Regeringen ska i dag presentera förslag för att motverka överskuldsättningen – men Sveriges konsumenter tror att de blir en besvikelse.
– Utredningen gick inte tillräckligt långt, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.
Under fredagen presenterar regeringen förslag för att motverka överskuldsättningen. Men Sveriges konsumenter som har varit med under den utredning som ligger till grund för förslagen anser inte att det är tillräckligt.
– Vi tycker att man måste strama åt marknadsföringen när det gäller de här smålånen. I dagsläget bombarderar de här kreditbolagen människor som till exempel e-handlar, fortsätter Johanna Hållén.
Sveriges konsumenter anser även att marknadsföringen av krediter bör ha samma krav som när det gäller reklam för alkohol.
– I dag så kan man ju tala om hur förmånlig krediten är, och att betalningsanmärkningar inte är ett hinder, vilket är helt oacceptabelt skulle jag vilja säga.
– Vi anser att marknadsföringen bör vara neutral och saklig.
De är även kritiska till att utredningen har föreslagit en nationell skuldrådgivningstjänst.
– Det finns en risk att man rustar ner konsumentvägledningen ute i kommunerna. Som man nu har gjort efter att den nationella konsumentupplysningen Hallå konsument infördes för ett antal år sedan.