loadingEU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Men regeringen hoppas på särlösning. Arkivbild. Foto: Ng Han Guan/AP/TT
EU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Men regeringen hoppas på särlösning. Arkivbild. Foto: Ng Han Guan/AP/TT
Utrikes

EU-ja till biltullar – Sverige hoppas på undantag

Maria Davidsson och Lars Larsson/TT

EU-länderna säger ja till permanenta tullar på elbilar från Kina, uppger diplomatkällor för nyhetsbyrån AFP. Beslutet kan få stor, negativ betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina. Den svenska regeringen lade ned sin röst och hoppas på en särlösning för Volvo Cars.

Det väntade tullbeskedet kom vid 11-tiden på fredagen sedan frågan avgjorts i en särskild kommitté i Bryssel.

Flera länder, däribland Tyskland, har varit starkt skeptiska och velat stoppa tullarna, som preliminärt infördes i somras.

Nejrösterna räckte dock inte, sedan bland andra Frankrike tryckt på hårt från andra hållet för en ja-röst.

Sverige valde att lägga ned sin röst – trots att även regeringen är skeptisk till tullarna.

Men man hänvisar i stället till "positiva signaler" om att Volvo Cars kan komma undan.

– Det är inget som är skrivet i sten, det är inget som är klart, men det är något som Sverige har drivit väldigt hårt, sade utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) till TT inför omröstningen.

– Vi får positiva signaler från kommissionen att det här kan bli en särlösning.

Handelskrig?

Tyskland och andra som vänder sig emot tullarna fruktar att ett handelskrig ska bryta ut med Kina.

– Sverige har en skeptisk inställning till den här typen av åtgärder och vi är en stark frihandelsvän. Samtidigt är det så att kommissionens utredning har visat på att Kina inte följer WTO:s regelverk, säger Dousa.

Förslaget innebär tullar på över 35 procent på import av elbilar tillverkade i Kina, från november i år. Existerande tullar ligger på tio procent.

De av Volvo Cars elbilar som görs i Kina har tidigare sagts få en högre tull än exempelvis Teslabilar tillverkade där.

– Vi hoppas att det här mynnar ut i prisåtaganden från Volvos sida i stället för tullar. Det betyder i praktiken att Volvo får behålla pengarna i stället för att de slussas in till EU, säger Dousa.

Motkravet för att få undantag är att man lovar att inte dumpa priser. Ett prisåtagande innebär att Volvo kommer överens med EU-kommissionen att hålla ett visst pris. Enligt Dousa är Volvo ett specialfall, eftersom bolaget nu flyttar över produktion till Europa.

Orättvis konkurrens

Kommissionen anser att den kinesiska staten ger statsstöd till sina elbilstillverkare, vilket ger dem orättvisa fördelar gentemot europeiska tillverkare. Kina har protesterat och antytt att svaret kan bli tunga tullar på konjak, mejerivaror och fläsk från EU.

Även om EU-länderna säger ja till tullarna hoppas Dousa att förhandlingarna mellan kommissionen och Kina kan fortsätta.

Både Kanada och USA har nyligen infört tullar på 100 procent för elbilar från Kina.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Men regeringen hoppas på särlösning. Arkivbild. Foto: Ng Han Guan/AP/TT
EU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Men regeringen hoppas på särlösning. Arkivbild. Foto: Ng Han Guan/AP/TT
Utrikes

EU-ja till biltullar – Sverige hoppas på undantag

Maria Davidsson och Lars Larsson/TT

EU-länderna säger ja till permanenta tullar på elbilar från Kina, uppger diplomatkällor för nyhetsbyrån AFP. Beslutet kan få stor, negativ betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina. Den svenska regeringen lade ned sin röst och hoppas på en särlösning för Volvo Cars.

Det väntade tullbeskedet kom vid 11-tiden på fredagen sedan frågan avgjorts i en särskild kommitté i Bryssel.

Flera länder, däribland Tyskland, har varit starkt skeptiska och velat stoppa tullarna, som preliminärt infördes i somras.

Nejrösterna räckte dock inte, sedan bland andra Frankrike tryckt på hårt från andra hållet för en ja-röst.

Sverige valde att lägga ned sin röst – trots att även regeringen är skeptisk till tullarna.

Men man hänvisar i stället till "positiva signaler" om att Volvo Cars kan komma undan.

– Det är inget som är skrivet i sten, det är inget som är klart, men det är något som Sverige har drivit väldigt hårt, sade utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) till TT inför omröstningen.

– Vi får positiva signaler från kommissionen att det här kan bli en särlösning.

Handelskrig?

Tyskland och andra som vänder sig emot tullarna fruktar att ett handelskrig ska bryta ut med Kina.

– Sverige har en skeptisk inställning till den här typen av åtgärder och vi är en stark frihandelsvän. Samtidigt är det så att kommissionens utredning har visat på att Kina inte följer WTO:s regelverk, säger Dousa.

Förslaget innebär tullar på över 35 procent på import av elbilar tillverkade i Kina, från november i år. Existerande tullar ligger på tio procent.

De av Volvo Cars elbilar som görs i Kina har tidigare sagts få en högre tull än exempelvis Teslabilar tillverkade där.

– Vi hoppas att det här mynnar ut i prisåtaganden från Volvos sida i stället för tullar. Det betyder i praktiken att Volvo får behålla pengarna i stället för att de slussas in till EU, säger Dousa.

Motkravet för att få undantag är att man lovar att inte dumpa priser. Ett prisåtagande innebär att Volvo kommer överens med EU-kommissionen att hålla ett visst pris. Enligt Dousa är Volvo ett specialfall, eftersom bolaget nu flyttar över produktion till Europa.

Orättvis konkurrens

Kommissionen anser att den kinesiska staten ger statsstöd till sina elbilstillverkare, vilket ger dem orättvisa fördelar gentemot europeiska tillverkare. Kina har protesterat och antytt att svaret kan bli tunga tullar på konjak, mejerivaror och fläsk från EU.

Även om EU-länderna säger ja till tullarna hoppas Dousa att förhandlingarna mellan kommissionen och Kina kan fortsätta.

Både Kanada och USA har nyligen infört tullar på 100 procent för elbilar från Kina.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024