loadingJulhandeln ligger i startgroparna. För dem som lider av svag ekonomi och finansiell ångest kan detta bidra till tvångsmässiga köp. Foto: Shutterstock
Julhandeln ligger i startgroparna. För dem som lider av svag ekonomi och finansiell ångest kan detta bidra till tvångsmässiga köp. Foto: Shutterstock
Inrikes

Forskning: Julhandeln ökar stress

Camilla Johansson

Julen, med handeln och jakten på julklappar till nära och kära i antågande, ökar den ekonomiska stressen hos dem med svag ekonomi och det kan leda till ogenomtänkta impulsköp. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.

Många har under flera år upplevt ekonomisk sårbarhet, inte minst till följd av inflationen. När julen närmar sig ökar stressen över att pengarna inte ska räcka till när man vill köpa julklappar till nära och kära.

Tvärtemot vad man skulle kunna tro leder detta inte per automatik till att vi planerar vår julshopping mer noggrant, och köper lite färre julklappar. Det kan i stället få som resultat att vi köper ännu fler julklappar. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde, som funnit att finansiell ångest och stress triggar impulsinköp.

Detta är finansiell ångest

Finansiell ångest uppstår vid långvariga problem med, och oro för, privatekonomin.

Det handlar alltså inte om tillfälliga ekonomiska problem.

Förutom låg inkomst kan ekonomisk stress också uppstå till följd av oväntade utgifter, eller sjukdomsperioder.

Bland dem som lider av ekonomisk stress eller ångest är det tre gånger så vanligt med psykiska problem som bland dem som har en god ekonomi.

Vid början av 2024 uppgav var tredje person att de kände stress eller oro över sin ekonomiska situation.

Lika många uppgav att de det senaste året haft svårt att klara löpande utgifter som hyra eller mat.

Störst oro kände de hushåll som hade en nettoinkomst under 25 000 kronor i månaden.

Källa: Folkhälsoinstitutet/Finansinspektionen

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJulhandeln ligger i startgroparna. För dem som lider av svag ekonomi och finansiell ångest kan detta bidra till tvångsmässiga köp. Foto: Shutterstock
Julhandeln ligger i startgroparna. För dem som lider av svag ekonomi och finansiell ångest kan detta bidra till tvångsmässiga köp. Foto: Shutterstock
Inrikes

Forskning: Julhandeln ökar stress

Camilla Johansson

Julen, med handeln och jakten på julklappar till nära och kära i antågande, ökar den ekonomiska stressen hos dem med svag ekonomi och det kan leda till ogenomtänkta impulsköp. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.

Många har under flera år upplevt ekonomisk sårbarhet, inte minst till följd av inflationen. När julen närmar sig ökar stressen över att pengarna inte ska räcka till när man vill köpa julklappar till nära och kära.

Tvärtemot vad man skulle kunna tro leder detta inte per automatik till att vi planerar vår julshopping mer noggrant, och köper lite färre julklappar. Det kan i stället få som resultat att vi köper ännu fler julklappar. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde, som funnit att finansiell ångest och stress triggar impulsinköp.

Detta är finansiell ångest

Finansiell ångest uppstår vid långvariga problem med, och oro för, privatekonomin.

Det handlar alltså inte om tillfälliga ekonomiska problem.

Förutom låg inkomst kan ekonomisk stress också uppstå till följd av oväntade utgifter, eller sjukdomsperioder.

Bland dem som lider av ekonomisk stress eller ångest är det tre gånger så vanligt med psykiska problem som bland dem som har en god ekonomi.

Vid början av 2024 uppgav var tredje person att de kände stress eller oro över sin ekonomiska situation.

Lika många uppgav att de det senaste året haft svårt att klara löpande utgifter som hyra eller mat.

Störst oro kände de hushåll som hade en nettoinkomst under 25 000 kronor i månaden.

Källa: Folkhälsoinstitutet/Finansinspektionen

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024