loadingLufthansas investering i italienska ITA Airways får klartecken efter eftergifter. Arkivbild. Foto: Michael Probst AP/TT
Lufthansas investering i italienska ITA Airways får klartecken efter eftergifter. Arkivbild. Foto: Michael Probst AP/TT
Utrikes

EU ger grönt ljus till Lufthansas ITA-köp

TT

Det tyska flygbolaget Lufthansa har fått klartecken från EU-kommissionen för sin investering i det statskontrollerade italienska flygbolaget ITA Ariways på 325 miljoner euro (motsvarande 3,7 miljarder kronor).

Lufthansas aktie stiger cirka 2,5 procent på Frankfurtbörsen efter beskedet.

Lufthansa får efter transaktionen en ägarandel på 41 procent av ITA, med en option på att ta över hela ägandet.

EU:s prövning av upplägget har dragit ut på tiden, men avslutas nu sedan Lufthansa har gått med på eftergifter när det gäller flighter från Italien till övriga Europa och Nordamerika – för att minska risken för att konkurrensen snedvrids när bolagen slås ihop.

Lufthansa har tidigare tagit över nationella flygbolag i Europa, däribland Swiss, Austrian och belgiska Brussels Air.

Affären genomförs samtidigt som Air France-KLM tillsammans med den danska staten och en krets investerare har gått in med nytt kapital i kristyngda SAS och där, enligt uppgift, Air France-KLM siktar på att bli majoritetsägare.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLufthansas investering i italienska ITA Airways får klartecken efter eftergifter. Arkivbild. Foto: Michael Probst AP/TT
Lufthansas investering i italienska ITA Airways får klartecken efter eftergifter. Arkivbild. Foto: Michael Probst AP/TT
Utrikes

EU ger grönt ljus till Lufthansas ITA-köp

TT

Det tyska flygbolaget Lufthansa har fått klartecken från EU-kommissionen för sin investering i det statskontrollerade italienska flygbolaget ITA Ariways på 325 miljoner euro (motsvarande 3,7 miljarder kronor).

Lufthansas aktie stiger cirka 2,5 procent på Frankfurtbörsen efter beskedet.

Lufthansa får efter transaktionen en ägarandel på 41 procent av ITA, med en option på att ta över hela ägandet.

EU:s prövning av upplägget har dragit ut på tiden, men avslutas nu sedan Lufthansa har gått med på eftergifter när det gäller flighter från Italien till övriga Europa och Nordamerika – för att minska risken för att konkurrensen snedvrids när bolagen slås ihop.

Lufthansa har tidigare tagit över nationella flygbolag i Europa, däribland Swiss, Austrian och belgiska Brussels Air.

Affären genomförs samtidigt som Air France-KLM tillsammans med den danska staten och en krets investerare har gått in med nytt kapital i kristyngda SAS och där, enligt uppgift, Air France-KLM siktar på att bli majoritetsägare.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024