loadingTrafikverket sätter upp fler fartkameror. Arkivbild. (Foto: Marcus Ericsson/TT)
Trafikverket sätter upp fler fartkameror. Arkivbild. (Foto: Marcus Ericsson/TT)
Inrikes

Fler fartkameror efter vägarna

Epoch Times

För tio år sedan sattes de första fartkamerorna upp längs de svenska vägarna. I dag finns det omkring 1 500 stycken och antalet växer.

– De närmaste tre åren kommer vi att sätta upp ytterligare 700 eftersom de är så effektiva när det gäller att få ner hastigheterna och de räddar mellan 20 och 30 liv om året, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, till SVT Nyheter.

Enligt Trafikverket medför kamerorna dessutom att över 70 personer per år klarar sig från att bli allvarligt skadade i trafiken.

(TT)

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTrafikverket sätter upp fler fartkameror. Arkivbild. (Foto: Marcus Ericsson/TT)
Trafikverket sätter upp fler fartkameror. Arkivbild. (Foto: Marcus Ericsson/TT)
Inrikes

Fler fartkameror efter vägarna

Epoch Times

För tio år sedan sattes de första fartkamerorna upp längs de svenska vägarna. I dag finns det omkring 1 500 stycken och antalet växer.

– De närmaste tre åren kommer vi att sätta upp ytterligare 700 eftersom de är så effektiva när det gäller att få ner hastigheterna och de räddar mellan 20 och 30 liv om året, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket, till SVT Nyheter.

Enligt Trafikverket medför kamerorna dessutom att över 70 personer per år klarar sig från att bli allvarligt skadade i trafiken.

(TT)

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024