loadingEn elbil från Volvo Cars. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
En elbil från Volvo Cars. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Utrikes

Förslaget: Så höga blir EU-tullarna på elbilar

TT

"Bara" nio procent på Teslabilar, medan Geelyägda Volvobilar får tullar på 19,3 procent. Så ser det reviderade förslaget på EU-tullar gentemot Kinatillverkade elbilar ut.

Förslaget kan komma att förändras innan det slutgiltigt ska klubbas och träda ikraft i november.

Andra bilföretag som samarbetat med EU-kommissionen får tullar på 21,3 procent medan övriga får en tullavgift på 36,3 procent. Tarifferna kommer ovanpå de redan existerande tio procenten som gäller export från Kina.

En faktor som gör att exempelvis Tesla och Volvo får lägre tullavgifter än andra bilar, är att Kina bedöms ge lägre subventioner till utländska bilmärken som har produktion i Kina.

Bakgrunden till tullarna är att EU anser att Kina ger statssubventionerade konkurrensfördelar till bilproduktionen i landet.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn elbil från Volvo Cars. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
En elbil från Volvo Cars. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Utrikes

Förslaget: Så höga blir EU-tullarna på elbilar

TT

"Bara" nio procent på Teslabilar, medan Geelyägda Volvobilar får tullar på 19,3 procent. Så ser det reviderade förslaget på EU-tullar gentemot Kinatillverkade elbilar ut.

Förslaget kan komma att förändras innan det slutgiltigt ska klubbas och träda ikraft i november.

Andra bilföretag som samarbetat med EU-kommissionen får tullar på 21,3 procent medan övriga får en tullavgift på 36,3 procent. Tarifferna kommer ovanpå de redan existerande tio procenten som gäller export från Kina.

En faktor som gör att exempelvis Tesla och Volvo får lägre tullavgifter än andra bilar, är att Kina bedöms ge lägre subventioner till utländska bilmärken som har produktion i Kina.

Bakgrunden till tullarna är att EU anser att Kina ger statssubventionerade konkurrensfördelar till bilproduktionen i landet.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024