loadingKoppar, som finns i kablar och i den anläggning som förser tåg med ström, utövar en lockelse för kriminella i jakt på snabba pengar. (Foto: Mikael Fritzon /arkivbild)
Koppar, som finns i kablar och i den anläggning som förser tåg med ström, utövar en lockelse för kriminella i jakt på snabba pengar. (Foto: Mikael Fritzon /arkivbild)
Inrikes

Färre kopparstölder längs järnvägar

TT

Landets tågtrafik störs med jämna mellanrum ordentligt av koppartjuvar. Stölderna längs med järnvägarna kostar samhället miljoner, men nu börjar Trafikverket få bukt med problemet.

– Vi ser en tydligt vikande trend av stölder, säger Christer Ahlin, chef för järnvägsunderhållet i distrikt väst, till TT.

Koppar, som finns i kablar och i den anläggning som förser tåg med ström, utövar en lockelse för kriminella i jakt på snabba pengar och mindre nogräknade skrothandlare. Stölder sker frekvent – under tisdagen var det dags igen. Trafiken genom Karlstad drabbades av omfattande störningar efter stölder.

– Det här slår ut trafiken helt och hållet, säger Christer Ahlin och berättar att stölderna kostade runt 25 miljoner kronor bara år 2014.

Kopparledningar på järnvägen stöldskyddas i Göteborg år 2013 med osynlig dna-märkt färg. (Foto: Adam Ihse / TT-arkivbild)

Kopparledningar på järnvägen stöldskyddas i Göteborg år 2013 med osynlig dna-märkt färg. (Foto: Adam Ihse / TT-arkivbild)

Ett år tidigare började Trafikverket dna-märka sin koppar i kablar och andra delar. En vätska som penslas på metallen avslöjar en unik kod, och att kopparen är märkt syns endast under ultraviolett ljus. Genom koden kan den stulna kopparen sen spåras till en specifik plats, och såväl tjuvar som oseriösa handlare kan bindas till brott.

Allt fler banor märks med medlet. Framgångsrikt, menar Christer Ahlin som påpekar att kopparpriset dessutom gått ner.

– Där stölder sker byter vi också ut koppar mot aluminium.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKoppar, som finns i kablar och i den anläggning som förser tåg med ström, utövar en lockelse för kriminella i jakt på snabba pengar. (Foto: Mikael Fritzon /arkivbild)
Koppar, som finns i kablar och i den anläggning som förser tåg med ström, utövar en lockelse för kriminella i jakt på snabba pengar. (Foto: Mikael Fritzon /arkivbild)
Inrikes

Färre kopparstölder längs järnvägar

TT

Landets tågtrafik störs med jämna mellanrum ordentligt av koppartjuvar. Stölderna längs med järnvägarna kostar samhället miljoner, men nu börjar Trafikverket få bukt med problemet.

– Vi ser en tydligt vikande trend av stölder, säger Christer Ahlin, chef för järnvägsunderhållet i distrikt väst, till TT.

Koppar, som finns i kablar och i den anläggning som förser tåg med ström, utövar en lockelse för kriminella i jakt på snabba pengar och mindre nogräknade skrothandlare. Stölder sker frekvent – under tisdagen var det dags igen. Trafiken genom Karlstad drabbades av omfattande störningar efter stölder.

– Det här slår ut trafiken helt och hållet, säger Christer Ahlin och berättar att stölderna kostade runt 25 miljoner kronor bara år 2014.

Kopparledningar på järnvägen stöldskyddas i Göteborg år 2013 med osynlig dna-märkt färg. (Foto: Adam Ihse / TT-arkivbild)

Kopparledningar på järnvägen stöldskyddas i Göteborg år 2013 med osynlig dna-märkt färg. (Foto: Adam Ihse / TT-arkivbild)

Ett år tidigare började Trafikverket dna-märka sin koppar i kablar och andra delar. En vätska som penslas på metallen avslöjar en unik kod, och att kopparen är märkt syns endast under ultraviolett ljus. Genom koden kan den stulna kopparen sen spåras till en specifik plats, och såväl tjuvar som oseriösa handlare kan bindas till brott.

Allt fler banor märks med medlet. Framgångsrikt, menar Christer Ahlin som påpekar att kopparpriset dessutom gått ner.

– Där stölder sker byter vi också ut koppar mot aluminium.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024