loadingAmerikabåtarna på bilden, M/S Patricia och M/S Stockholm, utgick precis som sina systerfartyg från Stigbergskajen vid emigrationskontoret – ”Amerika-” eller ”Betongskjulet” – i Göteborg med slutdestination Pir 97 vid West 57th Street i New York. Mellan dessa ändhållplatser kunde även stopp i Köpenhamn, Oslo och Halifax i Kanada ingå i rutterna. Vid New Yorks inlopp tronade den imposanta Frihetsgudinnan. Naturligtvis ville inte den framåtskridande Svenska Amerika Linien vara sämre – passagerarna som anlöpte Göteborgs hamn skulle även de välkomnas av en vacker dam. 1934 lät man resa Ivar Johnssons sjöfartsmonument ”Kvinna vid havet”, ”Sjömanshustrun”, som hon kallas i folkmun. Än i dag blickar statyn ut över Göteborgs hamn från sin kolonn vid Sjöfartsmuseet på Stigberget. Foto: Public Domain
Amerikabåtarna på bilden, M/S Patricia och M/S Stockholm, utgick precis som sina systerfartyg från Stigbergskajen vid emigrationskontoret – ”Amerika-” eller ”Betongskjulet” – i Göteborg med slutdestination Pir 97 vid West 57th Street i New York. Mellan dessa ändhållplatser kunde även stopp i Köpenhamn, Oslo och Halifax i Kanada ingå i rutterna. Vid New Yorks inlopp tronade den imposanta Frihetsgudinnan. Naturligtvis ville inte den framåtskridande Svenska Amerika Linien vara sämre – passagerarna som anlöpte Göteborgs hamn skulle även de välkomnas av en vacker dam. 1934 lät man resa Ivar Johnssons sjöfartsmonument ”Kvinna vid havet”, ”Sjömanshustrun”, som hon kallas i folkmun. Än i dag blickar statyn ut över Göteborgs hamn från sin kolonn vid Sjöfartsmuseet på Stigberget. Foto: Public Domain
Weekend Nr 42 vecka 42 2024

Flottakärlek

Redaktionen

Hos de flesta av våra äldre läsare ringer det säkert en (skepps)klocka vid åhörande av företagsnamnet Broströms, som minner om en svunnen epok då Svenska Amerika Liniens majestätiska fartyg tog svenskarna ut på de stora haven och gjorde dem världsvana.

Värmlänningen Axel Broström (1838–1905) köpte sitt första fartyg 1865, en galeas som han döpte till Mathilda, efter sin fru. En galeas är en tvåriggad skuta som var väldigt vanlig fram till andra världskriget. Om valet var riggat vet vi inte, men införskaffandet av galeasen för några tusenlappar visade sig vara ett smart val, som i förlängningen ledde ända till Amerika, där riggade val ju sägs förekomma. Med galeasen börjar Broström bedriva sjöfart. Kristinehamn var vid denna tidpunkt en viktig ort för att skeppa ut järn från de värmländska bruken. 1890 bildade Broström Ångfartygsaktiebolaget Tirfing, vilket kom att bli moderbolag i Broströmskoncernen.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAmerikabåtarna på bilden, M/S Patricia och M/S Stockholm, utgick precis som sina systerfartyg från Stigbergskajen vid emigrationskontoret – ”Amerika-” eller ”Betongskjulet” – i Göteborg med slutdestination Pir 97 vid West 57th Street i New York. Mellan dessa ändhållplatser kunde även stopp i Köpenhamn, Oslo och Halifax i Kanada ingå i rutterna. Vid New Yorks inlopp tronade den imposanta Frihetsgudinnan. Naturligtvis ville inte den framåtskridande Svenska Amerika Linien vara sämre – passagerarna som anlöpte Göteborgs hamn skulle även de välkomnas av en vacker dam. 1934 lät man resa Ivar Johnssons sjöfartsmonument ”Kvinna vid havet”, ”Sjömanshustrun”, som hon kallas i folkmun. Än i dag blickar statyn ut över Göteborgs hamn från sin kolonn vid Sjöfartsmuseet på Stigberget. Foto: Public Domain
Amerikabåtarna på bilden, M/S Patricia och M/S Stockholm, utgick precis som sina systerfartyg från Stigbergskajen vid emigrationskontoret – ”Amerika-” eller ”Betongskjulet” – i Göteborg med slutdestination Pir 97 vid West 57th Street i New York. Mellan dessa ändhållplatser kunde även stopp i Köpenhamn, Oslo och Halifax i Kanada ingå i rutterna. Vid New Yorks inlopp tronade den imposanta Frihetsgudinnan. Naturligtvis ville inte den framåtskridande Svenska Amerika Linien vara sämre – passagerarna som anlöpte Göteborgs hamn skulle även de välkomnas av en vacker dam. 1934 lät man resa Ivar Johnssons sjöfartsmonument ”Kvinna vid havet”, ”Sjömanshustrun”, som hon kallas i folkmun. Än i dag blickar statyn ut över Göteborgs hamn från sin kolonn vid Sjöfartsmuseet på Stigberget. Foto: Public Domain
Weekend Nr 42 vecka 42 2024

Flottakärlek

Redaktionen

Hos de flesta av våra äldre läsare ringer det säkert en (skepps)klocka vid åhörande av företagsnamnet Broströms, som minner om en svunnen epok då Svenska Amerika Liniens majestätiska fartyg tog svenskarna ut på de stora haven och gjorde dem världsvana.

Värmlänningen Axel Broström (1838–1905) köpte sitt första fartyg 1865, en galeas som han döpte till Mathilda, efter sin fru. En galeas är en tvåriggad skuta som var väldigt vanlig fram till andra världskriget. Om valet var riggat vet vi inte, men införskaffandet av galeasen för några tusenlappar visade sig vara ett smart val, som i förlängningen ledde ända till Amerika, där riggade val ju sägs förekomma. Med galeasen börjar Broström bedriva sjöfart. Kristinehamn var vid denna tidpunkt en viktig ort för att skeppa ut järn från de värmländska bruken. 1890 bildade Broström Ångfartygsaktiebolaget Tirfing, vilket kom att bli moderbolag i Broströmskoncernen.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025