Trots jätteförlusten på 11,9 miljarder gör Ericsson ett bättre resultat än vad aktieproffsen hade räknat med under årets andra kvartal. Företaget ser ett tufft år framför sig som kräver nya kostnadsbesparingar.
– Vi tittar på alla kostnader, säger vice vd Fredrik Jejdling till TT.
Bolagets aktie lyfte över 7 procent vid öppning på Stockholmsbörsen, men föll senare tillbaka något.
Vd Börje Ekholm beskriver i en kommentar i delårsrapporten telekommarknaden som utmanande och att Ericsson räknar med att den förblir så resten av året. Han pekar specifikt på en sjunkande investeringstakt i Indien.
"Vi kommer att fortsätta att göra proaktiva insatser för att positionera verksamheten för långsiktig framgång", är budskapet från Ekholm – som befinner sig på kundmöte i Indien.
– Vi kommer att fortsätta jobba med kostnader i bolaget, säger Fredrik Jejdling på plats på huvudkontoret i Kista.
Tillväxt i USA
Jejdling tillägger att bolaget tittar "på alla kostnader", inte bara personalkostnader.
– Vi måste helt enkelt vara konkurrenskraftiga på våra produkter och tjänster och vår egen kostnadsstruktur.
Ericsson bedömer samtidigt att försäljningen under det andra halvåret kommer att "gynnas av kontraktleveranser i Nordamerika".
– I USA-marknaden ser vi nu en tillväxt som vi inte sett sedan 2022. I resten av våra regioner där vi agerar ser vi däremot en nedgång i marknaden, säger Jejdling.
För andra kvartalet redovisar telekomtillverkaren en brakförlust på 11,9 miljarder kronor exklusive omstruktureringskostnader. Under andra kvartalet i fjol gjorde Ericsson en vinst på 2,8 miljarder.
Omsättningen föll till 59,8 miljarder, ner från 64,4 miljarder ett år tidigare.
Både omsättningen och det justerade resultatet var bättre än vad analytiker i genomsnitt hade räknat med, enligt Bloombergs sammanställning av prognoser.
"Strategisk viktig"
Delårsrapporten kommer sedan Ericsson tagit en nedskrivning på 11,4 miljarder av värdet på det New Jersey-baserade molntjänstbolaget Vonage.
Detta är den andra jättenedskrivningen av värdet på Vonage sedan Ericsson förvärvade bolaget 2022. Marknadstillväxten för bolaget har mattats av och det behövs en omfokusering för att förbättra resultatet, enligt Börje Ekholm.
Koncernledningen håller dock fast vid beskrivningen av Vonage som strategisk viktig för Ericsson.
– Det är en strategisk viktig komponent som bygger tillväxt för våra kunder, säger Jejdling.
Rensar man bort smällen från jätteförlusten från Vonage blev Ericssons vinst i andra kvartalet 3,2 miljarder, vilket kan jämföras med 2,8 miljarder i fjol.