerarna vid kollisioner. Dessa funktioner var banbrytande för sin tid och har sedan dess blivit standard inom bilindustrin.
Foto: Volvo Car Group
Med sin tidlösa design och imponerande tekniska specifikationer har P1800 blivit en älskad klassiker som fortsätter att närmast trollbinda bilentusiaster världen över. Volvo P1800 är känd för sin slanka och sportiga siluett. Den har en lång front med en kort bakdel, vilket ger bilen ett aggressivt men ändå elegant utseende. De rundade formerna och den låga taklinjen bidrar till bilens aerodynamik och stil. Frontgrillen har en distinkt Volvo-logotyp och de stora strålkastarna ger bilen en uttrycksfull look. Färgalternativen varierade under åren, men klassiska färger som röd, vit och grön är de mest eftertraktade bland samlare i dag. Lacken var av hög kvalitet, vilket hjälpte bilen att behålla sitt utseende genom åren. Volvo P1800 kom initialt med en 1,8-liters fyrcylindrig motor, vilket gav en effekt på omkring 100 hästkrafter. Detta var en bra prestanda för sin tid och gav bilen en toppfart på cirka 185 km/h. Med en manuell växellåda var acceleration från 0 till 100 km/h möjlig på omkring 10 sekunder. Under åren uppgraderades motorn till en 2,0-liters variant med insprutning i P1800E-modellen, vilket ökade effekten till omkring 130 hästkrafter. Denna uppgradering förbättrade inte bara prestandan, utan också bränsleekonomin. P1800:S Chassi är robust och välbyggt, vilket ger en stabil körupplevelse. Bilen har en dubbel A-upphängning fram och en bladfjäder bak, vilket ger en fin balans mellan komfort och sportig känsla. Den låga tyngdpunkten bidrar också till bättre köregenskaper, särskilt i kurvor. Bromssystemet var också avancerat för sin tid, med skivbromsar fram och trumbromsar bak, vilket gav bilen bra bromsprestanda. P1800 var inte bara en estetiskt tilltalande bil, utan även en teknologisk framgång. Volvo var en av de första tillverkarna att introducera säkerhetsfunktioner som trepunktsbälten och en styv kaross-struktur för att skydda passagerarna vid kollisioner. Dessa funktioner var banbrytande för sin tid och har sedan dess blivit standard inom bilindustrin. Foto: Volvo Car Group
Weekend Nr 44 vecka 44 2024

From Sweden with löv

Redaktionen

Volvo P1800, bilen som skänkte ytterligare elegans åt Mr Simon Templar, var ju faktiskt svensk. Därför sträckte man lite extra på sig när man såg bilen på tv. Och det kunde även Roger Moore göra eftersom bilen hade generösa utrymmen jämfört med konkurrenterna.

Volvo P1800 introducerades första gången 1961 som en sportbil, och produktionen pågick fram till 1973. Lanseringen av P1800 var en del av Volvos strategi att diversifiera sin produktlinje – och ta marknadsandelar från exempelvis Jaguar och MG. För att särskilja sig satsade Volvo bland annat på att erbjuda bättre ergonomi än konkurrenterna. Trots att P1800 är en sportbil, erbjuder den förvånansvärt gott om utrymme och komfort för både förare och passagerare.

Många känner till den spännande historien om den 25-årige Pelle Petterson (född 1932) – sonen till Helmer Pettersson, designansvarig på Volvo – som i slutet av 1950-talet praktiserade hos designföretaget Frua i Italien. Pelle Pettersons skisser var de som Volvo valde när de hade anlitat Frua för att rita en elegant och aerodynamisk GT-bil, som skulle vara efterföljare till sportmodellen Volvo Sport (P1900). Att det var Pelle Pettersson, som ju är betydligt mer känd för sina båtmodeller, som hade ritat bilen hölls dock hemligt fram till slutet av 1990-talet. Anledningen var att Volvo inte tyckte att det skulle falla i god jord om man gick ut och berättade att det var en okänd yngling som hade ritat modellen som skulle ge Ferrari och de andra legendariska märkena en match om köparna.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024