loadingFredrik Jejdling, vice vd och chef för affärsområdet nätverk på Ericsson, kommenterar delårsrapporten på huvudkontoret i Kista. Foto: Mikaela Landeström/TT
Fredrik Jejdling, vice vd och chef för affärsområdet nätverk på Ericsson, kommenterar delårsrapporten på huvudkontoret i Kista. Foto: Mikaela Landeström/TT
Inrikes

Ericsson ser tufft år – vill minska kostnader

Joakim Magnå och Joakim Goksör/TT

Trots jätteförlusten på 11,9 miljarder gör Ericsson ett bättre resultat än vad aktieproffsen hade räknat med under årets andra kvartal. Företaget ser ett tufft år framför sig som kräver nya kostnadsbesparingar.

– Vi tittar på alla kostnader, säger vice vd Fredrik Jejdling till TT.

Bolagets aktie lyfte över 7 procent vid öppning på Stockholmsbörsen, men föll senare tillbaka något.

Vd Börje Ekholm beskriver i en kommentar i delårsrapporten telekommarknaden som utmanande och att Ericsson räknar med att den förblir så resten av året. Han pekar specifikt på en sjunkande investeringstakt i Indien.

"Vi kommer att fortsätta att göra proaktiva insatser för att positionera verksamheten för långsiktig framgång", är budskapet från Ekholm – som befinner sig på kundmöte i Indien.

– Vi kommer att fortsätta jobba med kostnader i bolaget, säger Fredrik Jejdling på plats på huvudkontoret i Kista.

Tillväxt i USA

Jejdling tillägger att bolaget tittar "på alla kostnader", inte bara personalkostnader.

– Vi måste helt enkelt vara konkurrenskraftiga på våra produkter och tjänster och vår egen kostnadsstruktur.

Ericsson bedömer samtidigt att försäljningen under det andra halvåret kommer att "gynnas av kontraktleveranser i Nordamerika".

– I USA-marknaden ser vi nu en tillväxt som vi inte sett sedan 2022. I resten av våra regioner där vi agerar ser vi däremot en nedgång i marknaden, säger Jejdling.

För andra kvartalet redovisar telekomtillverkaren en brakförlust på 11,9 miljarder kronor exklusive omstruktureringskostnader. Under andra kvartalet i fjol gjorde Ericsson en vinst på 2,8 miljarder.

Omsättningen föll till 59,8 miljarder, ner från 64,4 miljarder ett år tidigare.

Både omsättningen och det justerade resultatet var bättre än vad analytiker i genomsnitt hade räknat med, enligt Bloombergs sammanställning av prognoser.

"Strategisk viktig"

Delårsrapporten kommer sedan Ericsson tagit en nedskrivning på 11,4 miljarder av värdet på det New Jersey-baserade molntjänstbolaget Vonage.

Detta är den andra jättenedskrivningen av värdet på Vonage sedan Ericsson förvärvade bolaget 2022. Marknadstillväxten för bolaget har mattats av och det behövs en omfokusering för att förbättra resultatet, enligt Börje Ekholm.

Koncernledningen håller dock fast vid beskrivningen av Vonage som strategisk viktig för Ericsson.

– Det är en strategisk viktig komponent som bygger tillväxt för våra kunder, säger Jejdling.

Rensar man bort smällen från jätteförlusten från Vonage blev Ericssons vinst i andra kvartalet 3,2 miljarder, vilket kan jämföras med 2,8 miljarder i fjol.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFredrik Jejdling, vice vd och chef för affärsområdet nätverk på Ericsson, kommenterar delårsrapporten på huvudkontoret i Kista. Foto: Mikaela Landeström/TT
Fredrik Jejdling, vice vd och chef för affärsområdet nätverk på Ericsson, kommenterar delårsrapporten på huvudkontoret i Kista. Foto: Mikaela Landeström/TT
Inrikes

Ericsson ser tufft år – vill minska kostnader

Joakim Magnå och Joakim Goksör/TT

Trots jätteförlusten på 11,9 miljarder gör Ericsson ett bättre resultat än vad aktieproffsen hade räknat med under årets andra kvartal. Företaget ser ett tufft år framför sig som kräver nya kostnadsbesparingar.

– Vi tittar på alla kostnader, säger vice vd Fredrik Jejdling till TT.

Bolagets aktie lyfte över 7 procent vid öppning på Stockholmsbörsen, men föll senare tillbaka något.

Vd Börje Ekholm beskriver i en kommentar i delårsrapporten telekommarknaden som utmanande och att Ericsson räknar med att den förblir så resten av året. Han pekar specifikt på en sjunkande investeringstakt i Indien.

"Vi kommer att fortsätta att göra proaktiva insatser för att positionera verksamheten för långsiktig framgång", är budskapet från Ekholm – som befinner sig på kundmöte i Indien.

– Vi kommer att fortsätta jobba med kostnader i bolaget, säger Fredrik Jejdling på plats på huvudkontoret i Kista.

Tillväxt i USA

Jejdling tillägger att bolaget tittar "på alla kostnader", inte bara personalkostnader.

– Vi måste helt enkelt vara konkurrenskraftiga på våra produkter och tjänster och vår egen kostnadsstruktur.

Ericsson bedömer samtidigt att försäljningen under det andra halvåret kommer att "gynnas av kontraktleveranser i Nordamerika".

– I USA-marknaden ser vi nu en tillväxt som vi inte sett sedan 2022. I resten av våra regioner där vi agerar ser vi däremot en nedgång i marknaden, säger Jejdling.

För andra kvartalet redovisar telekomtillverkaren en brakförlust på 11,9 miljarder kronor exklusive omstruktureringskostnader. Under andra kvartalet i fjol gjorde Ericsson en vinst på 2,8 miljarder.

Omsättningen föll till 59,8 miljarder, ner från 64,4 miljarder ett år tidigare.

Både omsättningen och det justerade resultatet var bättre än vad analytiker i genomsnitt hade räknat med, enligt Bloombergs sammanställning av prognoser.

"Strategisk viktig"

Delårsrapporten kommer sedan Ericsson tagit en nedskrivning på 11,4 miljarder av värdet på det New Jersey-baserade molntjänstbolaget Vonage.

Detta är den andra jättenedskrivningen av värdet på Vonage sedan Ericsson förvärvade bolaget 2022. Marknadstillväxten för bolaget har mattats av och det behövs en omfokusering för att förbättra resultatet, enligt Börje Ekholm.

Koncernledningen håller dock fast vid beskrivningen av Vonage som strategisk viktig för Ericsson.

– Det är en strategisk viktig komponent som bygger tillväxt för våra kunder, säger Jejdling.

Rensar man bort smällen från jätteförlusten från Vonage blev Ericssons vinst i andra kvartalet 3,2 miljarder, vilket kan jämföras med 2,8 miljarder i fjol.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024