loadingSveriges konsumenter vill bland annat se en åtstramning när det gäller marknadsföringen av krediter. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sveriges konsumenter vill bland annat se en åtstramning när det gäller marknadsföringen av krediter. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Fler i skuldfälla - ”Strama åt marknadsföringen”

Karin Rader/TT

Regeringen ska i dag presentera förslag för att motverka överskuldsättningen – men Sveriges konsumenter tror att de blir en besvikelse.

– Utredningen gick inte tillräckligt långt, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Under fredagen presenterar regeringen förslag för att motverka överskuldsättningen. Men Sveriges konsumenter som har varit med under den utredning som ligger till grund för förslagen anser inte att det är tillräckligt.

– Vi tycker att man måste strama åt marknadsföringen när det gäller de här smålånen. I dagsläget bombarderar de här kreditbolagen människor som till exempel e-handlar, fortsätter Johanna Hållén.

Sveriges konsumenter anser även att marknadsföringen av krediter bör ha samma krav som när det gäller reklam för alkohol.

– I dag så kan man ju tala om hur förmånlig krediten är, och att betalningsanmärkningar inte är ett hinder, vilket är helt oacceptabelt skulle jag vilja säga.

– Vi anser att marknadsföringen bör vara neutral och saklig.

De är även kritiska till att utredningen har föreslagit en nationell skuldrådgivningstjänst.

– Det finns en risk att man rustar ner konsumentvägledningen ute i kommunerna. Som man nu har gjort efter att den nationella konsumentupplysningen Hallå konsument infördes för ett antal år sedan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSveriges konsumenter vill bland annat se en åtstramning när det gäller marknadsföringen av krediter. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Sveriges konsumenter vill bland annat se en åtstramning när det gäller marknadsföringen av krediter. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Fler i skuldfälla - ”Strama åt marknadsföringen”

Karin Rader/TT

Regeringen ska i dag presentera förslag för att motverka överskuldsättningen – men Sveriges konsumenter tror att de blir en besvikelse.

– Utredningen gick inte tillräckligt långt, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Under fredagen presenterar regeringen förslag för att motverka överskuldsättningen. Men Sveriges konsumenter som har varit med under den utredning som ligger till grund för förslagen anser inte att det är tillräckligt.

– Vi tycker att man måste strama åt marknadsföringen när det gäller de här smålånen. I dagsläget bombarderar de här kreditbolagen människor som till exempel e-handlar, fortsätter Johanna Hållén.

Sveriges konsumenter anser även att marknadsföringen av krediter bör ha samma krav som när det gäller reklam för alkohol.

– I dag så kan man ju tala om hur förmånlig krediten är, och att betalningsanmärkningar inte är ett hinder, vilket är helt oacceptabelt skulle jag vilja säga.

– Vi anser att marknadsföringen bör vara neutral och saklig.

De är även kritiska till att utredningen har föreslagit en nationell skuldrådgivningstjänst.

– Det finns en risk att man rustar ner konsumentvägledningen ute i kommunerna. Som man nu har gjort efter att den nationella konsumentupplysningen Hallå konsument infördes för ett antal år sedan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024