Volvo P1800, bilen som skänkte ytterligare elegans åt Mr Simon Templar, var ju faktiskt svensk. Därför sträckte man lite extra på sig när man såg bilen på tv. Och det kunde även Roger Moore göra eftersom bilen hade generösa utrymmen jämfört med konkurrenterna.
Volvo P1800 introducerades första gången 1961 som en sportbil, och produktionen pågick fram till 1973. Lanseringen av P1800 var en del av Volvos strategi att diversifiera sin produktlinje – och ta marknadsandelar från exempelvis Jaguar och MG. För att särskilja sig satsade Volvo bland annat på att erbjuda bättre ergonomi än konkurrenterna. Trots att P1800 är en sportbil, erbjuder den förvånansvärt gott om utrymme och komfort för både förare och passagerare.
Många känner till den spännande historien om den 25-årige Pelle Petterson (född 1932) – sonen till Helmer Pettersson, designansvarig på Volvo – som i slutet av 1950-talet praktiserade hos designföretaget Frua i Italien. Pelle Pettersons skisser var de som Volvo valde när de hade anlitat Frua för att rita en elegant och aerodynamisk GT-bil, som skulle vara efterföljare till sportmodellen Volvo Sport (P1900). Att det var Pelle Pettersson, som ju är betydligt mer känd för sina båtmodeller, som hade ritat bilen hölls dock hemligt fram till slutet av 1990-talet. Anledningen var att Volvo inte tyckte att det skulle falla i god jord om man gick ut och berättade att det var en okänd yngling som hade ritat modellen som skulle ge Ferrari och de andra legendariska märkena en match om köparna.