loadingEn eldriven Ford Mustang Mach-E. Arkivbild. Foto: Eric Gay/AP/TT
En eldriven Ford Mustang Mach-E. Arkivbild. Foto: Eric Gay/AP/TT
Utrikes

Ford däckas av elbilar – bromsar beställningar

TT

Den amerikanska fordonstillverkaren Ford uppges ha börjat drastiskt minska sina beställningar hos batterileverantörer i Kina och Sydkorea. Elbilsförlusterna bedöms kunna utradera Fords vinst på andra fordon i år.

Elbilsmarknaden är i stark inbromsning för många västerländska fordonstillverkare, i spåren av aggressiva priskrig och lägre efterfrågan.

Fords förlust per tillverkat elfordon under årets första kvartal var dubbelt så hög som i fjol och bolaget räknar med att gå med 5,5 miljarder dollar (nära 60 miljarder kronor) i förlust bara på elbilsverksamheten i år, uppger källor med insyn för Bloomberg.

Ett sätt för Ford att möta problemen är att minska tillverkningskostnaderna för batteridrivna modeller med 12 miljarder dollar.

Andra delar i planen är att sänka fordonspriserna för att möta konkurrensen, skjuta upp lanseringen av nya modeller samt att minska eller senarelägga investeringar i nya batterifabriker.

Analytiker hos Bloomberg bedömer att Fords elbilsförluster i år närapå kommer att utradera den vinst företaget väntas göra på helt eller delvis bensin-, diesel- och gasdrivna fordon.

En talesperson för Ford vill inte kommentera uppgifterna om minskade batteribeställningar och även talespersoner för leverantörerna är tystlåtna om saken.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingEn eldriven Ford Mustang Mach-E. Arkivbild. Foto: Eric Gay/AP/TT
En eldriven Ford Mustang Mach-E. Arkivbild. Foto: Eric Gay/AP/TT
Utrikes

Ford däckas av elbilar – bromsar beställningar

TT

Den amerikanska fordonstillverkaren Ford uppges ha börjat drastiskt minska sina beställningar hos batterileverantörer i Kina och Sydkorea. Elbilsförlusterna bedöms kunna utradera Fords vinst på andra fordon i år.

Elbilsmarknaden är i stark inbromsning för många västerländska fordonstillverkare, i spåren av aggressiva priskrig och lägre efterfrågan.

Fords förlust per tillverkat elfordon under årets första kvartal var dubbelt så hög som i fjol och bolaget räknar med att gå med 5,5 miljarder dollar (nära 60 miljarder kronor) i förlust bara på elbilsverksamheten i år, uppger källor med insyn för Bloomberg.

Ett sätt för Ford att möta problemen är att minska tillverkningskostnaderna för batteridrivna modeller med 12 miljarder dollar.

Andra delar i planen är att sänka fordonspriserna för att möta konkurrensen, skjuta upp lanseringen av nya modeller samt att minska eller senarelägga investeringar i nya batterifabriker.

Analytiker hos Bloomberg bedömer att Fords elbilsförluster i år närapå kommer att utradera den vinst företaget väntas göra på helt eller delvis bensin-, diesel- och gasdrivna fordon.

En talesperson för Ford vill inte kommentera uppgifterna om minskade batteribeställningar och även talespersoner för leverantörerna är tystlåtna om saken.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025